Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Skattemärket försvinner

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Skattemärket försvinner

    Hörde som hastigast på nyheterna att skattemärket ska tas bort till nyår. Försökt hitta lite mer information om det men det enda jag hittar är förra årets borttagning som aldrig blev av. Någon som har länk till lämplig instans där man kan läsa mer om det?

    Ska bli riktigt gott om man slipper 50kr i påställningsavgift i framtiden, men om det blir så vet man ju inte än.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Skattemärket försvinner

    Hörde också detta på radion och fem minuter senare hittade jag ett nytt märke i brevlådan.

    Avgiften kan de väl ha kvar trots att märket försvinner?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Skattemärket försvinner

    Jag är lite osäker på vad jag tycker om borttagandet. Märket är såvitt jag vet ett kvitto på att fordonet är besiktigat, försäkrat och (mindre viktigt) att skatten är betald. Polisen kan ju kolla upp det i datorn, men för oss vanliga dödliga är det inte lika enkelt. Och visst kan det vara bra att veta om i varje fall besiktning och försäkring är OK innan man sätter sig i en bil?

    För övrigt skulle det chocka mig svårt om de tar bort avgiften.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Skattemärket försvinner

    Att avgiften försvinner kan ni nog glömma, det lär inte hända. Personligen har jag heller ingenting emot avgiften, tycker det är fullkomligt logiskt att man betalar för att kunna bruka dom svenska vägarna utan avgifter och tullar.

    Som jag förstått det så är resonemanget bakom iden med att ta bort märket att det ändå inte används längre, polisen kollar direkt i datorn om bilen är skattad/besiktad. Privatpersoner som är nyfikna kan få samma information via internet eller sms.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Skattemärket försvinner

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Att avgiften försvinner kan ni nog glömma, det lär inte hända. Personligen har jag heller ingenting emot avgiften, tycker det är fullkomligt logiskt att man betalar för att kunna bruka dom svenska vägarna utan avgifter och tullar.
    Vilket vi betalar via fordonsskatten, inte registerhållningsavgiften.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Skattemärket försvinner

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Att avgiften försvinner kan ni nog glömma, det lär inte hända. Personligen har jag heller ingenting emot avgiften, tycker det är fullkomligt logiskt att man betalar för att kunna bruka dom svenska vägarna utan avgifter och tullar.
    Vilket vi betalar via fordonsskatten, inte registerhållningsavgiften.
    Sant, jag antog att det var fordonskatten dom menade med "avgift", men jag kan ha missförstått. Fel av mig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Skattemärket försvinner

    Bilägare slipper klistermärken

    Registerhållningsavgiften tror jag knappast försvinner för det. Den får man väl t.o.m. betala om fordonet är avställt?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Skattemärket försvinner

    Undra om det kommer nya regskyltar när platsen för klistermärket inte behövs längre

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Skattemärket försvinner

    Och om man kan få ytterligare en bokstav på de personliga skyltarna?
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  10. #10
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 958
    Medlem#
    Dolt

    Re: Skattemärket försvinner

    Den avgiften jag hoppades slippa var den jag nämnde, dvs påställningsavgiften. Innan denna infördes för ett par år sedan eller så kunde man ställa av och på bilen hur ofta man ville (vid vackert väder/helg med mera) och då bara betala full försäkring när bilen användes. Resten av tiden garage/avställningsförsäkring. Billigt, förnuftigt och bra om man slapp 50kr vid varje påställningstillfälle.

    Registerhållningsavgiften och fordonsskatten menade jag alltså inte på något sätt. De tycker jag är befogade till större delen faktiskt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Skattemärket försvinner

    Ok, förstår!
    Men skulle tro att påställningsavgiften behålls, och motveras av att de måste gå in i dataregistret och ändra bilen från "avställd" till "i trafik". Detta oavsett skattemärke eller ej.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058

    Re: Skattemärket försvinner

    Wohoo!!!!!
    Perfekt för oss som kör diesel Där har man ju hittills inte gjort annat än att klistra dit nya märken!
    (och det är ju inte helt fel heller sett ur den estetiska synvinkeln , jag menar, jag har inte haft skattekvitto på dom senaste 5 bilarna (vinterbilar ej inräknade ) )


    //Konrad S. (ordförande i den högst lokala klubben V.V.S.K.)
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Skattemärket försvinner

    Gillar inte att skattekvittot försvinner av flera anledningar, bland annat att man genom det kan få information väldigt lätt att se att en bil verkligen är besiktigad och försäkrad vilket är viktigt för mig om man nån gång lånar en bil. Nu kommer man tvingas ringa in till Polisen varje gång om man är osäker och dom har lite mer prioriterade saker än att svara på dom frågorna. Skulle ju vara en smart grej av Transportstyrelsen om dom införde en telefontjänst som man enkelt kunde ringa och få svar av istället.

    Sen finns det en annan anledning också och det är att för dessa pengar man betalar för att man nyttjar vägarna och där inte ens hälften går tillbaks till vägunderhåll så tycker jag att dom kan bjuda på skattekvittot så man får nåt för pengarna...
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Skattemärket försvinner

    Jag gillar inte heller riktigt att skattemärket försvinner... Det kommer att rulla väldigt många bilar som inte är påställda just på grund av att det nu inte kommer att finnas ett enkelt sätt att se om dom just är avställda. Sen vill jag inte ens tänka på efterföljderna av att bli påkörd av just en sån bil som är avställd, som i sin tur borde betyda att den inte heller är trafikförsäkrad. Kommer nog att bli en hel del hit'n'runs kan tänkas.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Skattemärket försvinner

    Så vad ska vi sätta för klistermärken där istället nu då? Nåt måste det ju sitta där annars ser det ju för j-ligt ut. Ett nytt STCS-märke i det formatet kanske?
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    515

    Re: Skattemärket försvinner

    Man får inte klistra något eget på skyltarna.....

    Bara att vänja sig vid att det är tomt, personligen tycker jag att det blir mycket snyggare utan. Har redan en ny skylt redo.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 056

    Re: Skattemärket försvinner

    Är det nån som vet om dom förändrar något på skyltarnas utseende i samband med att ugglan försvinner??
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Skattemärket försvinner

    Ja, frågan är om de blir fler som kör utan att ha påställda och besiktigade bilar. Då snuten plockar på reggnummer endå.

    Hoppas dom gör snyggare plåtar på något vis.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Upplands-Bro
    Inlägg
    75

    Re: Skattemärket försvinner

    Riktigt skönt, sparar en massa pengar då de slipper tillverka och skicka ut dessa onödiga lappar då dagens teknik gör att polisen snabbt kan kolla upp om bilen är av eller på ställd + betald bilskatt.


    Ja blir skyltarna mindre eller är det bara att tillverka egna stickers med klubb märke eller liknande och sätta på plats?
    I´m on a seafood diet, I see food and then I eat it!

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417

    Re: Skattemärket försvinner

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Jag gillar inte heller riktigt att skattemärket försvinner... Det kommer att rulla väldigt många bilar som inte är påställda just på grund av att det nu inte kommer att finnas ett enkelt sätt att se om dom just är avställda. Sen vill jag inte ens tänka på efterföljderna av att bli påkörd av just en sån bil som är avställd, som i sin tur borde betyda att den inte heller är trafikförsäkrad. Kommer nog att bli en hel del hit'n'runs kan tänkas.
    huh polisen ser det väl direkt på reg nr. lika stor eller liten risk att åka dit på det som innan.
    ett sms till vv så ser man direkt om den är i trafik, om man nu är en nyfiken jävel.

Liknande ämnen

  1. Kylarvattnet försvinner.
    Av FS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 23:08
  2. kopplingen försvinner!!!
    Av hyperlite133 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •