Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bättringsfärg silver 247 vs. 268

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6437

    Bättringsfärg silver 247 vs. 268

    Var inne och köpte bättringsfärg hos min lokala SAAB-Handlare, har färgkod 268 Silver på min bil. Killen bakom disken kommer med en burk med 247 Silver.
    Jag säger till han att det var 268 jag har, men han svara att detta är samma färg.
    Ok tänker jag, tar hem och målar med denna färgen och den är för ljus.
    Så min fråga är stämmer det han säger att 247 och 268 är samma färg??

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 949
    Medlem#
    Dolt

    Re: Bättringsfärg

    Enligt viewtopic.php?t=76023

    247 Silver 1995-1997
    268 Silver 1998-2004

    Vet inte om det är samma nyans de där två så därför frågar jag, skakade du färgen innan målning?
    (Vet en som bättrade på sin nyss inköpta blå 240 och började pricka i från huven till bagaget. Blev ljusprickig fram, bra mitt på och mörk bak. )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    53
    Medlem#
    6437

    Re: Bättringsfärg

    Jo den är skakad, men det jag undrar om det är samma nyans.
    Tycker det verkar konstigt om det var det, varför har man då bytt färgkod mellan 97 och 98.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    Okeej jag har varit med om precis samma sak... skulle ha 268 men fick 247 och det "var samma" färg enligt björkmans bil. Jag gör allt underarbete, sen lackar jag på skiten. Då jag var i garaget och bilen stod ute så kunde jag inte direkt jämföra, och det är mörkt ute iaf så kunde inte gå ut med grejerna... Sen när allt har torkat, fått skitfina ytor och är jättenöjd, då är den för ljus! precis som du beskriver...

    Nu ska jag in och bråka med björkman imorgonbitti och om dom vägrar tro mig så får jag väl visa dom några trådar om detta på forumet och sen tar jag väl med mig lite delar så dom får jämföra...

    Sammanfattning: KÖP ALDRIG 247 OM DU HAR 268 I FÄRGKOD!!!
    Lite onödigt att lägga ner dessa timmar på att lacka delar som blir fel.

    Over and Out!
    /Pontus
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5

    Re: Bättringsfärg

    Hej

    Hur gör ni för att få det riktigt bra med bättringsfärg? Vilken temperatur är bäst att jobba i? vad behövs för förarbete? Hur många lager med färg och klarlack ska på?
    9-3 ss -05

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    vad ska du lackera???
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-13 klockan 11:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    Jaha, nu har jag varit in och bråkat lite... Det jag fick till svar var att "jag inte kunde få samma nyans om jag inte var proffs och hade lackbox och brännde in färgen" "Inte äns proffsfirmor brukar få bra resultat"... någon mer som tkr det luktar skitsnack? fick iallafall pengarna tillbaka men dom kunde inte bjussa på 4 tätningsringar till banjoskruvarna på turbon, med tanke på att jag lagt ner 2 garagekvällar helt i onödan...

    men men, nu ska jag åka dit så lite jag behöver i fortsättningen...

    Just ja, dom slängde även ur sig att "Det kunde jag ha sagt till dig när du köpte dom att det inte går att få lika"
    Jaha varför sa han inte det då??? Det borde man ju informera alla kunder om att det är helt omöjligt att få samma nyans...
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  8. #8

    Re: Bättringsfärg

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av TomasB82
    Hej

    Hur gör ni för att få det riktigt bra med bättringsfärg? Vilken temperatur är bäst att jobba i? vad behövs för förarbete? Hur många lager med färg och klarlack ska på?
    vad ska du lackera???
    Det är en repa på kofångaren som ägaren innan har lagat med fel färgnyans.. tänkte skrapa bort det och fylla i med rätt färg.
    9-3 ss -05

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    aha okej, nej sånt där är jag inge vidare på, lättare att spruta på lite på hela delar hehe:P
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-13 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 024

    Re: Bättringsfärg

    En sur sprayburk ger aldrig samma resultat som riktig färg. När ska folk fatta detta?
    Gone country....

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    men frågan är om det ska påverka nyansen så jävligt då???
    När man t.ex har ett lackstift som heter 268 som färgindikationen inte heller stämmer alls med färgindikationen på 247burken... precis samma skillnad som blev i färdigt resultat...
    förövrigt såg ytan på ögonlocken i detta fall helt perfekt ut, såg proffsgjort ut

    men om jag går till en färghandel med min grill typ och säger att jag vill ha samma färg, och om jag har med färgkoden, är det omöjligt att få färg på en burk då och uppnå samma nyans eller???...
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-13 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Bättringsfärg

    Problemet är väl inte direkt färgnyansen utan snarare det att silver är en svår färg att bättringsmåla med bra resultat. Har hört flera som sagt det och har själv testat på min 9-3SS och det blev inte riktigt bra.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    i mitt fall handlar det inte om bättringsmålning, hade 2st ögonlock och lite andra detaljer som jag skulle spraya om helt och hållet och fick fel färgnyans. I övrigt var resultatet klockrent, så det som gör mig lite kluven är om det är omöjligt att få samma nyans!

    och den rätta nyansen är då den som är på resten av bilen, och det är där diskussionen om färgkod 268vs247 kom in i bilden.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-13 klockan 11:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    434

    Re: Bättringsfärg

    Jo jag har förstått det, men som sagt silver är en svår färg att få till rätt. Inte då målningsmässigt för så sett är den nog knappast svårare än nån annan, men att få till rätt nyans är svår även om den ska stämma enligt färgkoden.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Bättringsfärg

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    En sur sprayburk ger aldrig samma resultat som riktig färg. När ska folk fatta detta?

    Det blir ju dock inte alltid bättre av att lämna in till proffs, silverfärgad bil och lacka bara en bit är ju dömt att få färgskillnader även om det är en kunnig som gör det.

    Sen att det blir bättre kan jag hålla med om man perfekt är svårt att få till med silver utan att behöva lacka om betydligt större ytor.

    Det finns ju riktig billack att köpa på sprayburk, kostar dock ganska mycket mer men resultatet är iaf bra mycket bättre än "vanlig" sprayfärg.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 024

    Re: Bättringsfärg

    Behöver inte alls vara dömt att misslyckas. Om man bara ger sig tid att kontrollera alternativ brukar det gå hur bra som helst.

    Jag lackar Ferrari och Maserati kant i kant utan bekymmer. Om ni är petiga med era saabar, vad tror ni Ferrari-ägarna är då?
    Gone country....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Om ni är petiga med era saabar, vad tror ni Ferrari-ägarna är då?
    hörru nu ska vi inte nedvärdera saabarna haha
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 456
    Medlem#
    9481

    Re: Bättringsfärg

    Tycker ju snarare han nedvärderade flera av sina hafsiga kollegor, med tanke på att det går att få det bra om man lägger lite tid på det, det måste ju betyda att i de många fall där det blir nyansskillnader handlar det om snabba och dåligt genomförda arbeten.

    Har ju sett ett stort antal misslyckanden, kan ju bara ta min egna bil där Svenska bil har lackat om bakdörren, det syns väl säkert på 100 meters avstånd att den är omlackad.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-13 klockan 11:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: Bättringsfärg

    Sådant är verkligen tråkigt. Dock så är det ju så vårat samhälle fungerar, allt ska gå så fort som möjligt. Annars går ju inte företagen någe vinst om samma person står å putsar å slipar på samma ställe alldelens för länge.. Fungerar nog så på de flesta yrkena, synd nog
    Senast redigerat av Moderator den 2021-02-13 klockan 11:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    651

    Re: Bättringsfärg

    men hur skulle ni göra nu då om ni köpte ett par ögonlock i ville lacka dom i bilens färg, i det här fallet silvermet.268...???
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Var köpa bra och billig bättringsfärg?
    Av risig9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2021-02-13, 20:49
  2. Saab bättringsfärg
    Av ErikssonR i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-03-02, 17:15
  3. cayenneröd (256) bättringsfärg
    Av Steffa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •