Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

  1. #41
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    >>M.L, jag har vart på så många förarmöten att jag skulle kunna hålla i ett själv och det Robertsson brukar säga är inte att det är totalförbjudet att köra om någonannstans än på rakan.
    Däremot brukar det rekommenderas att köra om det där är rakt = på fler ställen än på den långa rakan.

    Har inget imot att ligga bakom ett par kurvor i väntan på ett bra tillfälle för båda parter att köra om.
    Det jag irriterar mig på är när man får ligga bakom ett helt varv och köra väldigt långsamt och där framförvarande inte verkar se någonting.....
    Jag försöker alltid "synas" så tydligt som möjligt om jag tycker att det tar lång tid att komma förbi d.v.s både ligga i höger, vänster och i mittenspegeln men det är inte alltid det hjälper.
    Ibland kommer man ikapp folk som uppenbarlige ser en (lägger sig åt sidan) men som glömmer blinka vilket gör att man ligger bakom med osäkerheten om det är ok att köra om eller inte.


    Att få detta att funka kräver ju att man delar på ansvaret, både den som kör om och blir omkörd måste visa ansvar och hålla ögonen öppna.

    Körde förresten om dig en gång och jag tyckte du blinkade och släppte om exemplariskt!

    mvh Jonas

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Problemet med omkörningarna e att man ska förbi direkt, nu nu nu, fan man ska väl inte behöva kolla i backspegeln oavbrutet hurfan ska man se vart man kör o kanske få någon behållning av körningen över huvudtaget?? Ska man inte kunna vänta en 20 sekunder eller så tills tillfälle ges??

    Hålls denna attityden nästa gång skiter jag i o släppa förbii eftersom man ändå inte bryr sig om att bli förbisläppt.

    Eftersom omkörningarna endast e tillåtna på rakan officiellt i alla fall så kan ni ju glömma det för där e ju ända stället min går hyfsat.

    Förstår ni inte vad jag menar kan ni dra några varv genom backspegeln själva...
    Det är väll så det är killen, det är bankörning vi snackar om!...Jag tror inte det är nu,nu,nu man ska om utan man vill visa sig son jonte nämner för att sedan vara med när framförvarande släpper förbi.
    Då får du väll satsa på familjekörning ist, om du inte tycker det känns bra.

    Om din bil går nu så oerhört bra på rakan och du blir en stoppkloss under bankörningen, det är juh så du säger. Kanske inte bankörningen är din grej, om jag har rätt? då får man faktiskt acceptera att det är så i bankörningen att folk ligger tight bakom.
    Inte släppa förbi? Då blir du svartflaggad killen, för om jag skulle se det direkt..så tas det till race crew och vips borta.

    Men inget mer så utan, nu har vi alla någonting att tänka på

    MVH Dresen
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  3. #43
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Denna banträff var ungefär som mina andra banträffar. Tyvärr börjar ju racecrew känna igen både mig och mina bilar, så jag möttes av en mycket glad skara som pekade ut en bra "mekplats" och erbjöd sig att spärra av den så att ingen skulle komma och störa mig när jag reparerade min bil, eftersom den ju "garanterat skulle gå sönder under nån av körningarna..." HAH! Där fick ni fel!

    Den gick nämligen sönder redan på vägen dit...

    Åkte i sällskap med Axelsson i sin äckligt välpolerade OG900. Min var som vanligt träffens skitigaste bil, då mina lediga stunder går åt till att meka. Hursomhelst så gick resan dit jättebra, passade på att smiska på den lite. Såg lite roliga bilar på vägen, såsom "Tunnan" på släp. Ett åk som verkar kunna få rejäl potential framöver.

    Kom fram, fick bilen besiktad, tömde den på junk som baslådor och skit. Började min genomgång av vätskor och liknande för att se att bilen var fit for fight inför en dag på banan. Hittade en relativt tjock hinna av olja på vattnet i expansionskärlet.

    Förmodligen lyckades jag skjuta topplockspackningen på vägen ner.

    Som väl är så verkar det bara tryckas ur olja, inte läcka in vatten. Så för att inte ha åkt hela vägen i onödan så tog jag ett par lugna varv på familjekörningen och sen övade jag på att fotografera bilar i rörelse resten av dagen.

    På vägen hem sprack min downpipe och bilen började gå brutalt illa. Misstänker rejält igensotade stift samt en mängd andra följdfel av galen luft/bränsle-blandning.

    Trots detta är jag skitnöjd med dagen, så om ens största problem är att man fick nån närgången bakom sig ett tag under ett banracingpass eller om nån inte släppte om en tillräckligt snabbt så kan man väl se det positiva i det hela att inget allvarligt hände och att bilen höll.

    Ett stort TACK till Racecrew!
    (...och en liten extra spark i röven till vissa. )

    Får jag ihop bilen så kommer jag till Karlskoga i slutet av månaden.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av Samuelf
    Denna banträff var ungefär som mina andra banträffar. Tyvärr börjar ju racecrew känna igen både mig och mina bilar, så jag möttes av en mycket glad skara som pekade ut en bra "mekplats" och erbjöd sig att spärra av den så att ingen skulle komma och störa mig när jag reparerade min bil, eftersom den ju "garanterat skulle gå sönder under nån av körningarna..." HAH! Där fick ni fel!
    ......
    Ett stort TACK till Racecrew!
    (...och en liten extra spark i röven till vissa. )

    Får jag ihop bilen så kommer jag till Karlskoga i slutet av månaden.
    Jag får väl ta åt mig lite,
    Men kul att du kom både till och från träffen utan att meka för mycket ialla fall.

    Skruva på nu så syns vi på Gelleråsen.
    //Dennis
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  5. #45
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    En riktigt trevlig dag med ett gott gäng saabtokar. Stort tack som vanligt till vår styrelse, racecrew och alla frivilliga flaggvakter. Har absolut ingenting att klaga på faktiskt. Förmiddagens aktiviteter flöt på bra och bankörningarna rullade på i god takt och med många goda möjligheter till bra kort.

    Den som fixar vädret på våra kinnekulleträffar ska ha ett stort tack. Eftersom vädret alltid är bra på kullen så röstar jag för att samtliga 2010 års träffar förläggs där.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #46
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av mioh

    Den som fixar vädret på våra kinnekulleträffar ska ha ett stort tack. Eftersom vädret alltid är bra på kullen så röstar jag för att samtliga 2010 års träffar förläggs där.
    Näääää.....då får du ordna så vi får åka åt andra hållet.....kullen är kul men börjar nästan bli tjatig.

    mvh Jonas

  7. #47
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av mioh

    Den som fixar vädret på våra kinnekulleträffar ska ha ett stort tack. Eftersom vädret alltid är bra på kullen så röstar jag för att samtliga 2010 års träffar förläggs där.
    Näääää.....då får du ordna så vi får åka åt andra hållet.....kullen är kul men börjar nästan bli tjatig.

    mvh Jonas
    Eller varför inte släppa ut från båda hållen
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    sverige
    Inlägg
    18

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av ric
    Kanon träff ! men jag hittar ej tider tider ifrån slalomen. ?

    Richard

    Kika under arkiv på hemsidan!

    Gör tydligen något fel eftersom jag bara hittar acc tider och inga slalomtider .
    Richard

  9. #49
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av ric
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero


    Kika under arkiv på hemsidan!

    Gör tydligen något fel eftersom jag bara hittar acc tider och inga slalomtider .
    Richard
    Det är i samma dokument, slalomtiderna är under flik2

  10. #50
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Hej!

    Även jag får tacka för en mycket lyckad träff! Min körning (speciellt slalom...) är dock inte mycket att hänga i granen, men kul är det, och det är ju huvudsaken?!

    Ses igen om ett par veckor på Gelleråsen...

    MVH

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    761

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Hej!

    Tack för en mycket trevlig träff! Var väldigt kul!

    De ansvariga för träffen gjorde som vanligt ett mycket bra jobb!

    Mvh
    Chrisse

  12. #52
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Just Kinnekulle är en ganska kurvig bana och det blir lätt att man endast väljer att släppa om på Start- och målrakan.
    Där kanske en mycket kurvsnabb og900 inte har lika mycket effekt som t.ex. en 9000 med mycket mos under huven, men då tror jag att man får försöka ha så mycket känsla att man kanske till och med släpper av på gasen för att släppa förbi den bil som under Kinnekulle Ringträffen faktiskt kan ha legat nästan 4/5 varv bakom och blinkat för omkörning.

    Sedan måste jag säga att jag mer och mer blir imponerad över hurpass många bilar som har duktigt bra fart under bankörningen.
    Det kanske snart är lämpligt att dela upp bankörningen i ett par klasser i sig bara för att förhindra att nybörjare och/eller långsammare bil hamnar i samma utsläppta gäng som några av våra snabbaste medlemar?

    Det skall inte vara så att man skall vara rädd för att testa på bankörning.
    Och det skall ej heller vara så att om man är riktigt snabb, att man börjar irritera sig på långsammare och mindre rutinerade förare.

    Det vi allra minst vill se är idiotomkörningar som resulterar i kollisioner där ute på banan!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  13. #53
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Får även tacka tornros som frågade om jag ville stå flagvakt. Hade aldrig vågat fråga själv. Det var faktiskt ganska kul. Härligt att stå så nära banan!

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Riktigt rolig dag!
    Trots att man körde en 200hk 9000 som krängde som ett skepp

    Dock bör en viss Turbo-X kombi tänka över sina omkörningar lite!
    (Läser du så ta åt dig).

    MVH
    Axel

  15. #55
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Tack Beeos, men det är Du som skall ha tack för att du ställde upp som flaggvakt!

    Utan flaggvakter kan vi inte köra familje- eller bankörningspasset över huvudtaget!

    Så tack till alla er som ställer upp och är flaggvakter!

    Dessutom är ska ni ta kontakt med oss i styrelsen eller i racecrew direkt på träffarna.
    Vi finns där för er, och det är mycket lättare att prata live än att konversera via PM eller mail

    Mvh Michael

    Citat Ursprungligen postat av Beeos
    Får även tacka tornros som frågade om jag ville stå flagvakt. Hade aldrig vågat fråga själv. Det var faktiskt ganska kul. Härligt att så så nära banan!
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    sverige
    Inlägg
    18

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av ric


    Gör tydligen något fel eftersom jag bara hittar acc tider och inga slalomtider .
    Richard
    Det är i samma dokument, slalomtiderna är under flik2
    OK nu funkar det , vet ej varför men jag fick inte upp blad 1,2,3 förut.
    Tack !

  17. #57
    Grundladd Falcons avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    173
    Medlem#
    5538

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Inlägg i diskussionen om omkörningar.

    Jag känner mig lite träffad av dem som tror att jag inte tittar i mina backspeglar under bankörningen. Fan, ibland känns det som man tittar mer i speglarna än rätt fram, men vad ska jag göra?

    Jag kör min bil på banan som jag använder till vardags, har inte råd att köra sönder den eller riskera att köra av. Detta var min tredje bankörning, alla på Kinnekulle, så jag kallar mig fortfarande för en nybörjare men tycker det är väldigt roligt och kommer inte att sluta köra. Jag kör så fort jag kan och/eller vågar, vilket måste vara väldigt långsamt eftersom jag hela tiden har en bil alldeles bakom mig. För att köra så fort jag kan så behöver jag använda hela banans bredd. Då är det inte så enkelt att hitta något ställe att släppa förbi snabbare bilar då det känns som det svänger hela tiden. På start-rakan släpper jag naturligtvis alla som vill köra om mig, men då kan ju någon ha fått ligga bakom mig större delen av varvet.

    Jag vet inte vad lösningen på detta problem är. Även om jag till slut skulle lära mig att köra lite snabbare, så tillkommer det ju hela tiden nya långsamma nybörjare… (och detta är ju en bra sak; vi vill ju ha många betalande medlemmar i klubben).

    Jag är tveksam till att ha två nivåer på bankörningen, tror att ni hårdgasarna kommer att köra på båda nivåerna för att få mer körtid.

    Nej, du som vill köra om mig får helt enkelt lugna dig, jag ser dig i backspegeln och jag släpper förbi dig så fort jag kan och vågar, i mitt fall alltså på start-rakan…

    /Falcon
    Martin Olander
    9-5 Aero -07
    9-3 Aero Hirsch -14

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skene
    Inlägg
    1 007

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Ja man får väl tacka igen för en kanon träff på kinnekulle ......De e såååå kul med slalom .....Vill köra dygnet runt mellan konerna.....Längtar tills gelleråsen nu,hoppas på att vädergudarna är med oss även där!!!!Ett stort tack till Racecrew & styrelsen....Ni e GULD värda hela bunten!!!!


    SES PÅ GELLERÅSEN.....Då ska de laddas i slalomen!!!!
    Är inne på min 5:e OG900 TurboDe räcker inte med mycke effekt,man ska ju kunna köra bil också!!!
    In hoc signo vinces 5146

  19. #59
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av vrid
    SES PÅ GELLERÅSEN.....Då ska de laddas i slalomen!!!!
    Hörde att du skulle köra med lapp för ena ögat på Gelleråsen och årsmötet
    Fast du kommer ändå få pisk nu när jag skall åka original 9-5.....den har ju TCS, ABS , SRS, LMM, SID och annat häftigt som gör att det går fort

    mvh Jonas

  20. #60
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Eftersnack Kinnekulle 13/9 2009

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av vrid
    SES PÅ GELLERÅSEN.....Då ska de laddas i slalomen!!!!
    Hörde att du skulle köra med lapp för ena ögat på Gelleråsen och årsmötet
    Fast du kommer ändå få pisk nu när jag skall åka original 9-5.....den har ju TCS, ABS , SRS, LMM, SID och annat häftigt som gör att det går fort

    mvh Jonas
    Haha

    Då ska jag svänga också med min nya A50 Den har fullständigt allting
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

Liknande ämnen

  1. [Eftersnack] Kinnekulle 19/6 2010
    Av NissseMann i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 00:37
  2. Eftersnack STCS Kinnekulle Ring 13/6 2009
    Av znorc i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 11:38
  3. Eftersnack/ bilder Kinnekulle 20/5
    Av sportsedan i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 135
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 16:40
  4. Eftersnack: Kinnekulle Ring 17-18/6 -06
    Av znorc i forum Allmänt
    Svar: 145
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 09:55
  5. Eftersnack Bilsport Kinnekulle 3/9
    Av NordicDalarna i forum Allmänt
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 15:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •