Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

  1. #1

    9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Körde till jobbet i morse & allt funkade som det skulle, ACC´n pressade bort imman & fick upp temperaturen i bilen på nolltid som sig bör.
    När jag hoppade in i bilen efter jobbet så var fläktarna helt döda. Display & allt funkar som det ska, men hur mycket jag än pillar med reglagen så får jag inte igång något blås. Kollade säkringarna & allt verkar vara som det ska. Har inte heller hört några missljud innan.
    Sökte runt lite här & såg ett par trådar om att det kunde vara den där DYRA fläktmotorn. Någon kunnig kanske har ett svar?
    Om det nu skulle vara fläktmotorn, duger då den på Mekonomen för 1350:-, eller är den skit?
    Tacksam för ett snabbt svar!!!

  2. #2

    Re: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Just det! Tydligen ska säkring nr. 23 (enligt instruktionsboken) gå till kupéfläkten.
    Det är en MAXI-säkring. Och den ska man kontakta en SAAB-firma om den ryker, hur får man bort den?
    Är lite luddigt.....Enligt tabellen så är den enbart för Kupéfläkten, men på sidan innan så står det att den skyddar ett flertal elfunktioner....hmmmmm......
    Kan det möjligtvis vara den som har bränt?
    Känns bara som att dom tvingar en till dyra felsökningar på en saabfirma för småproblem........
    40 amp är den på......stor säkring med andra ord.....

  3. #3

    Re: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Prøv å koble fra pluss-terminalen på batteriet og vent noen minutter før du kobler på igjen.

    Er ditt batteri gammelt? El. feil av denne typen er ofte fordi batteriet er dårlig.
    cK
    (2003 9-3 1,8t Arc)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    26

    Re: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Hej,

    jag fick samma problem i somras, dock så hade fläkten haft lite missljud för sig innan den la av. Jag sökte på forumet och hittade lite info som tydde på att man kan smörja den så jag satte igång.
    Jag plockade ut min fläkt och oljade den lite och sedan fungerade det.

    Nu är det lite meckigt att plocka ur hela fläktmotorn då skruvarna är lite svåra att komma åt så mitt tips är att försöka från andra hållet först.

    Öppna motorhuven.
    Lyft bort den feta packningen som i vanliga fall tätar mot motorhuven närmast vindrutan. Bänd upp plasthöljet närmast passagerarens vindrutedel. Därunder ligger kupéfiltret. Ta bort kupefiltret och hållaren till kupéfiltret.

    Nu borde du se ovandelen av fläktmotorn snett ned i hålet där kupefiltret satt. Försök droppa lite olja (eller 5-56) omkring centrumaxeln på motorn. Vrid runt den för hand lite så oljan kommer ner. Prova om det fungerar.

    Annars får du ta det den hårda vägen. Fläktmotorn sitter bakom handskfacket.

    /Totte
    PS. jag har en 03:a, hoppas konstruktionen är likadan DS.
    _______________________________
    Audi A4 Avant Quattro 1,8T
    900i -88
    9-3 SS 2.2 TiD -03 (kraschad 2009)

  5. #5

    Re: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Tackar för tipsen!!
    Blev glad dagen efter jag skrev inlägget för då funkade fläkten igen......men den lyckan varade inte länge....
    Fläkten fungerar nu ungefär var tredje gång man kör.....alltid på morgonen men aldrig på eftermiddagen/kvällen. Kommer även missljud därifrån, den låter seg & varvet går upp & ner för att efter ett tag komma igång helt.
    Känns som att smörja låter som en bra idé, får helt enkelt plocka ner den & prova...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    46

    Re: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Hej

    Min beter sig precis tvärtom, fungerar inte när jag startar bilen men kommer igång efter 15-20 minuter. Lägger gärna 1350 på en ny fläkt om felet är så enkelt. Har inga missljud och den funkar fint när den väl snurrar.

    Mvh Andreas
    "Din mandelkubb i skafferiet"
    9-3 Aero SS

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    46

    Re: 9-3ss ´04 - kupéfläktarna helt döda

    Var ute å kände på den nu, går riktigt trögt... Nog dags för ett byte
    "Din mandelkubb i skafferiet"
    9-3 Aero SS

Liknande ämnen

  1. torkare helt döda 95 års 99
    Av saalex i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 13:30
  2. elpackspeglar ng900 helt döda
    Av Robin92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 19:55
  3. Vindsrutespolare helt döda plötsligt
    Av mullepol i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 18:55
  4. Elhissar helt döda - 9000 CSE -95
    Av Goforit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •