Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Omöjligt elfel i 9000 Talladega -90..?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129

    Omöjligt elfel i 9000 Talladega -90..?

    Hej!

    Behöver verkilgen all hjälp jag kan få me detta problem..ja tycker det e så omfattande så jag vet inte riktigt var man ska börja ens..

    Köpte bilen i vårvintras, och då medan det ännu var kallare väder så var det enda mysko jag märkte att SID:en alltid gav Err-meddelandet vid start, som försvann så fort man körde iväg.(Så gör det fortf.) Den visade då och visar fortfarande alla uppgifter (EDU2), men inget stämde riktigt då och gör fortfarande inte heller, förbrukning t.ex. visar den några liter mindre än verkligheten (100km), och laddningsströmmen med motorn igång var och är oftast enligt datorn max 13,6volt. Men mäter man på ackun så laddar den nog ungefär 14,1-14,2volt...

    Men, nu till det ÄNNU MINDRE ROLIGA!
    Nångång när det blev sommarvärme ungefär, så kunde emellanåt laddningsströmmen börja, under körning, fram å tillbaka från allt mellan 12-14volt!

    Dessutom kunde ibland all ström brytas för typ en tiondels sekund och bilen rycka till när man knäppte på nån strömkälla, t.ex. dimljus. Vid några tillfällen har strömmen klippts helt även när jag stått på tomgång vid rödljuset. Men det har bara varit att starta direkt tillbaka, men allting, färddator, stereo(numera borttagen vid felsökning) m.m. har nollats. Och strömmen klipps alltså HELT! Som du skulle lyfta ur ackun, dörrlampor m.m, inget funkar!

    Min första misstanke var ju generatorn, så den bytte jag, splitterny. Ingen skillnad. Har kollat varenda jordningspunkt jag hittat, mätt resistansen i kablarna(+&-) från ackun medan jag vridit på dom, kollat reläer m.m.

    En gång efter generatorbytet fick jag en liten för hoppning om att nuu äntligen ska jag väl komma underfund med det, då bilen hade stått i stan ca.5 minuter och jag skulle åka iväg å allting var stendött.. Nu får jag ju bogsera den till garaget och börja mäta vart strömmen kommer! Men icke...efter kanske 2-3minuter började det funka igen!

    Nu då vädret blivit lite kallare igen så har den inte brutit helt på en stund, så chanserna att hitta felet ser ju bara ut att minska.. Men fortfarande pendlar laddningsströmmen emellanåt, å p.g.a. det måste jag ibland ladda acun för att hålla den i startskick. Har förövrigt prövat flera ackumulatorer.

    Så...i detta läge vet jag inte riktigt vad jag ska ta mej till me bilen. Men ändå tänker man ju att det e ju bara en bil, med ett fel som ju faktiskt FINNS någonstans.. och skulle det inte vara för att bilen e i ett sånt makalöst bra skick annars, (inte en rostfläck, talladega-röd med -91 aero optik) hade jag förmodligen sålt/bytt bort den för länge sen! Men..

    HJÄLP MEJ SNÄLLA..!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Tja...inga svar eller tips än.. Men det förvånar inte heller direkt..vet nog nämligen hur underligt allt dedär låter.

    Men känner ingen t.ex. till något känt ställe för jordningproblem på 9000, eller nånstans man kunde börja leta kabelbrott..? El. tror ni jag e helt ute å cyklar? Fast felet borde ju vara av den typen, inget annat skulle ju kunna orsaka allt dedär? Eller?

    Tacksam för alla tips jag kan få...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    16
    Du måste ha avbrott i kabeln som går från batteriet ner till strömplinten (röd 16mm2), det är enda sättet att bryta strömmen till samtliga förbrukare, därifrån grenar det ut sig lite varstans... Möjligen motsvarande i jordkabeln, men jag vill minnas att den går åt flera håll direkt?

    Jag föstår att du kollat den redan, men enligt schemat är det enda möjligheten, och den är ju rätt billig att byta :-)

    / Mikael
    9-3 cab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479
    hmm...

    skulle väl ev kunna vara tändlåskontakten... eller inte...

    mystiskt fel du har...
    9-5 2.3 2007

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kimstad
    Inlägg
    6
    Hej! Eftersom felet blev värre i somras KAN (?) det ha att göra med värme. Vad det är är ju helt omöjligt utan att ha varit "på plats" när det inträffar. Du tycks ju ha gjort en rejäl genomgång av elsystemet.
    Jag skulle tro att ett värmen "fixar" ett avbrott, så när allt svalnar efter ett tag har det blivit kontakt igen. (Eller kortis som uppstår p.g.a. värme. Mindre troligt om inga säkringar går.)



    LasseT
    900i-87
    9000CDE-94

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    288
    Kolla även laddreläet då det är den som styr hur mycket generatorn ska ladda, den brukar oftast jävlas när det gäller strömfel spec. om man har mycket dunka dunka i bilen...

    (sitter bakom generatorn)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Vasa, grannland
    Inlägg
    129
    Tja, laddningsreläet e ju nytt. Följde ju med den nya generatorn. Enda jag tog från den gamla var ju den lilla kondensatorn. Å knappast e väl den felkällan..
    Och MK, jag har konstaterat precis samma sak själv då jag kollade på schemat! Stod därför en dag och mätte domdär grova kablarna vid batteriet som galen, med en kompis, bände å vred på dom medan jag kollade resistansen...men INGET!

    Men jag vet ju att det borde vara enda möjligheten att strömmen bryts till ALLT, så jag ska väl byta dom iaf.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    414
    Som "MK" skriver : Pluskabeln !
    Det är mitt tips.

    Kan ha oxiderat mellan ledarens kardeler och polskon - då syns det ju inte -
    eller på nåt annat vetenskapligt sätt blivit glappkontakt i den.
    .
    Byt till ny kabel , eller - om Du vill chansa på en snikvariant - kapa den Du har och sätt på ny kabelsko.
    ( F.ö.: spänningsregulatorn ger ibland lite varierande spänning - för att sen stabilisera sej. Inget direkt fel el onormalt, alltså ).

    Mvh.
    ´ G ´

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    42
    Jag har också problem med att när jag kör med bilen och ska röra något reglage förutom typ inner belysningen så slocknar bilen sedan vaknar den lika snabbt igen...
    Do something with your life, its to short!!!

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Hade en 9000 en gång som vägrade starta när det va varmt, visade sej vara tändningslåset och om du söker här på forumet så kan du säkert hitta fler med det problemet.

    -90 röd talladega med -91 front? inte direkt original
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    42
    Jag har bytat tändlåskontakten
    men det hjälpte ej
    Do something with your life, its to short!!!

Liknande ämnen

  1. Batterisyra.. omöjligt att få tag i..?
    Av T16_AeRo i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 00:57
  2. 402m på 12s på gatan omöjligt?
    Av Sasse i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 08:10
  3. Golfspel och Cab - omöjligt?
    Av Alex9-3 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •