Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    8

    Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Blev blåst av en kille som sålde en turbo till mig, enligt honom så var den i bra skick och inget glapp. Eftersom det var 100 mil att köra så litade jag på hans ord och han skickade den hem till mig. Och mycket riktigt så var det inget glapp eftersom jag knappt kunde rubba vingarna. Har kontakta denna killen men han svarar varken på mail eller sms. Hur tycker ni man ska gå vidare? Bita i det sura äpplet eller?

  2. #2
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Jadu, jag vet inte hur du ska gå tillväga. Men är det någon här på forumet så tycker jag att du ska skriva vem det är, så att åtminstone ingen annan åker på nån liknande nit.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Får du inte tag på honom så tycker jag du ska polisanmäla. Förslagsvis till polisen där han befinner sig och inte till din lokala polisstation.
    Har han blåst många så är det bättre att anmälningarna hamnar på "samma bord" än utspritt i landet.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Frågan om bedrägeri har litet att göra i "Motor och motorstyrning" så jag flyttar den till "Off Topic" samt uppmanar till att göra en polisanmälan istället för att "hänga ut"någon där det förmodligen kommer att sluta med att ord står mot ord.

    Nordentroms råd var säkert välmenande men ack så naivt och felaktigt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Hehe, ja jag blev lite förhastad... Men man blir ju så j**la arg bara när man läser nåt sånt, blev ju själv lurad för ett tag sen här av en ganska aktiv användare.

    Så klart man borde ju kanske inte hänga ut nån innan man vet mer hur det verkar.

    Endel man köpt saker av har ju helt klart en annorlunda mening om vad som är "bra skick".

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    8

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Hej igen efter en del smsade så svarade han till slut. han sa att turon hade blivit behandlad me syra (?:S) och sedan legat i hans garage ett tag innan han sålde den till mig så den har nog kärvat p.g.a av detta. Sen idag så skickade han och sa att han hade snackat me nån polare som sa att jag skulle spruta in 5.56 och försöka snurra den ett tag för att mjuka upp den. Jag är inte duktig på turbos så därför undrar jag om det är vanligt me syra i turbos och hur de isf ska reagera.

    MvH John

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    har ej hört något om syra till turbos, men att köra in lite smörjning och se om det släpper kan ju hjälpa men jag skulle vara orolig för att när den väl sitter på plats kanske den kärvar ihop igen och då är det inte skoj.
    Jag skulle kräva att upphäva köpet då skicket inte var det utlovade, om han inte går med på det så skulle jag som många andra tipsat om, göra en polisanmälan.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Visst kanske 5-56 kan få turbon att snurra lättare när du vrider den för hand, men det finns inte en chans att det ska kunna rädda lagren så att de håller för de varvtal <100 000 rpm som uppstår när turbon laddar.

    Om lagren är så tröga som du beskriver så lär nog turbon tyvärr vara skrot.

    (Hur sjutton lyckas man få syra i turbon? Lägga den med öppningen uppåt nedanför ett läckande batteri?)

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Visst kanske 5-56 kan få turbon att snurra lättare när du vrider den för hand, men det finns inte en chans att det ska kunna rädda lagren så att de håller för de varvtal <100 000 rpm som uppstår när turbon laddar.

    Om lagren är så tröga som du beskriver så lär nog turbon tyvärr vara skrot.

    (Hur sjutton lyckas man få syra i turbon? Lägga den med öppningen uppåt nedanför ett läckande batteri?)

    //Niklas
    För det första hade det varit smartare att köpa en nyrenoverad utbytesturbo för väldigt lite mer än vad en beggad icke renoverad kostar. Eller en helt ny icke utbytes från biltema, beroende på vilken bil det gäller.

    För det andra håller jag med Niklas. Jag skulle aldrig bemöda mig att försöka smörja upp en turbo som helt klart verkar ha geggat fast rejält!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    För det första hade det varit smartare att köpa en nyrenoverad utbytesturbo för väldigt lite mer än vad en beggad icke renoverad kostar. Eller en helt ny icke utbytes från biltema, beroende på vilken bil det gäller.
    Nu står det ju faktiskt inte var han betalt för turbon men inte kostar en bättre beg ens i närheten av vad en renoverad gör?

    Jag sålde en T25 i bra skick för 700kr, renoverad kostar den ju 6000kr på speedparts.

    6000kr kan vara mycket att lägga på en äldre bil.


    Skicka tillbaks den tycker jag är allternativet, smörja lär inte hjälpa, säljaren visste ju att det var problem, då får han väl stå för det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Blivit blåst.Vad göra tycker ni?

    Hej !

    Skicka tillbax skiten, se till att få köpeskillingen med frakt + returfrakt.
    Säljaren har uppenbarligen farit med osanning, ljugit, du skall givetvis hållas skadeslös.

    GLÖMBORT att lirka upp den med 5-56, risken att du blir "besviken" innom en mycket snar framtid är i princip garanterad om du väljer den lösningen...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Har blivit på backad lite osäker på vad göra
    Av ruter_niclas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-13, 12:53
  2. BLÅST !
    Av kentk i forum Off Topic
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:20
  3. Har jag blivit blåst? Turboproblem.
    Av Butterfly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 08:00
  4. Läckande turbo igen på 9-5, vad tycker ni jag ska göra?
    Av zippa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 11:59
  5. tycker att bilen har blivit slö??
    Av Arto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •