Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Hejsan.
    För ett tag sedan kräkte jag ur mig hur mycket det gnisslar, gnekar, vibrerar etc i min 9-3SS aero -05.
    Det gick till och med så långt att jag övervägde bilbyte
    När jag lyckades bota ett missljud, uppstod två nya... Osv...
    Nu har jag efter mycket sunt förnuft och bitande i läppen gått med på att ge bilkraken en riktig chans.
    Letar efter företag eller liknande verksamhet som kan ta sig an bilen, då jag helt enkelt inte orkar eller har nerver till att ta hand om det personligen.
    Bor i Södertälje så det vore ju smidigt att hitta något i närheten. Stockholm funkar alldeles utmärkt.
    Har ni några tips på företag som kan ljudisolera, dels för att bli av med vägljudet( vilket är otroligt högt) samt lokalisera och eliminera allt knarrande och gnisslande?
    Otroligt tacksam för tips och även råd, dock inte "gör det själv" för det receptet är redan testat med asfaltsmattor, skumgummi och tätlister av olika fabrikat.
    Mvh/Stoffe
    Have you ever seen horses pushing?!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Någon?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    hört att en rostskydds behandling ska dämpa en del vägljud bra men vet inte om det stämmer lr hur mkt det dämpar på ss:en
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    hört att en rostskydds behandling ska dämpa en del vägljud bra men vet inte om det stämmer lr hur mkt det dämpar på ss:en
    Samma här egentligen...
    Kikade på den här sidanhttp://www.streetsound.se/page/prod_damp.html
    Verkar vara ett ordentligt jobb, lite dyrt men kanske värt det. Eller?
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    För att ev sänka vägljudet kanske man skulle prova att pensla på en produkt av den här typen http://www.auson.se/content/blogcategory/21/36/lang,se i hjulhusen.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Att få något bra resultat med tilläggsisolering brukar vara svårt. När det gäller vägljud så är nog det enklaste att tänka på detta nästa gång man säljer däck, något som har ganska stor inverkan på vägljudet.

    Gnissel från inredningen uppkommer vanligen pga friktion mellan komponenter medan de rör sig något i förhållande till varandra. Det man kan göra är att se till att de är monterade ordentligt och sitter fast på ett bra sätt samtidigt som ytor som är i kontakt med varandra är försedd med 'anti-squeak tape' (se länk nedan).

    http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebs ... B4COrrrrQ-

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Jag upplever att min 9-3 låter mer än vad den gjort tidigare. Först trodde jag att det var sommardäcken som höll på att ge upp. Men nu efter byte till v-däck som är friktionsdäck (Gislaved Softfrost) så tycker jag fortfarande att bilen bullrar mer än vad den gjort tidigare.

    Kan det ha hänt något speciellt? Finns det några generalfel som brukar uppträda med trasiga dörrlister eller sånt? Jag kan iaf inte se något synligt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    420
    Medlem#
    8398

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag upplever att min 9-3 låter mer än vad den gjort tidigare. Först trodde jag att det var sommardäcken som höll på att ge upp. Men nu efter byte till v-däck som är friktionsdäck (Gislaved Softfrost) så tycker jag fortfarande att bilen bullrar mer än vad den gjort tidigare.

    Kan det ha hänt något speciellt? Finns det några generalfel som brukar uppträda med trasiga dörrlister eller sånt? Jag kan iaf inte se något synligt.
    Jag har kanske inte märkt att den väsnas och gnisslar/gnekar mer än innan, men det uppstår ständigt nya former av oljud titt som tätt. Dom ljuden jag störde mig på för 6mån sedan har upphört eller förekommer mer sällan, men nya ljud tillkommer ständigt. Det är alltid nåt eller några ljud som irriterar.
    Och nu på vintern blir det u lite extra med dubbdäck och kyla.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Företag som ljudisolerar samt botar gnisslet i 9-3SS?

    Proffissionella billjudbyggare brukar vara duktiga på att dämpa inredningar. Vibrerande och gnisslande inredningsdetaljer går ju inte i bra ihop med välljudande stereoanläggningar.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Botar som registrerar sig på Forumet
    Av Hamilton i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 19:14
  2. Gnisslet och gneket i 93ss av tidig modell
    Av m_917 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 19:37
  3. Vad är STT för företag??
    Av ventus i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 23:59
  4. Rabattgivande företag !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •