Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: P0130 jag blir tokig! Bilmodell okänd!

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    P0130 jag blir tokig! Bilmodell okänd!

    Efter att jag bytte till JT 3" hela vägen med sportkat så kommer den elaka CE-lampan efter ca 20 mils körning. En titt visar att den tycker P0130, syresensor främre "malfunction" eller som det tydligen står i någon SAAB-bok, "övergripande felkod".
    Med en sur min var jag och köpte en ny syresensor, vilket inte hjälpte ett dugg. Sen har jag fått tips om att det kan vara dålig kontakt mellan turbon och downpipen vilket skulle kunna orsaka detta. Jag har nu jordat downpipen med en separat ledning för att vara säker på att den får jord. Trots detta dyker P0130 upp.
    Kan det vara så att syresensorn är grymt kinkig med jorden så jag ska skruva ur sensorn och göra rent ifall det är lite dålig kontakt i muttern (hur nu det skulle kunna vara det?)? Kan det vara programmet (BSR steg 1) som inte gillar att det är grövre dimension på dp:n? VAD??? Jag blir tossig!
    När jag var på service (innan jag bytte syresensor) så tyckte de att svängningen var lite dålig på syresensorn, dvs den pendalde inte så fint runt 0,5Volt som den borde. Nu har jag inte kollat med en Tech2a igen men med min ScanTool. Visserligen pendlar den inte helt jämt (1 över, sen 1 under osv) utan lite mer 2 över 1 under 3 över 1 under, men det kan ju lika gärna vara helt korrekt då den anpassar sig.

    Snälla, snälla, någon måste väl ha haft ett likartat probbs?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag hittade detta på nätet. Skulle det möjligen kunna vara applicerbart på min bil också? Long Term Fuel Trim är ganska högt på min bil, runt 40%. Kan det vara så j-vla enkelt att den läcker lite mellan turbo och IC? Jag har ju stoppat dit en X-flow och fick tillverka en slang själv mellan turbo och IC.



    Condition; DTC P0130 is set when sensor No. 1 voltage remains at .40-.55 volt during idle, once engine is at normal operating temperature.
    Possible causes are:
    - Oxygen sensor.
    - Fuel trim.
    Technicians must make "Diagnosis & Repair Procedure":
    1) Inspect circuits between ECM and oxygen sensor for opens or shorts.
    2) Check oxygen sensor output voltage (at Idle and at 2500 rpm) and short-term (I check also and long-term) fuel trim (engine warm to normal operating temperature), etc.
    If voltage at 2500 rpm constantly fluctuates in wide range (.3-.9 volt), perform TEST DRIVE.
    ...
    Possible causes are when fuel trim is rich (>+20 prec):
    * Air intake hose loose.
    * Fuel line pressure.
    * Injector blockage.
    * Heated oxygen sensor.
    * Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor.
    * Engine Coolant Temperature (ECT) sensor.
    Possible causes are when fuel trim is lean (<-20 perc):
    * Fuel line pressure.
    * Injector blockage or leak.
    * Heated oxygen sensor.
    * Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor.
    * Engine Coolant Temperature (ECT) sensor.
    If all this there was is made and you have recommendation: - "O2 sensor is bad, need replacement HO2S", that change is necessary ...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Ett mycket vanligt fel är att "folk" i allmänhet tvinnar kablaget till sensorn. Det ska man inte göra!!! Det är känsliga grejer!!
    Till vissa sensorer så sitter det dubbla jordkablar så det är säkert riktigt att den måste vara mycket bra jordad för att funger på ett bra sätt.
    När du böt så böt du väl hela paketet. Dvs med kablage och allt?

    Att det skulle vara programmet som inte gillar den grövre dimensionen tror jag inte på.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Katalysatorerna är ju inte direkt av bästa sort på JT, men eventuella problem brukar först komma på T7 bilar har jag förstått.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nej, katten verkar ju funka som den ska, annars ska det bli en annan felkod. Ja, jag köpte en SAAB-orginal O2-sensor för vettlösa 2400:- och jag behandlade den med silkesvantar.
    Det lutar lite åt att kanske, kanske det skulle kunna läcka lite luft vid slangen till ICn eftersom den knappast är världens bästa då jag mekade ihop den av det som blev över från den gamla och röret bort till andra ändan.
    Jag ska prova att skruva loss syresensorn igen och se till att det blir riktigt bra kontakt i gängorna.
    Bilen sotar rätt bra som jag kan se, vilket ju borde tyda på att den går lite fett. Fast någon sa att det var rätt vanligt när man satte på 3"?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 187
    När det visar felkod från lambdan så kan detta ha med hur förbränningen är och att den ger felkod för att den inte klarar av att reglera detta.

    Grejer som har med detta å göra är ju DI, tändstift, spridare och bränsletryck, kan ha missat något. Men är det något som är tokigt med dessa så kan alltså inte lambdan reglera rätt pga av det så får man felkod när den har gett upp sina försök.

    Det kan ju vara värt att kolla dessa grejor.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag har sett en liknande kod. Då hade slangen som kommer från kolkanistern och in i insuget murknat och spruckit. Dock blev koderna helt andra då och Long Term Fuel hamnade på 100% och sen kom en kod om att det var "too lean" något. I det här fallet är det ju bara "lite" för mycket bensin som måste sprutas in. Felkoden påstår ju att värdet ligger still för länge, dvs varierar inte som det ska.

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Långskott:

    När jag skruvade dit JT-DP:n tyckte jag att det bluddrade pyttelite vid kall motor.

    Skruvade loss igen och jo - den satt nog inte riktigt rakt och tajt (fast det såg ut så). Riktade, rätade och höll fast och skruvade åt korsvis. Det lilla bluddret försvann, men det kändes som om det var kinkigt att få den helt tätt mot turbon.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Sant! Precis så var det här med, men när jag var på service så plockade de loss DPn och satte dit den igen, rätt. Dock, var min tanke att det eventuellt skulle kunna ha varit sot iemellan som gjorde att det inte blev bra kontakt. Tyvärr verkar det inte inte vara fallet då jag nu provat med jordledning till DPn.

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Förutom jorden måste det ju va kanontätt så det inte kryper in nån luft.

    Om "någon annan" skruvat dit DP:n skulle jag nog dubbelkollat..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det är ju så f-rbannat trångt men visst, jag ska kolla igen.

  12. #12
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Kan inte tänka mej att den skulle reagera på luftläckage i någon tryckslang.

    Styrsystemet har ju inte nån aning om hur mycket luft som turbon suger i sej förrän uppe i insuget där mapsensorn sitter ansluten. Så hur mycket bränsle som ska sprutas in baseras ju på tryckförhållandet i insugsröret (bland annat), inte hur mycket luft som passerat genom turbon.

    På LH och T7 bilar däremot är det ju en annan sak då dom har luftmassemätare.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nej, det är sant, men om det läcker in luft i avgaserna vid anslutningen mellan turbo och downpipe så kommer ju troligen syresensorn att fatta fel. Eller hur? Det skulle ju kunna förklara varför den går för fett. Det kommer inte in för mycket luft innan förbränningen (för då skulle den ju gå för magert).

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    15
    har haft samma felkod på min 900 -96 turbo.
    jag kollade över vakuum slangar och annat läck,hittade inget,kollade stiften och de var helt slut,så jag bytte och efter det så har den funkat bra,bilen gick iofs bra när ce lampan lyste också.
    kan ju vara värt att kolla i alla fall.

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Turbinhusflänsen är sannolikt perfekt rund vilket rörets koning inte är till 100%.

    Och det är hyfsat "självdrag" i röret. Minsta pyttläckage och en felinformerad kock skickar med för mycket sås. Åsså svartnar det hela vägen ända in i plånboken.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Haha, sköna liknelser

    Faktum är att tändstiften var helt slut. Jag blev faktiskt lite sur där. När jag servade så sa de att stiften såg bra ut så de bytte inte, dessutom sa de samma sak förra gången så stiften var fan 4000 mil gamla Jag köpte inte det där riktigt så jag kollade dem. Då visade det sig att för det första satt 6or trots att jag sagt till om 7or samt att gnistgapet närmade sig 2mm med stormsteg. Kanske inte helt oväntat så spikade den ner sig rätt snabbt när man drog på...
    Nåja, nu sitter 7or, men tyvärr kom CE-lampan tillbaka efter 20mil, iofs tog det längre tid nu, innan tog det typ 15 mil innan lampan kom igen, menmen.
    Hoppas, hoppas bara att inte flänsen är kass på nått vis :/

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Med en dåres envishet försöker jag få någon rätsida på detta.
    För någon dag sen när jag var ute och körde så började bilen gå "rått", avgasljudet blev starkare. Nu till min (otäcka) fråga. Hur blir det om grenröret får för sig att springa läck? DPn sitter som berget men visst, det skulle kunna vara att det läcker lite iaf.
    En annan sak jag upptäckt är att om jag tittar på "freeze frame" från när CE-lampan kommit igång så är det ungefär vid exakt samma förutsättningar, mycket låg last (mer eller mindre motorbroms) och ca 2200-2500 rpm. Ger det någon ledtråd?
    CDT<- du verkar ju ha genomlevt ungefär samma, skulle du kunna tänka dig att titta?

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Hoppihoppla vad jag missar trådar numera då! Kanske åldern..

    Om det läcker så pass att det är orsaken till symptomen borde stiften åter sotat igen.

    Jag är tämligen långt ifrån expertnivå men visst kan jag titta & lyssna under huv. Skicka PM!

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19

    Ny besökare med exakt samma problem!

    Tjena,
    Har haft exakt samma felkod i över ett år, har kontakter på tekniska på saab men ingen har löst problemet.

    Har ett Bsr chip och JT 3" m sportkat. Har bytt främre syresensor utan framgång. Funderade ett tag på om att min bil som från början var en 154hk lågtryckare med obdII kunde blivit missat vid den ny programmeringen, men jag vet inte. Använde ej orginalboxen, utan tog en extrabox.

    Har nu ny turbo och ska få en box från maptun, ska se om CE lampan tänder sig igen efter boxbytet
    //Mikael

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Då ska jag meddela att jag löste problemet!
    På JT 3" så sitter första skarven precis innan syresensor 2. Min läckte pyttelite i den skarven och det räckte för att syresensor 2 skulle ge tokiga input till ECU:n vilket i sin tur fick ECU:n att tro att främre syresensorn inte funkade. Så mitt tips är: gå ut och kleta lite ljuddämparpasta runt första skarven, precis efter katten, innan syresensor 2!

    //Patrik

Liknande ämnen

  1. hjullager! ELLER? blir tokig!
    Av thor3n900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 20:36
  2. blir tokig på bränslemätaren!!!
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 11:15
  3. Bromsproblem, jag blir tokig
    Av Aero4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 00:22
  4. Avgasrening. Jag blir tokig!
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 09:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •