Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    8

    BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Hej
    Någon som provat detta chip?
    Några synpunkter, bra/dåligt osv..?
    /Christofer

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Hej,

    Kört strax över 1 år med min, ca. 1000-1500 mil och är jättenöjd med hur bilen går. Har dock inte prövat något
    Steg 1 från annan leverantör så jag har svårt att säga om dom andra upplevs som bättre.

    Vet att det finns andra 2.8T ägare med Steg 1 från andra leverantörer i detta forum som är nöjda med sitt.

    Numera har väl Maptun t.e.x även en "dosa" precis som BSR så att du kan programmera bilen själv.

    Fast jag kan nästa lova, när du kört med Steg 1 ett tag vill du ha mera :-) Avvaktar till andras 2.8T Steg 4 bilar gått ett tag felfritt innan jag kastar mig på det.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  3. #3

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av cazz
    Hej
    Någon som provat detta chip?
    Några synpunkter, bra/dåligt osv..?
    /Christofer

    Hej, jag hade helt klart valt Maptun alla dagar i veckan.
    Mvh

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 721

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av cazz
    Hej
    Någon som provat detta chip?
    Några synpunkter, bra/dåligt osv..?
    /Christofer

    Hej, jag hade helt klart valt Maptun alla dagar i veckan.
    Mvh
    Motivering? Egna erfarenheter?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS


    Hej, jag hade helt klart valt Maptun alla dagar i veckan.
    Mvh
    Motivering? Egna erfarenheter?
    Jo, självklart har jag egen erfarenhet. Har själv kört med bsrs steg 1 i drygt 3 år till för en månad sedan då jag bytte till maptun steg 3.
    BSR kör "stenhårt" på sina steg och det går aldrig att diskutera fram till något vettigt förslag, maptun har helt klart ett större utbud på delar och vill man ha sina egna önskemål så är det helt klart maptun man ska ha göra med!
    Mvh

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    74

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    @cazz
    Som du ser är smaken delad i denna fråga som vanligt.
    Som EmilSS skriver så tror jag också att ska man upp över Steg 1 finns det mer flexibla firmor än BSR. Men för steg1 ser jag inga problem.

    OT @EmilSS
    Vet inte vad du har för bil men jag förutsätter att det är en 2.8T. Nyfiken på hur du upplever ditt steg 3 nu. Kort kommentar eller ett PM till mig vore trevligt.
    SAAB 9-3 SS Aero -07 2.8T BSR Steg 1 285hk/480nm

  7. #7

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    BSR kör "stenhårt" på sina steg och det går aldrig att diskutera fram till något vettigt förslag
    Om man känner till anledningen till varför vi gör på det viset så klarnar nog bilden en hel del hoppas jag. Vi karaktäriserar och kvalificerar samtliga trimsatser efter långa testserier, ofta på flertalet bilar och under körning av tusentals mil. Att genomföra en ny kvalificering baserat på ett enstaka önskemål är inte ekonomiskt genomförbart och att släppa iväg en trimsats som vi har "snott ihop på känn" på en eftermiddag (som är den tid som många kunder sätter som max toleransgräns att det får ta), helt utan verifikationstester etc. är något vi inte vill utsätta våra kunders bilar för.

    Att vi kör "stenhårt" på våra steg beror på att vi tror att kunden i längden vill ha en trimsats som är noga utprovad under alla tänkbara körförhållanden, olika yttre omständigheter (väderlekar etc.) samt olika användningsområden och vi hinner inte göra alla dessa tester "på en eftermiddag" och avböjer därför önskemål om att "bara justera liiiiite" i programvaran. Antingen gör man saker och ting ordentligt, eller så gör man det inte alls.

    Dock är det ju inget som säger att denna approach är "rätt", men det är vårt sätt att se på saken. Självklart kan man "vifta ihop" en trimsats på en eftermiddag en vinterdag, men hur bilen sedan beter sig under smällhet sommar vet vi ingenting om.... och det vill vi inte utsätta våra kunder för. It's that simple



    M.v.h. John BSR

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    684

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    BSR verkar ha pålitliga och väl utprovade mjukvaror där man inte tummar på hållbarheten. Det har man igen i längen! Det finns mindre nogräknade firmor som höjer laddtrycket i skyn samtidigt som knack-känsligheten sänks för att kunna ta ut det där lilla extra som ser så bra ut i marknadsföringen och som ger glada miner under provkörningen. Man ska nog akta sig för trimmare som utan några djupare kunskaper om SAAB's styrsystem hystar ihop lite modifikationer på en kafferast.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 031

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Rätta mig om ni har en annan åsikt!

    De som väljer en lite aggresivare programvara är väl oftast medvetna om att det blir mindre marginaler samt att men måste byta koppling ex för att klara den där lilla lilla extra effekten!

    Sedan hoppas man ju att de vet vart gränsen går och att de håller sig inom den när de göra sina program!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    8

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Tack för tips och råd. Ser ju lovande ut med BSR då

  11. #11

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Installerade BSR steg 1 i farsans 9-3 2,8T -06. Tycker resultatet vart riktigt bra. Sjukt stark... Bilen slutar nog aldrig att dra förrän fartspärren vid 270 som jag inte vågade upp i. Rekommenderar detta!

    /Jonte

  12. #12

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    BSR kör "stenhårt" på sina steg och det går aldrig att diskutera fram till något vettigt förslag
    Om man känner till anledningen till varför vi gör på det viset så klarnar nog bilden en hel del hoppas jag. Vi karaktäriserar och kvalificerar samtliga trimsatser efter långa testserier, ofta på flertalet bilar och under körning av tusentals mil. Att genomföra en ny kvalificering baserat på ett enstaka önskemål är inte ekonomiskt genomförbart och att släppa iväg en trimsats som vi har "snott ihop på känn" på en eftermiddag (som är den tid som många kunder sätter som max toleransgräns att det får ta), helt utan verifikationstester etc. är något vi inte vill utsätta våra kunders bilar för.

    Att vi kör "stenhårt" på våra steg beror på att vi tror att kunden i längden vill ha en trimsats som är noga utprovad under alla tänkbara körförhållanden, olika yttre omständigheter (väderlekar etc.) samt olika användningsområden och vi hinner inte göra alla dessa tester "på en eftermiddag" och avböjer därför önskemål om att "bara justera liiiiite" i programvaran. Antingen gör man saker och ting ordentligt, eller så gör man det inte alls.

    Dock är det ju inget som säger att denna approach är "rätt", men det är vårt sätt att se på saken. Självklart kan man "vifta ihop" en trimsats på en eftermiddag en vinterdag, men hur bilen sedan beter sig under smällhet sommar vet vi ingenting om.... och det vill vi inte utsätta våra kunder för. It's that simple



    M.v.h. John BSR
    Hej, du får mig att känna så här, att det ni gör är helt rätt medans andra gör helt fel. Jag har varit i kontakt med Bsr ett x antal gånger om dem kunde anpassa ferritas 3" framrör med en racekat, jag fick till svars att tyvärr så anpassar vi inte andra produkter en våran egna på grund av, just på det du påpekar ovan, att bilen skall gå lika bra oavsett väderlek, jag kan bara inte förstå varför jag inte kan köra med ferrita framrör om jag så nu vill, men fortfarande få eran hjälp.
    Med detta vill jag säga att alla som i framtiden vill trimma sin bil att tänka ett par gånger innan man väljer trim leverantör.

    mvh

  13. #13

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    ...jag kan bara inte förstå varför jag inte kan köra med ferrita framrör om jag så nu vill, men fortfarande få eran hjälp.
    Det beror på att vi inte känner till flödet, mottrycket och reningskapaciteten i andras produkter än våra egna vilket tvingar oss att göra en ganska omtändig (och tidskrävande) kalibrering av motorns programvara för just Dina förutsättingar och detta blir såpass dyrt att väldigt få kunder vill betala vad det kostar helt enkelt.

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Hej, du får mig att känna så här, att det ni gör är helt rätt medans andra gör helt fel.

    Då har Du nog inte läst igenom hela mitt inlägg är jag rädd för.

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Dock är det ju inget som säger att denna approach är "rätt", men det är vårt sätt att se på saken.
    Här försöker jag så klart och tydligt det går säga att det är ingenting som säger att vi har "rätt approach", men vi "tror " att vi har det. Till syvene och sist är det ju kunden som bestämmer vad som egentligen är rätt och vilka krav man ska ställa på leverantörer generellt (oavsett vilken produkt det gäller).

    Det finns ju t.ex. personer som gladeligen låter sina 200.000-kronorsbilar "trimmas" i ett P-garage under Åhléns en mörk kväll och är nöjda med det och då är vi nog helt fel val för den kunden.

    Olika kunder vill ha olika saker helt enkelt och vi tror att vår approach passar de flesta kunder, men givetvis inte alla. Att vara nogrann ger i sin natur "baksidan" att vi kan upplevas som lite stelbenta givetvis och jag tror inte att det är något konstigt med det nu när jag har försökt att delge varför det är så.



    M.v.h. John BSR

  14. #14

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Hej, du får mig att känna så här, att det ni gör är helt rätt medans andra gör helt fel.

    Då har Du nog inte läst igenom hela mitt inlägg är jag rädd för.

    Citat Ursprungligen postat av "John BSR":12lowoax
    Dock är det ju inget som säger att denna approach är "rätt", men det är vårt sätt att se på saken.
    Här försöker jag så klart och tydligt det går säga att det är ingenting som säger att vi har "rätt approach", men vi "tror " att vi har det. Till syvene och sist är det ju kunden som bestämmer vad som egentligen är rätt och vilka krav man ska ställa på leverantörer generellt (oavsett vilken produkt det gäller).

    Det finns ju t.ex. personer som gladeligen låter sina 200.000-kronorsbilar "trimmas" i ett P-garage under Åhléns en mörk kväll och är nöjda med det och då är vi nog helt fel val för den kunden.

    Olika kunder vill ha olika saker helt enkelt och vi tror att vår approach passar de flesta kunder, men givetvis inte alla. Att vara nogrann ger i sin natur "baksidan" att vi kan upplevas som lite stelbenta givetvis och jag tror inte att det är något konstigt med det nu när jag har försökt att delge varför det är så.



    M.v.h. John BSR

    Men snälla du, vem har påstått att vi med 200.000 kronorsbilar "trimmar våra bilar i ett p garage under Åhléns" Helt klart att olika kunder har olika syn på det hela, Detta avsjöjar ju en del vad bsr vill få ut för budskap, ush!
    Mvh

  15. #15

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Men snälla du, vem har påstått att vi med 200.000 kronorsbilar "trimmar våra bilar i ett p garage under Åhléns"
    Det var bara ett illustrerande på en ytterlighet, inte att förväxla med att alla trimmar sina bilar på Åhléns. Jag ber verkligen om ursäkt om detta missuppfattades.


    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Detta avsjöjar ju en del vad bsr vill få ut för budskap, ush!
    Mvh
    Budskapet är att olika kunder har olika förväntningar och att BSR helt enkelt inte kan vara alla kunder till lags. Svårare än så är det nog inte.

    Med en önskan om en fortsatt bra vecka,


    M.v.h. John BSR

  16. #16

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av John BSR
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Detta avsjöjar ju en del vad bsr vill få ut för budskap, ush!
    Mvh
    Budskapet är att olika kunder har olika förväntningar och att BSR helt enkelt inte kan vara alla kunder till lags. Svårare än så är det nog inte.

    Med en önskan om en fortsatt bra vecka,


    M.v.h. John BSR

    Det är just som du påpekar ovan som har fått mig att välja en annan leverantör, och jag vågar inte påstå att jag trimmat min bil i ett "P-garage under Åhléns en mörk kväll".
    Mvh

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 721

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    EmilSS>> För mig framstår det som att du VILL missförstå John?

    Jag tolkar det han skriver helt enkelt som att han är mycket väl medveten om att den väg BSR valt inte kan tillfredställa samtliga kunders behov.

    Att det finns de som i (dum)snålhetens namn trimmar bilen i P-garaget förekommer nog men ingenstans ser jag att John påstår att det DU låtit göra med din bil är liktydigt med detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av LM
    EmilSS>> För mig framstår det som att du VILL missförstå John?

    Jag tolkar det han skriver helt enkelt som att han är mycket väl medveten om att den väg BSR valt inte kan tillfredställa samtliga kunders behov.

    Att det finns de som i (dum)snålhetens namn trimmar bilen i P-garaget förekommer nog men ingenstans ser jag att John påstår att det DU låtit göra med din bil är liktydigt med detta.
    Jag förstår exakt vad du menar, och jag vet exakt vad John vill komma!
    Precis så som jag upplevt av bsr vill jag självklart dela med mig till allmänheten.
    Man kan aldrig bygga ett professionellt samarbete mellan kunder om kunden inte själv kan välja! Detta är min åsikt och alla gör precis efter smak och tycke!
    Mvh

  19. #19

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Man kan aldrig bygga ett professionellt samarbete mellan kunder om kunden inte själv kan välja!
    Jag förstår och respekterar Din åsikt, men Du blandar äpplen och päron... Det Du efterfrågar av oss är en produkt som vi inte har i sortimentet och att låta kunden "välja" en produkt som inte finns hos oss känns lika avigt som att gå till OnOff och be om att få köpa 3 kg potatis. Det finns inte hos OnOff lika lite som individuella mappnnigar av egna hårdvarukonfigurationer erbjuds hos oss.

    Kunden kan givetvis själv välja hos oss, men det bygger på att han väljer en produkt som vi har... Att det i Din mening krävs att man ska få välja vilken tänkbar produkt som helst hos en leverantör, vare sig den finns i hans sortiment eller ej, för att Du ska uppleva det som "professionellt" låter vi då stå för Dig.



    M.v.h. John BSR

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 721

    Re: BSR steg 1 i 9-3 SC 2.8T v6 (250 hk) -06

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Man kan aldrig bygga ett professionellt samarbete mellan kunder om kunden inte själv kan välja! Detta är min åsikt och alla gör precis efter smak och tycke!
    Det finns väl ingen motsättning i detta och att inte samtliga leverantörer levererar vad helst samtliga kunder kan tänkas vilja ha?

    Hos min dagligvaruaffär säljs mjölk endast i förpackningar om 1 eller 1.5 liter även om jag tycker 1.25 skulle passa mig bättre. Kan inte påstå att de är mindre "professionella" för det (eller att mjölken smakar annorlunda).

    Vore det inte mer upplysande för trådskaparen om du berättade vad du själv tyckte om BSR:s produkt steg 1 som de faktiskt säljer och som trådskaparen ville ha information om istället för att enbart anmärka på vad de inte kan leverera?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Ska renovera växellådan. Finns det någon steg för steg hjälp
    Av mmegaman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:54
  2. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40
  4. Söker steg-för-steg beskrivning. demontering slavcyl og900
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •