Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ang begagnatmarknaden.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Wallen´tuna
    Inlägg
    71

    Ang begagnatmarknaden.

    Det är ju ingen hemlighet att nybilsförsäljningen har dalat lite det senaste året och då framförallt för Saab, men att begpriserna snarare har skjutit iväg uppåt kan ju bero på att utbudet av begagnat nästan verkar ha halverats vad jag upplever när jag spanar efter beggade saabar.
    Håller en del koll på Blocket och på Kvd och tycker att priserna verkar ha satt iväg lite om man jämför med i våras, det kanske är så enkelt att utbudet minskar så blir dom som säljer mer optimistiska och sätter ett högre pris, men får vi bättre betalt för våra saabar idag än för ett halvår sedan?
    Vad upplever ni andra som också hänger på Blocket och dylika sidor?

    Mvh Jocke.
    Insignia 2,0 cdti 12a
    9-3 2,0 vector 03a.
    9-5 2,3 Vector 03a.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Ang begagnatmarknaden.

    tycker det verkar finnas mycket billigt på blocket, hos handlarna finns ju inga beg bilar, vilket troligen härleds till superdåliga inbytespriser.

    Av det jag kollat på upplever iaf inte jag att priserna skulle ändrat sig nämnvärt eller att utbudet sjunket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Ang begagnatmarknaden.

    Jag hörde något på nyheterna om att det är väldigt gynnsamt för Tyskar att köpa bilar i Sverige just nu - och att begagnadmarknaden för export hade ökat med nästan 40% sen förra året (jag har ingen källa på siffran så ta den med en stor nypa salt).
    Därav bör ju priserna stiga om det blir färre och färre bilar tillgängliga.

    Dock måste jag säga att 9000 Aero's verkar ha rasat i pris.. och utbudet är rätt bra just nu

    Mvh

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Ang begagnatmarknaden.

    Jag håller med trådskaparen. Det är dåligt utbud av beg bilar från årsmodell -03 och fram till ca -07 tycker jag. De som finns är för dyra i förhållande till mil och typ av bil jämfört med tex bilpriser.se. De bilar som kommer ut med lagom mil och pris försvinner mycket fort. De flesta bilar är också ganska så dåligt utrustade, många linear och väldigt få aero. Jag som letar en ny bruksbil ska försöka att vara utan i vinter och köpa i vår och hoppas att fler köper nya bilar så att handlare får in mer beggade.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Wallen´tuna
    Inlägg
    71

    Re: Ang begagnatmarknaden.

    Precis så, det står ju väldigt många föredetta tjänste snurror typ 9-5 linear 2,0bp för riktigt hyggliga priser just för att det svämmar över av dessa.
    Men i segmentet Vector & Aero med lite kuligare lull lull så upplever jag utbudet mer begränsat än tidigare och många av dom säljarna verkar ha värderat sina bilar på fantasipriser.com.
    Men även jag kommer säkert springa på rätt objekt så småningom.
    /Jocke.
    Insignia 2,0 cdti 12a
    9-3 2,0 vector 03a.
    9-5 2,3 Vector 03a.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    56

    Re: Ang begagnatmarknaden.

    Att bilpriser på beg bilar gått upp vet jag inte om jag märkt. Nya bilar säljs hela tiden, förvisso färre, och nya modeller och face-liftar kommer. Bilar blir bara äldre och modeller petas ner.

    Håller lite kolla på blocket i Örebro län, och det finns ca 1600 privat och 2200 på firma. Ändrar man årsmodell 2000 och nyare finns det 500 resp. 1500, så att bilfirmorna har slut är skitsnack.
    Har dock märkt att sedan i våras har utbudet på firma sjunkit med några hundra medans privat ligger kvar på samma nivå.

    Min Volvo 855 -95 kommer knappast bli värd mera, inte en 9-5 från -01 heller.
    070 33 21 888

Liknande ämnen

  1. Finns det inget intresse för SAAB längre?/begagnatmarknaden.
    Av imported_coupé i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 17:24
  2. SAAB 9-5 - Iskall på begagnatmarknaden ?
    Av Tobbe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 00:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •