Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur läcksöka motor för felkod P0101? OG9-5

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Hur läcksöka motor för felkod P0101? OG9-5

    Jag har en 9-5 Hirsch -05 som har tänt CE-lampan. Felkoden är P0101, dvs LMM ger felaktiga värden. Sökte på forumet och hittade följande tips/instruktioner:
    1. Sök efter tjuvluft
    2. Om 1 inte hjälper byt LMM
    3. Om ändå inte släckt CE-lampa fortsätt leta efter läcka

    Jag har gjort 1 mha startgas och 2, men CE-lampan tänds fortfarande efter ca 55-60mil efter senaste nollningen.

    HUR läcksöker jag? Jag har gått över insugsslangar och vacuumslangar med startgas mer än en gång men får ingen reaktion öht från motorn. Jag gissar att läckaget är mkt litet då bilen går nästan 60mil innan lampan tänds. Var skall jag börja? Hur skall jag gå tillväga? I någon tråd läste jag om att man hade satt övertryck i systemet på insugssidan och använde diskmedel för att hitta läckor, men hur skapar man övertryck i systemet?

    /Johan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Har du kollat o-ringen på spjällhuset där tryckröret sitter?

    Hade ett liknande symptom med samma felkod på en 9-5 för något år sedan. Problemet var att någon hade skadat o-ringen på spjällhuset när de demonterat/monterat tryckröret.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Hej !

    Startgas kan kanske funka om det är undertryck "på andra sidan". Så är inte fallet vid många av de tänkbara läckagen i ditt fall.
    Trycksättning o tvålvatten är det som gäller! ÄCKLIGT EFFEKTIVT, se bara till o använd tvål med angenäm doft. Har du en automat kan du ju stalla dig till övertryck på många ställen. Om det är manuell kan du slira lite på kopplingen.... men det luktar ju inte gott o måste göras med stor insikt.

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    71

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    har samma problem på min bil, ska kolla upp dedär med o-ringen mot spjällhuset, annars byter jag LMM.
    slira koppling låter ju inte speciellt seriöst måste jag säga, inte får man väl upp så värst mkt laddtryck heller. ska man provtrycka turbosystemet på ett seriöst vis så finns det andra väl beprövade sätt:

    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

    glöm inte plugga vevhusventilationen
    9-5 vector sedan -06

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Startgas kan kanske funka om det är undertryck "på andra sidan". Så är inte fallet vid många av de tänkbara läckagen i ditt fall.
    Trycksättning o tvålvatten är det som gäller! ÄCKLIGT EFFEKTIVT, se bara till o använd tvål med angenäm doft. Har du en automat kan du ju stalla dig till övertryck på många ställen. Om det är manuell kan du slira lite på kopplingen.... men det luktar ju inte gott o måste göras med stor insikt.
    Tack för tips! Ja det är en automat. Tyvärr är mina förkunskaper/för-förståelse för dåliga för att inse hur jag skall kunna skapa övertryck... Tolkar jag dig rätt om jag
    1. Drar handbromsen
    2. lägger i och låter stå på D på tomgång
    3. "Duschar" insugsrören/vacuumslangarna (ev del efter del) med tvålvatten
    4. Drar/Vickar till på gasspjället för att få ett temporärt (men mycket kortvarigt) övertryck
    5. Ser var det skummar
    Eller är jag ute och seglar här? Tips och rättelser tas tacksamt emot

    /Johan

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Rätt tänkt ja. MOve on
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Men att trycksätta med kompressor (som i den länkade tråden) är väääääldig mycket bättre då du i lugn och ro kan läcksöka.
    Har man rätt utrustning tar själva "uppkopplandet" 5 min.

    mvh Jonas


    PS: När man "provtrycker" något gör man ett test på hur mycket tryck ett objekt tål = lite dumt i detta fall .
    Läcktest, täthetsprov, läcksök, trycksättning är mer korrekt.

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Men att trycksätta med kompressor (som i den länkade tråden) är väääääldig mycket bättre då du i lugn och ro kan läcksöka.
    Har man rätt utrustning tar själva "uppkopplandet" 5 min.
    Jag är medveten om det, och det ger även betydligt mer ro att läcksöka med övertryck under en längre stund. Problemet är att jag har inte tillgång till någon sådan utrustning att trycksätta med , jag har inte möjlighet att bygga någon själv och jag har inte hittat någon sådan till en rimlig peng och som går att hänga på en cykelpump eller bildäckspump. (Jag har dock inte letat efter sådan utrustning särskilt väl...) Därför förenklar det mycket för mig om jag kan trycksätta mha turbon.
    /Johan

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    du skrev: CE-lampan tänds fortfarande efter ca 55-60mil efter senaste nollningen.
    Tror inte att du har någonting med tjuvluft att göra.. Hur ska man tolka din luftläckage ? den blir större och större med flera mil körda.
    Låter ganska långsökt och overkligt. Även felkoder är inte heller att lita på de är bara en dator som hittar att visa jämförelse parametrar matchar inte varandra och därefter svarar den med felkod men kan ändå vara användbar att söka runt om.
    Hade liknande problem med en av våra Vag bilar och koden upphörde då jag gjort rent MV och LMM samt byt stift.
    Mina vänner jobbar på VAG ( betalar inget för kod avläsning) har dom sagt leta efter luftläcka.
    Då tänkte jag, leta själv de gör inte jag bilen är inte gammal och inget susar eller sitter löst.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Citat Ursprungligen postat av George
    du skrev: CE-lampan tänds fortfarande efter ca 55-60mil efter senaste nollningen.
    Tror inte att du har någonting med tjuvluft att göra.. Hur ska man tolka din luftläckage ? den blir större och större med flera mil körda.

    Med vänlig hälsning
    George
    Riktigt så funkar det inte. Möjligtvis på VAG, det vet jag inget om, men Trionic är lite mer avancerat än så.
    Ett fel kan "ackumuleras" över tiden. Dvs, att ett värde ligger utanför vissa gränser kan vara fullt normalt om det är momentant, alltså bara tillfälligt. Om däremot medelvärdet över säg 55-60 mil ligger utanför vissa gränser, då tyder det på att något är fel.
    Det är inte alls ovanligt att ett nollat fel återkommer efter en tid, då medelvärdet dragit iväg igen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Jo, kanske du har rätt ändå och då är Trionic bra mer avancerad än Motronic. Vad jag skulle säga är att felkod som han har behöver inte vara LMM eller tjuvluft lika gärna kan vara nått med elektroniskt gas spel om sådan finns (finns på min Vag) .
    Min felkod har varit nått som mager + LMM kommer inte ihåg exakt men ingen lambda de vet jag.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    hej.

    har en 9.5 sportcombi tillverkad december 2005 .2,3t 185hk.köpte bilen i januari 09 som har gått 4400mil nu .
    för en månad sen tänder Ce lampan med felkod LMM.märkte inte att bilen blev slö och konstig på något sätt.verkstan släkte lampan bara.efter 2-3 veckor var det dags igen.jag lät bara släcka lampan igen.skulle LMM ge felkod igen så får de byta den.sen kollade runt på Lagabasen.se,Speedparts.se om den finnsa begagnad.och det finns den.på min står det:saab 55557008
    -71230069034(de andra siffrorna måste vara serinummer misstänker jag).enligt speedparts så Lmm med nummer 55557008(9173386) ska passa till 9.3 trionic7 årsm 99-02 och 9.5 98-09.min fråga är:har någon någon förslag vad jag ska göra(köpa ny för 2900kr eller beg för ca 1000kr)kan jag vara säker på att lmm spökar?den gav ju fel 2ggr.hittar jag alltså en med samma nummer(55557008/9173386)oavsett årsmodell så är det bara att bytta och hålla tummen?försvinner/slocknar Ce lampan om man har bytt den felaktige delen eller den måste släckas?
    annars är jag nöjd med bilen den går fint.körde på autobahn i sommras med 4 pers i 130-140km/h ca 130mil med en förbrukning på enligt sid 0.84 men det verkade faktiskt stämma eftersom jag räknade fram samma resultat.
    Tack för svar/svaren.Mvh.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101?

    Det säkraste är att köpa en helt ny, men samtidigt är dessa förbannade LMM känsliga så den nya man köper kan vara sönder, jag råkade ut för det.

    Bästa sättet är om du känner någon med en Saab med T7-motor som du kan provbyta LMM med.

    Om du har felkod P0101 ska du börja med att felsöka efter läckage och sedan byta LMM, om felet kvarstår ska du fortsätta att felsöka läckage.

    Jag har ännu inte funnit mitt läckage och dras fortfarande med felkod P0101 trott att jag har bytt LMM IGEN, Lambdasond, felsökt vakumslangar med startspray samt bytt de blå backventilerna.

    Ska upp till verkstan på tisdag och då är det dags att byta IC-slangar samt trycktesta.

    Lycka till

    Mvh
    Christof

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Hur läcksöka motor för felkod P0101? *LÖST* + Ny fråga

    Har nu hittat felet och åtgärdat det. Det var ett läckage på slangen mellan turbo och ic, slangen har legat så nära remhjulet på ac-pumpen så remhjulet och remmen har rört vid vid slangen och till slut nött hål på slangen. Jag har nu bytt slangen mot en ny i silikon och har sedan dess kört snudd på 100 mil utan problem.

    Dock så ligger även den nya slangen väldigt nära remhjulet, det är kanske en halv centimeter mellan silikonslangen och remhjulet, och jag tycker det ser ut som ett litet svart märke där remhjulet eller remmen kan ha nuddat vid den nya slangen (Kan dock inte säga om detta svarta märke kom dit vid monterringen eller efter monteringen). Jag kan heller inte flytta slangen längre framåt, mot kylaren, då det går två ac-rör där. Så nu ett par frågor runt detta:

    * Skall det vara så lite luft mellan slangen och remhjulet?
    * Vad kan orsaka att remhjulet nuddar vid den nya slangen?
    - Dåliga motorfästen? Hur kollar jag isf om dessa är dåliga eller inte?
    - Den gamla slangen kan ha börjar bli murken, men den nya silikonslangen borde inte svälla vid övertryck?
    - Vad annat kan orsaka att remhjulet nuddar vid slangen?
    * Vad kan jag göra åt det?

    /Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0101 OG9-3 T7
    Av Joni1988 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-05, 08:02
  2. Felkod p0101 luftmassamätare OG9-3
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-03-08, 10:12
  3. Felkod P0101 OG9-3 B235
    Av rcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 16:52
  4. Felkod p0101 p1132 OG9-5
    Av danielc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 22:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •