Hej
Någon som provat detta chip?
Några synpunkter, bra/dåligt osv..?
/Christofer
Hej
Någon som provat detta chip?
Några synpunkter, bra/dåligt osv..?
/Christofer
Hej,
Kört strax över 1 år med min, ca. 1000-1500 mil och är jättenöjd med hur bilen går. Har dock inte prövat något
Steg 1 från annan leverantör så jag har svårt att säga om dom andra upplevs som bättre.
Vet att det finns andra 2.8T ägare med Steg 1 från andra leverantörer i detta forum som är nöjda med sitt.
Numera har väl Maptun t.e.x även en "dosa" precis som BSR så att du kan programmera bilen själv.
Fast jag kan nästa lova, när du kört med Steg 1 ett tag vill du ha mera :-) Avvaktar till andras 2.8T Steg 4 bilar gått ett tag felfritt innan jag kastar mig på det.
SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm
Ursprungligen postat av cazz
Hej, jag hade helt klart valt Maptun alla dagar i veckan.
Mvh
Motivering? Egna erfarenheter?Ursprungligen postat av EmilSS
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jo, självklart har jag egen erfarenhet. Har själv kört med bsrs steg 1 i drygt 3 år till för en månad sedan då jag bytte till maptun steg 3.Ursprungligen postat av LM
BSR kör "stenhårt" på sina steg och det går aldrig att diskutera fram till något vettigt förslag, maptun har helt klart ett större utbud på delar och vill man ha sina egna önskemål så är det helt klart maptun man ska ha göra med!
Mvh
@cazz
Som du ser är smaken delad i denna fråga som vanligt.
Som EmilSS skriver så tror jag också att ska man upp över Steg 1 finns det mer flexibla firmor än BSR. Men för steg1 ser jag inga problem.
OT @EmilSS
Vet inte vad du har för bil men jag förutsätter att det är en 2.8T. Nyfiken på hur du upplever ditt steg 3 nu. Kort kommentar eller ett PM till mig vore trevligt.
SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm
Om man känner till anledningen till varför vi gör på det viset så klarnar nog bilden en hel del hoppas jag. Vi karaktäriserar och kvalificerar samtliga trimsatser efter långa testserier, ofta på flertalet bilar och under körning av tusentals mil. Att genomföra en ny kvalificering baserat på ett enstaka önskemål är inte ekonomiskt genomförbart och att släppa iväg en trimsats som vi har "snott ihop på känn" på en eftermiddag (som är den tid som många kunder sätter som max toleransgräns att det får ta), helt utan verifikationstester etc. är något vi inte vill utsätta våra kunders bilar för.Ursprungligen postat av EmilSS
Att vi kör "stenhårt" på våra steg beror på att vi tror att kunden i längden vill ha en trimsats som är noga utprovad under alla tänkbara körförhållanden, olika yttre omständigheter (väderlekar etc.) samt olika användningsområden och vi hinner inte göra alla dessa tester "på en eftermiddag" och avböjer därför önskemål om att "bara justera liiiiite" i programvaran. Antingen gör man saker och ting ordentligt, eller så gör man det inte alls.
Dock är det ju inget som säger att denna approach är "rätt", men det är vårt sätt att se på saken. Självklart kan man "vifta ihop" en trimsats på en eftermiddag en vinterdag, men hur bilen sedan beter sig under smällhet sommar vet vi ingenting om.... och det vill vi inte utsätta våra kunder för. It's that simple
M.v.h. John BSR
BSR verkar ha pålitliga och väl utprovade mjukvaror där man inte tummar på hållbarheten. Det har man igen i längen! Det finns mindre nogräknade firmor som höjer laddtrycket i skyn samtidigt som knack-känsligheten sänks för att kunna ta ut det där lilla extra som ser så bra ut i marknadsföringen och som ger glada miner under provkörningen. Man ska nog akta sig för trimmare som utan några djupare kunskaper om SAAB's styrsystem hystar ihop lite modifikationer på en kafferast.
NG 9-3 1.8 biopower automat 2009
Rätta mig om ni har en annan åsikt!
De som väljer en lite aggresivare programvara är väl oftast medvetna om att det blir mindre marginaler samt att men måste byta koppling ex för att klara den där lilla lilla extra effekten!
Sedan hoppas man ju att de vet vart gränsen går och att de håller sig inom den när de göra sina program!
Numera Golf TSi.
BMW 120 M -08! Såld
Tack för tips och råd. Ser ju lovande ut med BSR då
Installerade BSR steg 1 i farsans 9-3 2,8T -06. Tycker resultatet vart riktigt bra. Sjukt stark... Bilen slutar nog aldrig att dra förrän fartspärren vid 270 som jag inte vågade upp i. Rekommenderar detta!
/Jonte
Hej, du får mig att känna så här, att det ni gör är helt rätt medans andra gör helt fel. Jag har varit i kontakt med Bsr ett x antal gånger om dem kunde anpassa ferritas 3" framrör med en racekat, jag fick till svars att tyvärr så anpassar vi inte andra produkter en våran egna på grund av, just på det du påpekar ovan, att bilen skall gå lika bra oavsett väderlek, jag kan bara inte förstå varför jag inte kan köra med ferrita framrör om jag så nu vill, men fortfarande få eran hjälp.Ursprungligen postat av John BSR
Med detta vill jag säga att alla som i framtiden vill trimma sin bil att tänka ett par gånger innan man väljer trim leverantör.
mvh
Det beror på att vi inte känner till flödet, mottrycket och reningskapaciteten i andras produkter än våra egna vilket tvingar oss att göra en ganska omtändig (och tidskrävande) kalibrering av motorns programvara för just Dina förutsättingar och detta blir såpass dyrt att väldigt få kunder vill betala vad det kostar helt enkelt.Ursprungligen postat av EmilSS
Ursprungligen postat av EmilSS
Då har Du nog inte läst igenom hela mitt inlägg är jag rädd för.
Här försöker jag så klart och tydligt det går säga att det är ingenting som säger att vi har "rätt approach", men vi "tror " att vi har det. Till syvene och sist är det ju kunden som bestämmer vad som egentligen är rätt och vilka krav man ska ställa på leverantörer generellt (oavsett vilken produkt det gäller).Ursprungligen postat av John BSR
Det finns ju t.ex. personer som gladeligen låter sina 200.000-kronorsbilar "trimmas" i ett P-garage under Åhléns en mörk kväll och är nöjda med det och då är vi nog helt fel val för den kunden.
Olika kunder vill ha olika saker helt enkelt och vi tror att vår approach passar de flesta kunder, men givetvis inte alla. Att vara nogrann ger i sin natur "baksidan" att vi kan upplevas som lite stelbenta givetvis och jag tror inte att det är något konstigt med det nu när jag har försökt att delge varför det är så.
M.v.h. John BSR
Ursprungligen postat av John BSR
Men snälla du, vem har påstått att vi med 200.000 kronorsbilar "trimmar våra bilar i ett p garage under Åhléns" Helt klart att olika kunder har olika syn på det hela, Detta avsjöjar ju en del vad bsr vill få ut för budskap, ush!
Mvh
Det var bara ett illustrerande på en ytterlighet, inte att förväxla med att alla trimmar sina bilar på Åhléns. Jag ber verkligen om ursäkt om detta missuppfattades.Ursprungligen postat av EmilSS
Budskapet är att olika kunder har olika förväntningar och att BSR helt enkelt inte kan vara alla kunder till lags. Svårare än så är det nog inte.Ursprungligen postat av EmilSS
Med en önskan om en fortsatt bra vecka,
M.v.h. John BSR
Ursprungligen postat av John BSR
Det är just som du påpekar ovan som har fått mig att välja en annan leverantör, och jag vågar inte påstå att jag trimmat min bil i ett "P-garage under Åhléns en mörk kväll".
Mvh
EmilSS>> För mig framstår det som att du VILL missförstå John?
Jag tolkar det han skriver helt enkelt som att han är mycket väl medveten om att den väg BSR valt inte kan tillfredställa samtliga kunders behov.
Att det finns de som i (dum)snålhetens namn trimmar bilen i P-garaget förekommer nog men ingenstans ser jag att John påstår att det DU låtit göra med din bil är liktydigt med detta.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Jag förstår exakt vad du menar, och jag vet exakt vad John vill komma!Ursprungligen postat av LM
Precis så som jag upplevt av bsr vill jag självklart dela med mig till allmänheten.
Man kan aldrig bygga ett professionellt samarbete mellan kunder om kunden inte själv kan välja! Detta är min åsikt och alla gör precis efter smak och tycke!
Mvh
Jag förstår och respekterar Din åsikt, men Du blandar äpplen och päron... Det Du efterfrågar av oss är en produkt som vi inte har i sortimentet och att låta kunden "välja" en produkt som inte finns hos oss känns lika avigt som att gå till OnOff och be om att få köpa 3 kg potatis. Det finns inte hos OnOff lika lite som individuella mappnnigar av egna hårdvarukonfigurationer erbjuds hos oss.Ursprungligen postat av EmilSS
Kunden kan givetvis själv välja hos oss, men det bygger på att han väljer en produkt som vi har... Att det i Din mening krävs att man ska få välja vilken tänkbar produkt som helst hos en leverantör, vare sig den finns i hans sortiment eller ej, för att Du ska uppleva det som "professionellt" låter vi då stå för Dig.
M.v.h. John BSR
Det finns väl ingen motsättning i detta och att inte samtliga leverantörer levererar vad helst samtliga kunder kan tänkas vilja ha?Ursprungligen postat av EmilSS
Hos min dagligvaruaffär säljs mjölk endast i förpackningar om 1 eller 1.5 liter även om jag tycker 1.25 skulle passa mig bättre. Kan inte påstå att de är mindre "professionella" för det (eller att mjölken smakar annorlunda).
Vore det inte mer upplysande för trådskaparen om du berättade vad du själv tyckte om BSR:s produkt steg 1 som de faktiskt säljer och som trådskaparen ville ha information om istället för att enbart anmärka på vad de inte kan leverera?
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."