Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: vill ha högre muller :)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    79

    vill ha högre muller :)

    hej på er!

    har en saab 93 01-a, chippad och lite pill fixxat på den. Tänkte bara höra om det är någon som vet hur man kan göra för att få lite högre och dovare muller från den.
    Räker det med att man typ byter ut slutdämparen eller måste man skaffa raka rör osv? jag har nu bsr-röret från katten och bakåt, undrar om det går att bara byta ut slutdämparen då och få lite bättre ljud?
    Har kollat på dämparna på speedparts, de verkar bra men är det någon som testat själv? eller finns det någon dämpare ni kan rekomendera?

    Och för övrigt, är det lagligt med en sån eller måste man byta varje gång man besiktigar bilen? blir det någon effektförändring om man byter? Hur pass svårt är det att modda om så att man får på grejerna?

    mvh
    Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: vill ha högre muller :)

    Med dom nya reglerna som jag läst nånstans så är dt inte lagligt nej.
    Vill du höra mullret själv eller att det ska låta biffigare ute?
    Är det bara du som vill höra det så kan du slita ut lite isolering så får du lättare bil samtidigt
    Annars kanske du får avskaffa mittdämparen
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    79

    Re: vill ha högre muller :)

    njae... hade inte tänkt slita ut isoleringen XD de känns inte som att det är värt.. Vill att det ska höras grymmare mest utåt, men då hörs det ju lite innåt med.
    men kan det göra stor skillnad att man tar bort mittdämparen alltså? hade jag aldrig tänkt på själv, trodde det var den bakre som var den mest mullerdämpande.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    79

    Re: vill ha högre muller :)

    hur kommer bilen må av det förresten, om man tar bort mittdämparen? jag tänkte på det här med motstånd osv..?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: vill ha högre muller :)

    är ju mest för att det är en i princip gratis åtgärd att göra, bara en rak mellanbit.

    Men är verkligen bilen så tyst som du tycker?

    Mittdämparen är bara ett rakt rör igenom så det lär inte påverka flödet nån märkbart
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    79

    Re: vill ha högre muller :)

    alltså så tyst är den inte :P har ju bytt ut delar av röret så att den låter ju lite mer det gör den, men har ibland sett och hört vissa saabar som låter riktigt grymt, riktigt dovt och mullrigt :P så tänkte se om de gick att fixa på min oxå.

    men om vi jämför med att byta bak eller mitt-dämpare, om vi glömmer bort penga-frågan nu :P vilket skulle då göra störst skillnad? när jag kolla på bilen under föråt så är ju bakdämparen mycket större :P känns som den dämpar mer eller?

Liknande ämnen

  1. Vill ha mer "muller" på min SAAB 9-3SC V6
    Av Jakalen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 00:19
  2. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 13:27
  3. Vill få bilen högre bak Efter 40mm sänknig 9-3 SS???
    Av Braather i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 11:04
  4. Vill ej ladda högre än 0,35 Saab 9000 års. 1988
    Av Flopparn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •