Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Montering av extraljus på saab 9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    10

    Montering av extraljus på saab 9-3 -99

    Hejsan alla!

    Till att börja med så föstår jag om ni tycker det börjar bli tjatigt med alla dessa extraljusfrågor, men ja kan verkligen inte hitta något svar!

    Jag har suttit och sökt och läst igenom istortsett alla trådar om extraljusmontering, men inte kommit fram till något bra svar...
    Har tänkt att montera antingen 3 eller alla mina 4 BOSCH extraljus på min 9-3a, som jag förstått så är stötfångarplasten fram inte tillräckligt hållbar för mer än 2 extraljus..

    Borde de inte hålla med de vanliga nummerplåtsfästet och de stag man sätter åvanför extraljusen?

    Vill gärna inte stöka med allt för att borra i krockbalken, som nämnts i trådarna jag läst..


    Eller finns det någon med något annat bra alternativ?

    Tack på förhand!

    MVH Baecks

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    116

    Re: Montering av extraljus på saab 9-3 -99

    Jag hänger på tråden eftersom jag själv tänkt montera 3 lysen på min og 9-3 nu när vintern närmar sig.

    Jag har har ett nummerskyltsfäste hemma som jag tänkte använda, jag tror inte det kommer bli särskilt stabilt om man bara sätter i plasten och sedan stag bakom grillen.
    Min ide var att sätta 4 st självborrande m8 skruvar en i vardera hörn rakt in i balken och ev stag om det behövs.
    Min fråga är om man vågar borra 4 hål i balken bakom stötfångarn eller kommer airbagen att lösa ut?
    MVH Per
    // 9-3 Aero -01

  3. #3
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Montering av extraljus på saab 9-3 -99

    Har tre extraljus monterade i fronten på min med hållare bak nummerplåten och den är bara skruvad i plasten. Inga stag in i grillen heller.

    Nu har jag iofs NBBs små runda (175mm diameter) ljus som är riktigt lätta. Har man tre big-knick eller liknande kanske vikten och även påverkan av fartvinden blir för hög.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    10

    Re: Montering av extraljus på saab 9-3 -99

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Har tre extraljus monterade i fronten på min med hållare bak nummerplåten och den är bara skruvad i plasten. Inga stag in i grillen heller.

    Nu har jag iofs NBBs små runda (175mm diameter) ljus som är riktigt lätta. Har man tre big-knick eller liknande kanske vikten och även påverkan av fartvinden blir för hög.
    Okej, då verkar de ju hålla ändå!
    Dom BOSCH extraljusen jag har är runt 250mm i diameter, vet inte de exakt men tror de ligger där.. Ja ska iaf ta å prova så som ja tänkt, Sätta dom i nummerplåtshållare och stabiliseringsstag + att ja ska försöka göra något extra som sitter i dom hål som redan finns i balken och fästa i nummerplåtshållaren..
    Kanske slänger upp en projekttråd på hur ja gjort de när ja ordnat allt jag behöver till de :P

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Montering av extraljus på saab 9-3 -99

    Det är riktigt skitsnack att det inte skulle hålla. Visst. Sätter man de i två små skruvar utan stabiliseringsstag, ja då blir det säkert vingligt.

    Har kört med 3 stycken feta extraljus på min ng900 (borde väl inte skilja så förfärligt i plastkvalitet mellan 900 och 9-3) och har kört så i 4-5 år nu. Mina sitter med nummerplåtshållare och med stabiliseringsstag i grillen och de vibrerar inte och har inte ramlat av ännu, trots stundvis högfartstestande också..

    I och för sig så sitter min extraljushållare med 13 (!) skruvar, så det kanske är därför det fungerar.

    Personligen brukar jag plocka av de varje vår och därför så har jag nu till hösten gjort en liten "uppgradering" då allt i och urskruvande av skruvarna har gjort att skruvarna sitter lite sämre nu än för 4 år sen. För att slippa gå upp i skruvdimension eller plasticpadda hålen så har jag satt små gipsexpanders i hålen istället. Blev riktigt bra och stabilt. Ett tips..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    10

    Re: Montering av extraljus på saab 9-3 -99

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det är riktigt skitsnack att det inte skulle hålla. Visst. Sätter man de i två små skruvar utan stabiliseringsstag, ja då blir det säkert vingligt.

    Har kört med 3 stycken feta extraljus på min ng900 (borde väl inte skilja så förfärligt i plastkvalitet mellan 900 och 9-3) och har kört så i 4-5 år nu. Mina sitter med nummerplåtshållare och med stabiliseringsstag i grillen och de vibrerar inte och har inte ramlat av ännu, trots stundvis högfartstestande också..

    I och för sig så sitter min extraljushållare med 13 (!) skruvar, så det kanske är därför det fungerar.

    Personligen brukar jag plocka av de varje vår och därför så har jag nu till hösten gjort en liten "uppgradering" då allt i och urskruvande av skruvarna har gjort att skruvarna sitter lite sämre nu än för 4 år sen. För att slippa gå upp i skruvdimension eller plasticpadda hålen så har jag satt små gipsexpanders i hålen istället. Blev riktigt bra och stabilt. Ett tips..

    Jo, ja tycker de lät lite skumt att plasten inte skulle hålla, har en polare som hade 3 extraljus på sin saab, dock en 900 men han hade "bara" nummerplåtshållaren med originalskruvarna och stabiliseringsstagen.. Och det sitter kvar än, klara tom en att ta ett rådjur utan att de gick sönder... :P

    Aa, jo ja förstår att dit sitter kvar med så¨många extra skruvar
    Men de e nog inget ja tänkt göra.. Men kanske skulle prova som du gjort nu dedär med gipsexpanders, de lät som en bra idé, tack för tipset!

Liknande ämnen

  1. Monteringtips för extraljus på NG9-3
    Av sportcombi05 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2022-11-09, 12:38
  2. Extraljus montering
    Av tnsel12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 00:07
  3. Är detta rätt montering av extraljus, 9-5 M07?
    Av niohundra i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •