Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    135

    Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

    Hej.Någon som har varit ute för samma fel som mig?Vi låg hastighet och inbromsningar så varnar bilen och antispinn,abs,handbroms lampan tänds.Detta händer bara vid låg hastighet och inbromsning.Har ringt å kollat med innosund och dom tror inte att det är styrdonet utan eventuellt någon givare.Tacksam för tips.Mvh sonny

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Re: Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

    Hej, det kan också vara Abs kransen som har fått en spricka som gör att givaren läser av fel värden.
    Jag hade liknande problem på min förra 9000

    vad är det för bil vi pratar om?

    Mvh A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

    Vad har du för bil?

    Mät upp samtliga givare! Börja med att ohm-mäta samtliga givare och hoppas på att du får fram ett värde som ligger runt 1.62kohm.

    Växelströmsmät sedan givaren! Snurra hjulet i gånghastighet framåt och du skall hamna på ca:0,4-0,5 Volt på mätinstrumentet! Börja där för att se att alla givare levererar det dom skall! Kolla även kransarna så dom ser friska ut, för om en krans är t.ex är sprucken och den har separerat ett par milimeter så är det i lägre hastigheter som den känner av det!
    Man kan säga att om du inte får fram någon växelström från givaren så är det kransen som är trasig, i och med att du ohmmäter spolen i givaren så åtesluter man till större del den komponenten!


    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    135

    Re: Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

    Hej.Bilen är en saab 95 2.3t års 03.Tack för tipsen.Men jag kommer inte ihåg vilka stift jag skulle mäta mellan.1-2 3-5 6-7 8-9 tycke jag han sa men inte säker.Någon som har info angående detta?Fanns tydligen två olika anslutningar beroende på års modell en kontakt med fler stift och en med mindre.Typ en med 18 och en med 32.Lite osäker.Tacksam för svar och åter tack för info

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

    Citat Ursprungligen postat av terner
    Hej.Bilen är en saab 95 2.3t års 03.Tack för tipsen.Men jag kommer inte ihåg vilka stift jag skulle mäta mellan.1-2 3-5 6-7 8-9 tycke jag han sa men inte säker.Någon som har info angående detta?Fanns tydligen två olika anslutningar beroende på års modell en kontakt med fler stift och en med mindre.Typ en med 18 och en med 32.Lite osäker.Tacksam för svar och åter tack för info

    Nu förstår jag inte riktigt, du mäter såklart direkt på givarkablaget, det är 2 stift per hjul dvs 2 kablar från varje givare! Eller tänkte du mäta upp enheten?

    Om du står framför motorn och tittar ner så sitter den högra kontakten vid expansionskärlet för kylarvattnet strax nedanför och kontakten är röd, det är den övre kontakten dvs honan du mäter! Och sedan sitter den vänstra i samma höjd fast på vänstra sidan! Däremot så vet jag inte vart kablaget sitter för bakre givarna!



    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    135

    Re: Problem med antispinn,abs,handbroms lampa.

    Jo det är jag med på.Men dom på innosund sa att man kän mäta direkt på kontakten som sitter under säkringsboxen som går till styrdonet.Anslutningskabeln till styrdonen är en fler stift kabel som man skulle kunna mäta upp alla fyra hjulen.Så slipper man leta efter alla fyra anslutningarna.Då sa adom att man skulle mäta så som jag skrev.1-2 inte 3 4-5 6-7 8-9.Ohm samt spännings mäta.Därför jag frågade om nån visste vilket par som är till vilket hjul.Finns tydligen två olika styrdon beroende på års modell så att man mäter rätt.Så som sagt va jag ska inte mäta enheten utan ta loss anslutnings kabel från styrdonet å mäta ut till alla fyra hjulen

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -05 Abs & antispinn/sladd lampa lyser..
    Av andm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •