Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Exportera bilen till Finland?

  1. #1

    Sälja bilen i Finland en lönande affär.

    Har en bror som bor i Finland och han sneglar lite på en 9000 alt 9-3 SS.
    Bilarna i Finland är nästan dubbelt så dyra. 9000 med 2,3 är sällsynta och rentutsagt svindyra. Han erbjöd mig 55-60 000 för min 9000 -95
    Tror inte jag skulle få mer än 30 för bilen här

    Nu blir man ju nästan tvungen att sälja bilen om man får så mycket för den. Har tidigare sålt en Firebird -71 till Finland så jag vet hur det fungera

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275
    Har inte Finland en sån här jobbig bilskatt liknande den Danmark och Norge har?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Har inte Finland en sån här jobbig bilskatt liknande den Danmark och Norge har?
    jo det stämmer, dock inte om bilen är flyttgods.
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44
    Om man inporterar en Saab till finland så betalar man skatt på vad en motsvarande Saab kostar i Finland. Saaben är mycket dyrare i Finland än vad Volvon är och därför så köper de flesta som importerar bilar dit en volvo.

    Jag kommer därifrån själv och farsan tänkte köpa min 9-5 kombi -99 192 hk men det blev så förbannat dyrt så det bidde inget.

    /Micke
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    439

    Sälja bil till Finland..

    Det är så att det var några från Finland och kolla på en bil jag har till salu och de var intresserade. De skulle höra av sig imorrn om de skulle ha bilen eller inte. I såna fall hämtar de den imorgon för de ska åka hem till Finland på Söndag. Hur funkar det då med regbeviset osv.? Ska man fylla i det som vanligt och skicka in eller hur gör man? Sen så skulle de betala i Euro. Behöver man betala för att lösa in dem eller? Summan är 85000 kr om nån undrar.
    [Turbolover]

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63
    Du skickar med båda delarna (Blått+gult) av registreringsbeviset -annars kan dom inte registrera bilen i Finland. Skriv under samt kryssa irutan "Export" Be köparen skicka tillbaka skyltarna + en kopia på det finska reg. beviset till dig.Oftast blir bilen avregistrerad automatiskt när man säljer till Finland-Kan ta någon vecka. Annars beställer du bara ett nytt regbevis -Del2 och skickar in med regskyltar+kopian på Finska regbeviset.... Ta för säkerhets skull en kopia på köparens körkort eller pass+ se till att du får ett telefonnr Om bilen är i trafik kan du ju åxå skrapa fram koden på skattemärket+skriva upp behörighetskoden som står på den blåa delen-Gå sedan in på vv.se och ställ av bilen dagen efter köpet...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    16
    Hej!

    Svar på en gammal tråd, men det verkar vara akutellt för mig att göra detsamma, fast i mitt fall Åland.

    Sålde du någonsin bilen till Finland? Fungerade det som beskrivet?

    mvh
    Patrik
    Saab 9-3 2,0 T Sport Cabriolet -99

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63
    Svarar på gammal tråd..Normalt ska det funka som jag skrev..Jag är ju Halv Ålänning.. (Morsan från Föglö_Död)=

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    16
    Om någon annan söker information i framtiden kan det vara bra att veta ett annat sätt som vi löste det hela på.

    Den åländske köparen fixade tillfälliga åländska plåtar av tullen(?) i Mariehamn innan han köpte bilen. När han tittat på bilen och bestämt sig i Sverige skruvade vi av de svenska plåtarna. Han klistrade på sina tillfälliga plåtar som i princip var klistermärken och fick den blå delen av registreringsbeviset och körde till färjan i Kapellskär. Den gula delen av registreringsbeviset var inte den åländska tullen intresserad av. Däremotr är de intresserade av ett köpeavtal där priset står. Jag skickade sedan in plåtarna, den gula delen av registreringsbeviset där jag kryssat i export och skrivit under, samt ett tullpapper som köparen faxat till efter att han fört in bilen i Finland till Vägverket.

    Efter ett par dagar var bilen avregistrerad från Sverige.
    Saab 9-3 2,0 T Sport Cabriolet -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Exportera bilen till Finland?

    har fått ett bud på bilen från finland och jag är sugen på att sälja....

    min fråga är om det är krångligt med blanketter och sånt tråkigt?

    någon som har erfarenheter?

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  11. #11

    Re: sälja bilen till finland? vad behövs?

    Har sålt en bil till Finland och det är inget krångel alls.
    Allt du behöver veta hittar du här.
    Jag körde på Variant 1.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... av-fordon/

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: sälja bilen till finland? vad behövs?

    tackar så mycket för hjälpen. Fanns mycket bra info där

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: sälja bilen till finland? vad behövs?

    Har precis gjort denna procedur själv. Eller håller väl på kan jag säga. Se till att vara VÄLDIGT TYDLIG mot din finska kamrat. Min bil såldes för en månad sen drygt, igår fick jag papperen. Allt flöt skitsmidigt tills han beslutade att skicka tillbaka de svenska regbevisen hit, med skyltar och allt. Sen visade det sig att bilen tydligen nte var inreggad ordentligt i Finland, och därför inte kunde tas ur registret här. Fick beställa nya papper från Transportstyrelsen som vi skickade till Finland, bilen reggades där och igår kom papperen hit.

    Det hela bygger på brist i kommunikationen. Han kunde knappt engelska öht så ma fick peka och ha sig. Men som sagt, bli varse att han förstår precis hur proceduren går till så ska det löpa smidigt.

    /Isak

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    134

    Re: sälja bilen till finland? vad behövs?

    Tja!

    jättebra med respons.
    Det blev en väldigt nöjd finne som åkte hem med min og900 t8 special. Helt lyrisk. Han var gammal bilingenjör, lite fränt!

    Som det är nu så väntar jag på att han ska regga in den i finland och han har alla papper som han ska behöva. När han reggar in den i finland skulle de kunna kontakta vår transportstyrelse så skulle de regga av den i sverige. Det var det svar jag fick när jag ringde transportstyrelsen iaf. Det går nog bra. Har fått mina pengar och vet att bilen blir väl omhändertagen och håller precis på att provkör nya saaben!

    mvh jonte
    Saab 9-3SE nordic steg2-såld, Saab 9-3 aero-01-såld, Saab 900 T8 Special-såld
    Saab 9-3SE -98 Maptun steg3.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: sälja bilen till finland? vad behövs?

    Blir detta dagens trådlyft kanske??

    Har fått en finne som är intresserad av cabben och som kommer hit nästa helg för att (förhoppningsvis) köpa den.

    Känner att jag har bra koll på hur det funkar med exporten av själva bilen men hur löser man betalningen på smidigast vis, bortsett från kontanter??

    Det går ju att överföra pengar via nätet från hans bank till min, men hur säkert är det, kan han avbryta överföringen dagen efter eller annat skumt som kan hända??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: sälja bilen till finland? vad behövs?

    Eftersom ingen behagade att svara här trots att jag är övertygad om att kompetensen finns här på forumet kan jag meddela följande;

    Bilen betalades cash, så inga problem med detta.

    Finnarna har tydligen mer vett att uppskatta Saabarna då nu även min cab kommer att rulla på vägarna på andra sidan Östersjön.

    Synd för jag ser gärna att Saabarna här i Sverige fortsätter rulla på våra vägar för skicket på dom som gått utomlands varit i mycket bra skick.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    14

    Export till Finland

    Hejsan

    Jag har till 99% sålt min bil (inte Saaben) till en kille i Finland.

    Någon som har några tips och råd, då jag aldrig exporterat en bil?

    Vågar man låta köparen använda mina plåtar och köra till färjan Stockholm?
    Hinner ju inte fixa fram export-skyltar på 2 dagar.

    Det är en resa på ca 45 mil från mig.

    Han kommer betala mig kontant, i svenska kronor.

    Vad finns det mer att tänka på??

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Export till Finland

    Jag sålde cabben till en kille i Finland i slutet på förra året och vi gjorde som så att han körde bilen hem på dom svenska plåtarna och därefter skickade tillbaks dom.

    Skulle du inte få tillbaks skyltarna räcker det med om du mailar till Transportstyrelsen där du intygar att du förstört skyltarna.

    Om allt fungerar som det ska sen så försvinner bilen ur svenska register när bilen blivit inreggad i Finland.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    14

    Re: Export till Finland

    Okej!

    Hur är det med papper osv, är det bara att skriva ut från Transportstyrelsen?
    Sen ska JAG skicka in allt, med regbevis, kvitto, och exportsdokumentationen?

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Export till Finland

    Du behöver inte skicka in något alls till Transportstyrelsen.

    Däremot kan det ju alltid vara bra att ha kopior på pappren om det blir krångel men det svaret jag fick när jag ringde och frågade var att det går per automatik eftersom Finland är ett EU-land och dom har ett väl fungerande samarbete när det gäller fordonsexporter av detta slaget.

    Tänk på att du kan bli ombedd av köparen att skriva ner skicket på bilen när man skriver köpeavtalet. Detta spelar ingen roll för dig men kan med lite tur påverka införselavgiften för köparen när denne kommer till Finland. Min bil skrev vi som reparationsobjekt. Om det sen fungerade eller ej vet jag dock inte då han inte registrerar in den förräns i vår.

    Det du gör när du VET att han kommit till finsk mark är att du ställer av bilen hos Transportstyrelsen och sen ringer ditt försäkringsbolag och tar bort försäkringen.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

Liknande ämnen

  1. Exportera bilen?
    Av lillen 761 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-09-06, 14:41
  2. Exportera till danmark? Funkar det?
    Av i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 02:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •