Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: P0130 jag blir tokig! Bilmodell okänd!

  1. #21
    Min bil läcker lite precis efter katten kan det vara därför min CE lampa lyser, eller får man bara fel om det är innan katalysatorn?? misstänker att det är så men värt en koll iafl. Lampan startar att lysa efter 1-50mil efter man släckt den, och släcks aldrig om man inte rycker batterikabeln.

    Jag har bytt termostat, soppafilter, stift, luftfilter, o-ringar som var slut vid luftburken ovanpå insprutet, vacumslangar som var spruckna o.s.v.

    Att jag bytt dom sakerna är för att nu verkstaden sagt att inga elektroniska prylar är paj, efter koll med tech-2an när ce lampan lös, samt var släckt.
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Kan vara, men jag tror inte det gäller din bil för den har väl bara 1 lambdasensor, eller?

    Har de berättat för dig vad felkoden säger? Det kan ju hjälpa en hel del om man vet var man ska börja titta, ju!

  3. #23
    De får inte fram några felkoder trots att lampan lyser. När de kollar alla värdena på syresensor, luftmasse, o.s.v funkar allt som det skall. Så verkstaden sa att det är fel på något "övrigt" termostat eller vacumslang eller liknande.

    Jo det sitter nog bara en vid katten så det är asså innan läckaget, då bör man inte kunna få felkod för det eller?
    Saab 900s 2.3 -94 om flickan själv får välja.
    http://www.garaget.org/show.php?car=2033

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Aneby
    Inlägg
    5
    jag vill bara säga det bsr sa till mig att steg1 programet inte är gjort för de grövre rören en org,, för jag får samma problem efter byte av dp och racekat lampan lyser
    Saab 9-3 Aero -02 steg 1

  5. #25
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av rolle99
    jag vill bara säga det bsr sa till mig att steg1 programet inte är gjort för de grövre rören en org,, för jag får samma problem efter byte av dp och racekat lampan lyser
    Man får ingen lampa i synen med std-progg och 3" DP. Varför skulle man få det med "steg 1"?

    Å sen hade bollman ett litet läck i närheten av en lambdasond, men det har han inte längre (tror jag).

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Mockfjärd
    Inlägg
    10

    P0130 lambdasond övergripande fel

    Jag har lösningen på alla problem med den luriga p0130. Det går 4 kablar från syresensorn, 2 av dem är vita och är till förvärmning av sonden. De andra 2 är till reglering för styrdonet. Den ena av de 2 sistnämda kablarna är en skärmad kabel som jag tror är grön för att sedan gå över i en svart skärm. Nu återstår bara en kabel och på den kabeln ska du skarva på en kabelbit som sedan ska jordas direkt i insugsröret. Jag har provat på flera bilar med samma problem och det har löst problemet. Men sedan kan det ju även vara fel på sonden men då brukar det bli andra felkoder.
    Gearbox Mackan

Liknande ämnen

  1. hjullager! ELLER? blir tokig!
    Av thor3n900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 20:36
  2. blir tokig på bränslemätaren!!!
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 11:15
  3. Bromsproblem, jag blir tokig
    Av Aero4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 00:22
  4. Avgasrening. Jag blir tokig!
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 09:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •