Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 95 vs 98okt "skumt"

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    95 vs 98okt "skumt"

    Hej vart lite förbannad när jagh hållt på och fixat så jag tanka 95okt nu istället tycker att bilen går bättre och mer lättkörd enligt displayen i bilen drar den mindre bensin, hur kommer detta sig?

    Saab 9-5 aero -01 steg1


    Tackar för svar
    Mv/ Jompa
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 111

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Skulle tro att du kört ovanligt lugnt och fint senaste tanken Jag å andra sidan kan knappt köra på 95 med cabben. Efter ett par tankar i England i somras så trodde jag den skulle rasa ihop, den ryckte, tappade kraft osv, riktigt tydligt. Men bensinförbrukningen märkte jag inte så värst mycket mindre.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    japp har kört lugnt, kanske är stor skillnad när man gasar då har inte provat det ännu är ju inte så ofta man gasar ändå..
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 940

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    kanske är stor skillnad när man gasar då
    Givetvis är det STOR skillnad om du kör lugnt eller lite hårdare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Hehe jo men tycker den går allmänt bättre vid normalkörning tycker inte riktigt det ska vara någon skillnad.
    Saab 9-5 2.0t -04

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 124
    Medlem#
    2555

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Är bilen felfri nu?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    japp det är den iaf vad jag vet, inte märkt något på ett tag.
    Saab 9-5 2.0t -04

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 433

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Kör man med lägre oktan tal motorstyrning sänker tändning . Sänkt tändning ger mindre effekt.
    Detta är känt sen gammalt att APC som då heter fixar tändning så motor inte spikar.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Bilar går under normal (aka fiskörning) snålare på 95 oktan än 98 oktan. 95 oktan har nämligen högre engergiinnehåll vilket leder till en minskad förbrukning så länge motorn inte knackar och behöver fetta på extra bensin.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    95 oktan har nämligen högre engergiinnehåll...
    Har det? Jag fick för mig att 95, med låginblanding av etanol ligger på 32 MJ/l (8.89 kWh/liter) medan 98 typiskt ligger på 32.7 MJ/l... (Lite beroende på vilket bensinbolags spec man läser).
    Shell hävdar t.ex. (i sitt produktdatablad för VPower) att energiinnehållet i VPower är 9.2 kWh/liter, d.v.s. en bit högre än 95 oktanig bensin med etanolinblandning.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 512

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Bilar går under normal (aka fiskörning) snålare på 95 oktan än 98 oktan. 95 oktan har nämligen högre engergiinnehåll vilket leder till en minskad förbrukning så länge motorn inte knackar och behöver fetta på extra bensin.

    Nä, energiinnehållet är inte högre i 95 Oktan än i 98 Oktan. I synnerhet inte om det handlar om 95 med inblandning av Etanol. 98 Oktan har inte Etanolinblandning vad jag vet.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Nä, energiinnehållet är inte högre i 95 Oktan än i 98 Oktan. I synnerhet inte om det handlar om 95 med inblandning av Etanol. 98 Oktan har inte Etanolinblandning vad jag vet.

    MVH Tony
    Det var inte vad jag fick lära mig i motorlabbet på KTH, men vad vet de
    Adaptiven för att öka oktantalet till 98 tillförde ingen ökning av energimängden sade de.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    98 Oktan har inte Etanolinblandning vad jag vet.
    Korrekt, det är bara att läsa databladen så ser man det.

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det var inte vad jag fick lära mig i motorlabbet på KTH, men vad vet de
    Inte tillräckligt mycket för att bara smygkika på databladen... Innan det börjades med etanol i 95 hade KTH-studenterna rätt, men idag (sedan ett gäng år tillbaka) är verkligheten lite annorlunda.


    Hälsningar från en KTH-alumn

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 262

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av John F
    Inte tillräckligt mycket för att bara smygkika på databladen... Innan det börjades med etanol i 95 hade KTH-studenterna rätt, men idag (sedan ett gäng år tillbaka) är verkligheten lite annorlunda.


    Hälsningar från en KTH-alumn
    Det var inte en student som påstod detta.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Det var inte en student som påstod detta.
    Ännu värre då... :-)

    Hursom helst så har jag bara läst databladen för de olika bränsletyperna och konstaterat att BF95 med 5% etanolinblandning specas med lägre energiinnehåll än vad 98 oktanig bensin från samma bolag specas med. Det kan ju vara så att det är fel i databladen, den risken finns ju alltid.

    Shell däremot specar t.ex. lite "luddigt" jämfört med flera andra och påstår att 95, 98 och VPower innehåller "ungefär" samma energimängd... (Värt att veta kanske är att den faktiska energimängden varierar med tid & säsong, så en absolut angivelse är svår att uppnå)
    Luddigt värre... http://www-static.shell.com/static/se-s ... in_mk1.pdf

    Preem å andra sidan hävdar 9.06 kWh/l för 95:an så det varierar ju mellan olika bolag hur de specar sina produkter, och ovanpå detta varierar ju hur det verkliga utfallet ser ut över en given testperiod... http://ipreem.preem.se/sm/prod3NySite.n ... enDocument

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 811

    Re: 95 vs 98okt "skumt"

    Hej !

    BF95 utan etanolinblandning hade högre, om än tämligen marginellt, energiinnehåll jmf med BF98 (jämfört hos två aktörer, verifierat med dem), men 5% inblandning av förändrar saken något, i ärlighetens namn VET jag inte, men skulle ju som vissa andra kanske kunna bemöda mig att läsa produkt spec...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Ett skumt "plopp" ljud från turbo-NX ventil
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 17:41
  2. Skumt "ERR" fel pga bogsering?
    Av H-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •