Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Adaptions problem OG9-3 T5

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Adaptions problem OG9-3 T5

    Hej!

    Har under en längre tid dragit med att "Long Term fuel" ligger på
    minus 56-46 % vilket är helt galet.....

    Mina misstankar är riktade mot tankurluftningsventilen och att den skickar in feta ångor den vägen.....

    Jag har testat att byta lambdasond utan någon förbättring...Känner mig förviss inte helt säker på att den jag köpte var rätt sort för det finns tydligen 3 st att välja mellan, men eftersom det inte var någon större skillnad på resultatet så är det nog rätt. (saab original)

    Alla vakumslangar är bytta flera gånger om utom dem som går till bromsservo eller vad det är..... men den ser fin ut.

    Någon enstaka gång (var tredje månad kanske)kan jag få felkod på adaption och vid avläsning av felkod så klagar den att den går för fett på tomgång..... Detta har skett med programvaror från två olika leverantörer så jag tror inte att det har med programmet att göra....

    Har jag rätt i mina misstankar och ska bränna lite pengar på en ny ventil eller finns det någon mer trolig lösning?
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 393

    Re: Adaptions problem OG9-3 T5

    Du kanske ska göra en felsökning först istället.
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    Re: Adaptions problem OG9-3 T5

    Hade samma problem innan på min. Då var det mapsensorn som felade.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Adaptions problem OG9-3 T5

    Ja mapsenor har jag ju inte provbytt.... se om det finns någon vänlig själ som har en 3 bars tillgänglig att provbyta med.....Någon i Borås trakten som kan ställa upp?

    För att förtydliga så är alltså följande felsökning gjord... lambadasond=bytt, vakumslangar=bytt. Programvara provbytt.... har även bytt spjällhus men det var pga av mycket litet läckage vid spjällaxlen..

    Nu när jag tänker efter har jag faktiskt provbytt med en 3 bars bränsletrycksregulator (annars 3,5) och då gick bilen givetvis inte lika fett men adaptionen kunde variera mellan +-0 till +30 under likartade förhållanden inte något vidare stabilt!

    Så det som återstår att testa är antar jag annan 3 bars mappsensor, annan 3,5 bars bränsletrycksregulator och annan tankurluftningsventilen.

    Jag antar att jag borde kunna plugga slangen från spjällhuset till tankurluftningsventilen för att se om det är den som spökar eller drar det med sig något annat problem då?
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Adaptions problem OG9-3 T5

    Update!

    Var ut och kikade på sladdarna kring mapsensorn... och adaptern var helt röten.... en kabel gick av och de andra 2 var på väg.... så jag fick löda om hela kittet så att det fungerar provisoriskt... Blir nog till att beställa en ny adapter.

    Han bara köra en kort sväng med bilen och Long Term Fuel landade på -11% vilket är en avsevär mycket bättre siffra än igår då den visade -56 stundtals.... ska köra en ordentlig sväng nu i kväll och se om den beter sig någorlunda konsekvent...

    EDIT: Har nu varit ute och kört i 1,5 timme och Long Term Fuel låg till en början på mellan -6 och +-0% vilket får anses som normalt..... på hemvägen så skuttade den plötsligt upp till +9% så helt stabilt är ju inte det hela... eller vad vet jag det kanske kan vara så stora svängningar?

    Ska prova att plugga tankurluftningsventilen och se hur värdena blir då
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179

    Re: Adaptions problem OG9-3 T5

    Så ja nu har jag testat att plugga slangen mellan tankurluftningsventilen och spjällhuset.... och jag kan inte få fram någon skillnad före eller efter gällanda värdena för "Long Term Fuel" det ligger och pendlar mellan -5% och +5% men oftast mellan -2% till + 2%....

    Nu ska man bara få tag på en ny adapter till MAP-sensorn
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16
  2. Adaptions problem 9000T
    Av Hytin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 00:39
  3. adaptions runda efter montering av racekisse???????
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •