Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

  1. #1

    Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Hej!

    Jag ska vara ärlig och berätta att jag tänkte svika Saab efter flera stycken på rad och faktiskt prova ett annat märke. Jag har titta på en kombi och hittat den i mina ögon klart snyggaste kombin på marknaden. Bilen jag syftar på är Alfa Romeo 159 Sportwagon. Helt underbart snygg och efter provturen hos bilfirman nyligen blev jag helsåld. Den var inte bara supersnygg utvändigt - interiören var helt grym! Dessutom var bilen fruktansvärt stabil och precis i styrningen. Ja, jag blev som sagt var helsåld och bestämde mig på stört. Åkte hem och bollade mitt nya bilköp med frugan och hon hade inga större invändningar, så det var mer eller mindre klart.

    Jag började då att leta lite info på nätet och började med att kolla på säkerheten och blev rätt nöjd när jag kunde läsa att bilen var den säkraste i klassen och första Alfa med högsta poäng (5) i det här stora krocktestet, vad det nu heter (Ncap?).

    Men så plötsligt halkade jag in på en länk på Alfaklubbens forum där jag såg att Rostskyddsmetoder hade testat rostskyddet på bilen - och plötsligt slocknade solen och det blev becksvart... Deras omdömme lät så här:


    Alfa 159. Det finns inte mycket positivt att säga om den nya Alfans rostskydd och betyget blir sämsta tänkbara, en etta.
    Enda ljuspunkterna är att bränsletanken är i plast, som inte kan rosta, och att slitskyddet under bilen är hyfsat. Sedan är det bara minus i protokollet.
    Hela karossen är i plåt, invändig behandling i balkar och hålrum saknas, limfogarna i dörrarna är bristfälliga och underredet vimlar av otätade skarvar.
    Även tröskelådorna är av dålig konstruktion och samma sak gäller skärmkanterna bak, som har smutssamlande hyllor. De är dessutom täckta av fuktabsorberande innerskärmar i filtmaterial, en rostfälla av värsta sort.
    Rostskyddsgaranti: 8 år


    Betyget blev 1/5 - en enda stjärna av fem. Kul värre!

    Jag vet inte om man kan lämna in bilen och få ett fullgott rostskydd eller om det bara är att se sanningen i vitögat och inse att det inte går att köpa en Alfa Romeo...

    Finns det någon med insikt i modellen eller som kan råda mig till hur jag nu ska göra?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Som gammal alfaägare lärde jag mig att rabbla mantrat" Rost är lättare än plåt, rost är lättare.....".

    Skämt åsido så kan man säkert med rostskydd och god omvårdnad få en Alfa 159 att klara sig väl även genom saltslaskiga vintrar i många år.

    Slå till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Hej,

    Från en annan tidigare Alfa ägare. Jätteroliga bilar, men den rosten den rosten. Verkar ju inte som de bygger bilarna bättre idag. Komplettering av rostskyddet och mycket omvårdnad (underredstvätt ofta exempelvis). Jag skulle försöka byta innerskärmarna i filt.

    Gissar att Alfa klubben har många aktiva medlemmar (som här), som kan hjälpa till med innerskärmarna om det behövs.

    En annan "Alfafeutur" brukar vara intressanta elfenomen, men de har kanske blivit bättre på den fronten

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Citat Ursprungligen postat av tallbo
    En annan "Alfafutur" brukar vara intressanta elfenomen, men de har kanske blivit bättre på den fronten
    Min Alfa stannade plötsligt med ett stort rökmoln under huven. Då jag snabbt som ögat kopplat loss en batteripol kunde jag konstatera att en kabel i en härva brunnit totalt. När jag sedan kopplade in batteriet igen startade bilen som om inget hade hänt och VAD den avbrunna kabeln gick till lyckades jag aldrig upptäcka då allting fungerade felfritt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    En vän till mig har en 159:a wagon ,den är fin.

    rekommenderat från han är nog att köra den till Dinitrol eller liknande och varmvaxrostbehandla bilen ,filtmaterialet till innerskärmarna går att mätta med rostskydd.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    LM

    Elproblemet du hade, en typisk feutur.

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Lämna in bilen på en rejäl Dinitrol behandling, sedan åker du till en välkänd rekond firma som lägger lackförsegling.
    Sist men inte minst, så handtvättar du bilen minst 1gång i veckan.

    Får du rost trots allt efter det, då har nån slängt salt på din bil med flit.
    Saablös dåre

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Bogserade nyss en kokande 156:a av motorvägsavfarten till närmaste mack men trots detta tecken på otillförlitlighet blev jag ändå lite sugen på en Alfa på nytt.

    Tror att det bara var termostaten som hängt sig men hade tyvärr inte tid att hjälpa till med någon felsökning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    Rostskyddet är ju faktiskt möjligt att förbättra. En seriös, stor Dinol-behandling borde lyfta skyddet över vattenytan. Även Honda verkar prenumerera på dåligt rostskyddsbetyg. Nu senast var det helt nya Accord som fick 2 av 5 hos vi bilägare...
    Fredrik J

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Dåligt rostskydd verkar stoppa köp av snyggaste kombin

    sorry att jag drar upp denna tråden igen men är lite nyfiken på om det blev en Alfa 159:a?

Liknande ämnen

  1. Illalukt i kombin!!
    Av ante77 i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 23:22
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 21:45
  3. Alltså nya 9-3 Kombin???
    Av Sik666 i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 20:24
  4. Vilken modell av 9-5 kombin?
    Av Avalon i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 17:14
  5. Nya Kombin
    Av Erol i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 23:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •