Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Hej hej, man är snart pappa och barnvagnen skall in i skuffen och då får inte längre baslådan plats, Vilket jag inte accepterar:P hehe...Tänkte Höra med er här inne på forumet som varit i samma situation..Jag har spanat runt lite på garaget.org och hittade denna bilen, nått sådant vore trevligt att bygga! nån som gjort nått liknande i sin 9-5 sc? http://www.garaget.org/?car=30985&image=1594165

    Tacksam för alla svar

    Mvh

    http://www.garaget.org/Saab_Blackice

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    56

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Jag skulle köpa 8-10" som klarar små lådor och sätta en på varje sida mellan hjulhusen och bakluckan.
    070 33 21 888

  3. #3

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Jag bygde en låda och stoppa ner den i reservhjulsbajan.. hade ju ändå inget reservhjul Slutsteget sitter monterat där med.

    mvh Fabbe

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Man får gratulera!

    Jag gjorde så här..............


    Har en låda över om du är intresserad, dock ej klädd......
    Har själv barnvagn och hund (rottweiler) där bak utan problem.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Man får gratulera!

    Jag gjorde så här..............


    Har en låda över om du är intresserad, dock ej klädd......
    Har själv barnvagn och hund (rottweiler) där bak utan problem.
    Tja!

    Vart har du steget någon stans då? och hur blir det när du ska öppna för att plocka ur reservdäcket!? tar det inte imot?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Jag bygde en låda och stoppa ner den i reservhjulsbajan.. hade ju ändå inget reservhjul Slutsteget sitter monterat där med.

    mvh Fabbe

    Jaså, men har du några bilder på de eller?...det kan dock vara bra att ha ett reservdäck om man är ute och åker med ungen TEX hehe

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Tja!

    Vart har du steget någon stans då? och hur blir det när du ska öppna för att plocka ur reservdäcket!? tar det inte imot?
    Steget ligger under golvet över reservhjulet på ett nybyggt golv. Hmm blev en konstig mening det där...
    Luckan går att öppna så även golvet som steget sitter monterat på utan att det tar imot, se bild i min signatur.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Tja!

    Vart har du steget någon stans då? och hur blir det när du ska öppna för att plocka ur reservdäcket!? tar det inte imot?
    Steget ligger under golvet över reservhjulet på ett nybyggt golv. Hmm blev en konstig mening det där...
    Luckan går att öppna så även golvet som steget sitter monterat på utan att det tar imot, se bild i min signatur.

    Jo jag kollade det förut efter att jag skrev till dig...blev ju kanon bra, det är nått sådant jag nog ska bygga oxå...vad är det för träslag som gäller? spänskiva eller?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    60

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av emzer

    Steget ligger under golvet över reservhjulet på ett nybyggt golv. Hmm blev en konstig mening det där...
    Luckan går att öppna så även golvet som steget sitter monterat på utan att det tar imot, se bild i min signatur.

    Jo jag kollade det förut efter att jag skrev till dig...blev ju kanon bra, det är nått sådant jag nog ska bygga oxå...vad är det för träslag som gäller? spänskiva eller?
    Jag byggde i MDF men spån funkar ju oxå!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    100

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Då kommer vi till 100.000krs frågan, hur kopplade du slutsteget? Med Backes adapter eller snodde du lågnivå från högtalarn?
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Iofs inte en 9-5a men såhär gjorde jag i min 9000.

    http://www.saabturbo.se/9000aero/baslada/




    Org i 9-5 så sitter det ju en 8" bas bak till höger i skuffen innan för den lucka som man har om man inte har ngn bas. Borde ju gå att bygga in ngt liknande och kanske även kunna få till en lite större bas om man bygger ut det lite mot bagaget.

    Att montera två basar, en på var sida som spelar mot varandra känns inte så bra. Risken är att dom kommer att spela ut varandra.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  12. #12

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Brallan84
    Då kommer vi till 100.000krs frågan, hur kopplade du slutsteget? Med Backes adapter eller snodde du lågnivå från högtalarn?
    Klart man kan använda en adapter från Backes, dock så försämrar man ljudet väldigt mycke då man måste använda jordisolatorn, som även stjäler lite av signalen.
    Att koppla in en "aktiv" hög/lågnivå omvandlare nere efter slutsteget gör ej lika mycke på ljudet och signalstyrkan.Kostar mera, men ljudmässigt bättre.

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Jag byggde i MDF men spån funkar ju oxå!
    Till slutna lådor anser jag att spån är bättre ljudmässigt än vad MDF är. Detta pga. av egenresonansen som blir mycke lägre i spån än i MDF.
    Men självklar funkar det med vilket som, allt är ju tycke och smak

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Brallan84
    Då kommer vi till 100.000krs frågan, hur kopplade du slutsteget? Med Backes adapter eller snodde du lågnivå från högtalarn?


    Redan klart.....va ett tag sen nu hehe. och svaret på frågan eju lätt adaptern...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Brallan84
    Då kommer vi till 100.000krs frågan, hur kopplade du slutsteget? Med Backes adapter eller snodde du lågnivå från högtalarn?
    Klart man kan använda en adapter från Backes, dock så försämrar man ljudet väldigt mycke då man måste använda jordisolatorn, som även stjäler lite av signalen.
    Att koppla in en "aktiv" hög/lågnivå omvandlare nere efter slutsteget gör ej lika mycke på ljudet och signalstyrkan.Kostar mera, men ljudmässigt bättre.

    Citat Ursprungligen postat av emzer
    Jag byggde i MDF men spån funkar ju oxå!
    Till slutna lådor anser jag att spån är bättre ljudmässigt än vad MDF är. Detta pga. av egenresonansen som blir mycke lägre i spån än i MDF.
    Men självklar funkar det med vilket som, allt är ju tycke och smak
    OK, vilket är lättast att jobba med då!? spån låter som ett klokt val

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC


    TT-95 skrev
    Klart man kan använda en adapter från Backes, dock så försämrar man ljudet väldigt mycke då man måste använda jordisolatorn, som även stjäler lite av signalen.
    Att koppla in en "aktiv" hög/lågnivå omvandlare nere efter slutsteget gör ej lika mycke på ljudet och signalstyrkan.Kostar mera, men ljudmässigt bättre.


    Ang adapter..Det enda jag kan klaga på och om det nu beror på adaptern eller om det beror på att jag kopplat lågnivåtråden fel batteriet som är dåligt eller nått annat det vet jag inte!? Men basen kan slakna lite ibland, asså tappa i kraft..det är lite störande..

    Och omvandlare har jag inga bra minnen utav, jag hade en i min 9-3 ss med stora paketet och det möllra för det mesta bara, inga rena "basslag" typ...Den kändes fördröjd på nått sätt.. Just nu så har jag samma grejer i min 9-5a och det låter väldigt mkt bättre..


    Tack för svaret Mvh

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Iofs inte en 9-5a men såhär gjorde jag i min 9000.

    http://www.saabturbo.se/9000aero/baslada/




    Org i 9-5 så sitter det ju en 8" bas bak till höger i skuffen innan för den lucka som man har om man inte har ngn bas. Borde ju gå att bygga in ngt liknande och kanske även kunna få till en lite större bas om man bygger ut det lite mot bagaget.

    Att montera två basar, en på var sida som spelar mot varandra känns inte så bra. Risken är att dom kommer att spela ut varandra.
    Nu kanske jag är dum men jag tror faktist att basen inte spelar längre!? fast är inte 100...tror att adaptern kopplar bort orginal basen....hmm...snyggt bygge annars..jag va inne på garaget i gå och spana på den...


    Mvh

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    OK, vilket är lättast att jobba med då!? spån låter som ett klokt val
    Helt klart är MDF "lättast" att jobba med. Framförallt så går det att få det mycket snyggare då det inte "fransar" sig i ändarna. Inga bekymmer att såga upp hål för basen ganska tight och skriva fast bas direkt i MDFskickan. Dock så behöver man ju förborra alla hål för att undvika att det spricker.

    Spån är inte lika stabilt ute i ändarna då det är känsligt för slag o lätt börjar spåna upp sig
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    OK, vilket är lättast att jobba med då!? spån låter som ett klokt val
    Helt klart är MDF "lättast" att jobba med. Framförallt så går det att få det mycket snyggare då det inte "fransar" sig i ändarna. Inga bekymmer att såga upp hål för basen ganska tight och skriva fast bas direkt i MDFskickan. Dock så behöver man ju förborra alla hål för att undvika att det spricker.

    Spån är inte lika stabilt ute i ändarna då det är känsligt för slag o lätt börjar spåna upp sig

    Oki tack för mkt bra info...Får se hur jag löser detta då jag aldrig byggt nån baslåda eller jobbat dirket mkt med ljud förhuvud taget...Men det löser sig förhoppningsvis hehe...Just nu så har jag en Rockford Fosgate 12" i skuffen, och jag hade tänkt använda samma högtalare. lådan jag har nu är på ca 30-35L och med basrör. vad anser du verkar bäst vad gäller lådan... sluten eller inte!?
    Är som sagt rookie inom området hehe
    Mvh

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Oki tack för mkt bra info...Får se hur jag löser detta då jag aldrig byggt nån baslåda eller jobbat dirket mkt med ljud förhuvud taget...Men det löser sig förhoppningsvis hehe...Just nu så har jag en Rockford Fosgate 12" i skuffen, och jag hade tänkt använda samma högtalare. lådan jag har nu är på ca 30-35L och med basrör. vad anser du verkar bäst vad gäller lådan... sluten eller inte!?
    Är som sagt rookie inom området hehe
    Mvh
    Det första baslådebygget jag gjorde är det som jag hade bak i min 9000 .. tar man bara tid på sig o funderar lite så som du säger .. det löser sig

    Hurvida det skall vara slutet eller inte har ju inte med tycke o smak o göra enbart. Olika baselement är mera anpassade för det ena eller andra. Men nog går det att använda vilket som. Ljud är ju så mycket en smaksak. Jag bygde på en 10" som spela bäst i en sluten låda. Ganska så liten låda för jag ville ha en tight snärtig bas och tycker att jag lyckades rätt så bra med det.
    Skulle jag bygga en gjuten låda så skulle jag gått lite annorlunda tillväga men i stora drag gjort på samma sätt. Kommer förmodligen att göra ngn likande i min 9-3a framöver då jag har lite saker liggandes kvar sedan 9000 bygget ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re: Bygga "in" en bashögtalare i skuffen på 9-5 SC

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Oki tack för mkt bra info...Får se hur jag löser detta då jag aldrig byggt nån baslåda eller jobbat dirket mkt med ljud förhuvud taget...Men det löser sig förhoppningsvis hehe...Just nu så har jag en Rockford Fosgate 12" i skuffen, och jag hade tänkt använda samma högtalare. lådan jag har nu är på ca 30-35L och med basrör. vad anser du verkar bäst vad gäller lådan... sluten eller inte!?
    Är som sagt rookie inom området hehe
    Mvh
    Det första baslådebygget jag gjorde är det som jag hade bak i min 9000 .. tar man bara tid på sig o funderar lite så som du säger .. det löser sig

    Hurvida det skall vara slutet eller inte har ju inte med tycke o smak o göra enbart. Olika baselement är mera anpassade för det ena eller andra. Men nog går det att använda vilket som. Ljud är ju så mycket en smaksak. Jag bygde på en 10" som spela bäst i en sluten låda. Ganska så liten låda för jag ville ha en tight snärtig bas och tycker att jag lyckades rätt så bra med det.
    Skulle jag bygga en gjuten låda så skulle jag gått lite annorlunda tillväga men i stora drag gjort på samma sätt. Kommer förmodligen att göra ngn likande i min 9-3a framöver då jag har lite saker liggandes kvar sedan 9000 bygget ..
    Ok, det jag är ute efter är nog nått mitt emelan hehe både snärtig men ändock en djup och skön bas....jaja ska kolla runt lite och ta mig en funderare. det löser sig nog som sagt hehe...Uppdaterar på garaget när allt är klart

Liknande ämnen

  1. Bygga om front till SAAB 9-5, "nya bilder"
    Av Victor W i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 23:14
  2. Bygga "custom-insug". Modell?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 20:22
  3. Bygga om till "vanlig" stereo i NG900
    Av TurboDanne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-08-29, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •