Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

    Hej!

    Jag undrar om någon skulle kunna förklara det här med dieselbil och skatten för den för mig. Jag kör ca 2.500 mil om året och funderar nu på att skaffa en diesel. Jag har räknat ut att jag skulle tjäna rätt mycket pengar på det, men jag är lite osäker på om jag räknar rätt eftersom jag inte är så hemma på det där med dieselbil.

    Jag har räknat ut att min bensinare för de ca 2.500 mil/år som jag kör kostar mig ca 32.000 kr i soppa eftersom min bensinare drar ca 1 liter/mil. Skulle jag skaffa mig en diesel som drar 0,6 liter/mil så skulle motsvarande soppakostnad bli ca 18.000 kr. Om sen skatten på dieseln blir 4.000 kr/år mot min bensinare på 2.000 kr/år så blir ju vinsten ändå 12.000 kr/år, vilket ju är rätt mycket pengar.

    Räknar jag rätt eller tänker jag fel? Jag har ju hört att man ska tjäna på en diesel först när man kör 3.000 mil/år eller mera.

    Sen undrar jag även över det där med skatten för dieselbilar. Dieselbilen som jag har tittat på är en -08 och kostar ca 4.000 kr/år enligt bilregistret när jag kollade upp den. Men nu var det någon som sa att skatten är reducerad de första tre åren och att den sedan blir högre. Stämmer det, kommer jag alltså att få en högre skatt per år om ca två år, och hur hög då i.s.f.?

    Tacksam för svar från någon som är hemma på det där med diesel.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Re: Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

    Hehe. Inte ett svar ännu. Och härinne som man brukar få blixtsnabba svar på allt. Jag tolkar det som att frågan är ställt på fel forum, det är nog inte så många härinne som kör diesel...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    458

    Re: Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

    Kan nu svara på det där med reducerad skatt själv. Skatterabatten är 2000:-/år de första tre åren, d.v.s. 6000:-.

    Men jag kan fortfarande inte förstå det där med att man bara tjänar på en diesel vid 3000mil eller mer. Enligt min kalkyl så tjänar jag ju 10.000:-/år trots att jag bara kör 2000 mil/år även efter tre år när skatten har gått upp till fulla 6000:-/år.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

    Jag hade en Volvo V70 D5 -04 som kostade mig 5800kr i skatt.
    Denna drog 0,5l/milen blandad körning dvs, jag tjänade in skatten på betydligt mindre än 3000mil.
    Jag har aldrig heller hört det uttrycket, men det stämmer hur som helst inte.
    Mvh

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

    Skillnaden i skatt mellan diesel och bensin var väl större för ett antal år sen och det är väl en av anledningarna till att man då pratade om 2500-3000 mil innan man tjänade på dieseln. En annan anledning är att dieselbilen normalt är dyrare i inköp. En tredje faktor skulle kunna vara olika servicekostnader?!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Kan någon förklara det här med diesel och skatt?

    Drar din bensinare 1,0 så har jag svårt att tänka mig att din diesel drar 0,6 (med samma körcykel). ViBilägare hade ett par räkneexmpel på små dieslar som lönade sig redan vid 1200 mil jämnfört med samma bil med bensin. Verkar som om småbilar med dieslar står sig bättre mot värdeminskning än motsvarande med bensin.

Liknande ämnen

  1. Kan någon förklara skillnaden på TCS och ESP?
    Av transpetaflops i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2023-12-29, 14:59
  2. Någon som kan förklara hur min värme beter sig?
    Av Mr Henke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-10-26, 01:38
  3. Kan någon förklara hur AC funkar?
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 20:18
  4. Dump ventiler kan någon förklara???
    Av Peter 9-3 -01- 2,0T 185hk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 23:28
  5. Vad kostar diesel saabarna i skatt?
    Av skrot_turbo i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •