Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9000 2.0T -96 går inte upp i temp och drar mycket bensin?

  1. #1

    9000 2.0T -96 går inte upp i temp och drar mycket bensin?

    Tjena, behöver lite bra tips på vad det kan vara för fel på min bil.

    Gick klockrent innan motorbytet men nu går den inte rent längre.

    Misständer någongång ibland när man gasat ur den sen åker lungt. (går fett?)

    Drar mycket bensin emot vad den gjorde med andra motorn.

    Tomgången svajar (ibland bara)

    svårstartad när den är varm! Startar alltid men kan ta 5 sekunder innan den startar ibland.

    Går inte upp i temp som den gjorde innan den ställer sig snett neråt typ kl 8 om ni förstår. Även när man kört hårt. Har elfläkten kopplad på knapp i kupén sätter på den när tempen blir bra, men den går aldrig upp.

    Kan termostaten göra så motorn inte blir varm? och ger motorn signaler att han är kall så han skickar på mer soppa typ chokläge eller är jag helt ute och cyklar?

    Har bytt lamda (från en 2.3T-92a) felsökt lite vakumslangar bytt spjällhus och kollat felkoder. Ingen framgång.


    Någon som vart med om något liknande som har bra tips?



    Allt som är gjort om någon undrar mer exakt är att motorn är utbytt till en som gått 17 000 mil. Bytt till en ny turbo och bensinpump från en 2.3T -92. pga sabotage i tanken så min aero pump skar.(pumpen skar innan vi stoppa i nya motorn)


    Tacksamm för all hjälp.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: 9000 2.0T -96 går inte upp i temp och drar mycket bensin?

    Låter som termostaten fastnat i öppet läge. Då kommer inte kylvätskan upp i temp.

    1. Byt termostat.

    Misständningarna kan bero på mycket. Är alla vacuumslangar hela och fräsha?
    Kontollera.

    Byt även stift och provbyt tändkasetten.

    Gör rent tomgångsmotorn och kolla om det går att suga/blåsa i alla hålen på avslastningsventilen. Det ska inte gå. Går det, så är membranet och därmed ventilen kass.

    Att den är svårstartad kan bero på att nån bränsleslang runt pumpen inte sitter ordentligt. Det är ingen speciell bränslepump på Aero utan samma som på vanligare 9000.

    Tempmätaren i huuvudinstumentet styr kylfäkten. Alltså behövs ingen manuell aktivering. Givaren är den som sitter på kortsidan av toppen snett under kontakten till tändkasetten. Är Givaren trasig så går kylfläkten konstant.

    Är motorn en 2.0 eller 2.3? Var det samma bosch-nr på lamba-sonden du tog bort och den du satte dit? Samma kontakt eller har du skarvat?

    2.0 ska ha en 3-trådars sond, medan 2.3or ska ha en 4-trådare. Kontrollera antalet trådar i motornätets kontakt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: 9000 2.0T -96 går inte upp i temp och drar mycket bensin?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Låter som termostaten fastnat i öppet läge. Då kommer inte kylvätskan upp i temp.

    1. Byt termostat.

    Misständningarna kan bero på mycket. Är alla vacuumslangar hela och fräsha?
    Kontollera.

    Byt även stift och provbyt tändkasetten.

    Gör rent tomgångsmotorn och kolla om det går att suga/blåsa i alla hålen på avslastningsventilen. Det ska inte gå. Går det, så är membranet och därmed ventilen kass.

    Att den är svårstartad kan bero på att nån bränsleslang runt pumpen inte sitter ordentligt. Det är ingen speciell bränslepump på Aero utan samma som på vanligare 9000.

    Tempmätaren i huuvudinstumentet styr kylfäkten. Alltså behövs ingen manuell aktivering. Givaren är den som sitter på kortsidan av toppen snett under kontakten till tändkasetten. Är Givaren trasig så går kylfläkten konstant.

    Är motorn en 2.0 eller 2.3? Var det samma bosch-nr på lamba-sonden du tog bort och den du satte dit? Samma kontakt eller har du skarvat?

    2.0 ska ha en 3-trådars sond, medan 2.3or ska ha en 4-trådare. Kontrollera antalet trådar i motornätets kontakt.

    Mvh

    Tjena ulf, Har du fått fram downpipen jag ville köpa förresten?

    Tack för snabba svar. Nu ska vi se. Alla vakumslangar är hela och nybytta och vakumet ligger fint och jämt på ca -0.6 på ladd mätaren.

    Helt nya stift 7or från maptun, har provat helt nya mekonomen 7or också.

    Provat 3 tändkasetter från kompisars bilar som går klockrent varav en helt ny, ingen skillnad.

    Termostaten vart sitter den ?

    Tomgångsmotorn? Har inte hittat någon tomgångs motor på min modell? trodde den styrdes elektroniskt av spjällhus givaren ? Sitter ingen extern tomgångsmotor som på en 740 iaf..'

    Elfläken är förbikopplad med knapp i kupén så jag kan ha på kylningen efter man stängt av motorn och jag tycker det är bättre på alla sätt och vis.

    Min bil är en 2.0t kortmotor från 96.

    min reservdels bil var en 2.3t -92.

    Lamdasonderna hade samma nummer förutom dom 3 sista, Det var typ produktionsnummer enligt mekonomen och vi slog på reggnummerna på båda bilarna och dom sa att det funka perfekt med den, Plus att den gamla lambdan var problemet likadant, sen bytte vi och problemet är exakt likadant. Så lambda nej tror ej på den. Jag skarvade kablarna 20 cm från lambdan seriöst. Dom vita kablarna spelade ingen roll vart man satte dom tydligen det var den svarta som skicka signalerna, fick jag berättat här på forumet.

    Insugstemp givare? eller den där givaren i blocket du berätta på toppens kortsida, vad gör den exakt? Bara ger mätaren en signal hur varm den är eller påverkar den motorns prestanda? insugstempgivaren kanske är bovven och skickar signaler att motorn är kall fast den är varm och sprutar på sås?

    Kan en insugstemp givare göra så?


    Tack på förhand

Liknande ämnen

  1. Min og900s -91 drar mycket bensin...
    Av 900Jocke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •