Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9000 2,3t tappar laddtryck!

  1. #1

    9000 2,3t tappar laddtryck!

    Hej gott folk.

    Som ni redan vet äger jag en saab 9000 2,3t sport.

    Problemet är att ja tappar en herrans massa ladd, För allt ja vet ska den vara ett CHIP från speedpart steg 3. Ja har fått mina misstankar nu över att det inte kanske alls stämmer.

    Bilen laddar 1,1 vid fyllt vrid, efter att nått detta tryck sjunker trycker ner till 0,4/0,5 bar. Detta medför att ja tappar en herrans massa kraft.

    Om det kan komma i frågan så har den sport system med annan kat, Dumpventil.

    utöver det här så funkar bilen perfekt.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 058

    Re: 9000 2,3t tappar laddtryck!

    Den bryter ner till GLT alltså. Hm. Intressant. brukar den bara göra om du trycker på bromsen samtidigt som du gasar.

    För du har väl inte 20cm breda skosulor

    Kan glappa i bromsljuskontakten, så när de går fullt blir de kontakt o den bryter.

    KAN vara en sån simpel sak. Taskig MV?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: 9000 2,3t tappar laddtryck!

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Den bryter ner till GLT alltså. Hm. Intressant. brukar den bara göra om du trycker på bromsen samtidigt som du gasar.

    För du har väl inte 20cm breda skosulor

    Kan glappa i bromsljuskontakten, så när de går fullt blir de kontakt o den bryter.

    KAN vara en sån simpel sak. Taskig MV?

    Vem bromsar samtidigt som man gasar? . Nej men den tappar på alla växlar gör alltid samma sak. Hör om kvällen var vi nästan hemma efter en roadtrip då vi hade kört cirka 20mil och då kunde ja ladda 1,1 stabilt. Dock provade ja bara på¨4 samt 5ans växel men ändå konstigt?. Man kan inte kolla så ifall MV är dålig utan bara testa med en annan ?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    708

    Re: 9000 2,3t tappar laddtryck!

    kolla vacumslangar magnetventil och wastegaten på min var det wastegaten som krånglade. kolla även stiftena för säkerhetens skull.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5

    Re: 9000 2,3t tappar laddtryck!

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    kolla vacumslangar magnetventil och wastegaten på min var det wastegaten som krånglade. kolla även stiftena för säkerhetens skull.


    Ja vet min gamla 900 T8 ställde ja upp trycket på, då sjunk ladd trycket också, efter vad ja hörde då var man tvungen att löda om chipet. Det kan inte vara nått liknade nu? ..


    kollar du efter klapp i wastegaten då?. ska kika över slangar stift o dyligt

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    708

    Re: 9000 2,3t tappar laddtryck!

    Citat Ursprungligen postat av Bamse_
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    kolla vacumslangar magnetventil och wastegaten på min var det wastegaten som krånglade. kolla även stiftena för säkerhetens skull.


    Ja vet min gamla 900 T8 ställde ja upp trycket på, då sjunk ladd trycket också, efter vad ja hörde då var man tvungen att löda om chipet. Det kan inte vara nått liknade nu? ..


    kollar du efter klapp i wastegaten då?. ska kika över slangar stift o dyligt
    Nej inte glapp utan om den är för slapp så den inte rokar hålla trycket eller att den läcker
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  7. #7

    Re: 9000 2,3t tappar laddtryck!

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av Bamse_



    Ja vet min gamla 900 T8 ställde ja upp trycket på, då sjunk ladd trycket också, efter vad ja hörde då var man tvungen att löda om chipet. Det kan inte vara nått liknade nu? ..


    kollar du efter klapp i wastegaten då?. ska kika över slangar stift o dyligt
    Nej inte glapp utan om den är för slapp så den inte rokar hålla trycket eller att den läcker

    Ja har kikat över idag nu. Bytt stift kollat slangar turbo m,m!. Allt ska vara prima. Hur kollar man om den är för slapp då?

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 rycker och tappar laddtryck!
    Av motorfreak92 i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2014-02-12, 22:35
  2. tappar laddtryck??? 9000 cse-95, snabb hjälp tack
    Av LarssonR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 17:37
  3. Saab 9000 som tappar laddtryck!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 11:45
  4. 9000 som tappar laddtryck?
    Av Larzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •