Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: databox

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    databox

    Hej har lite problem med turbo trycket, boxen tillhör en 2.0ltt 96a och heter 4660833, har testat nästan allt *suck* men idag så tog jag upp databoxen och delade på den, om ni tittar på bilden där jag har ringat in med rött, vad är dom 3 för något?

    Iallafall där var jag har ritat såg det ut som att den hade varit varm, den var rätt svart, kan detta ha något med att jag inget ladd har? väldigt tacksam för svar...mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    707

    Re: databox

    Vad är det för problem du har med trycket? för lite för mycket? hur mycket laddar den?

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    hej... den ladda typ inget alls....mvh micke
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    874
    Medlem#
    7093

    Re: databox

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    hej... den ladda typ inget alls....mvh micke
    Det säger inte så mycket micke
    Går bilen i GLT?
    Har du mätt med en extern mätare?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    hehehe förlåt. tyvär har jag ingen mätare så jag kan kolla vad den laddar... jo jag tror den går på GLT den är ju inte sten död, känns som att den går lite bätre än fruns ford men inte mycket......vad tror ni?
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    221

    Re: databox

    Den här tråden kanske kan vara till hjälp, beskriver hur man mäter upp och byter drivstegen till magnetventilen.
    viewtopic.php?f=30&t=113657&hilit=drivsteg

    Engelsk instruktion:
    http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php

    /Johan
    Saab 9-5 Sport Edition 2.3t '01, 900 i16 '89

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256

    Re: databox

    Som jse är inne på så är det en av transistorerna i drivsteget.
    Mät upp drivsteget först men allt talar för att en transistor är brunnen.
    Är det kortis i den så har nog tyvärr din MV brunnit den också.
    Mät upp den också mellan stift 1 och 2 och mellan stift 2 och 3...där skall du ha 3 ohm +- 0,5.
    Och koppla INTE in någon ny MV innan du mätt/fixat drivsteget...är det kortis så kommer en ny MV att brinna ner den också med en gång.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    hej ok... då skall jag kolla upp detta innan jag gör så mycket mera...jag återkommer så fort jag har kollat....och jag tackar än så länge mvh
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    satt och funderade på. vad är det som har gjort så att den har brännt då? räcker det med att byta ut transistorn som är svart, eller det är lika bra att byta alla 3? sen 1 fråga till... kan övrigt något i boxen gått sönder? boxen funkar i dag, fast inget ladd.. jag kör dagligen med bilen, mvh
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256

    Re: databox

    Den vanligaste orsaken till att en transistor i drivsteget brinner är kortis i en av spolarna i MV...så därför mät MV också som jag skrev tidigare.
    Jag har aldrig själv bytt några transistorer i drivsteget men jag skulle börja med att byta den transistorn som brunnit och sen mäta och se.
    I boxen så brukar det inte hända något mer.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    nu sitter jag här och mäter.....mellan jord och pin 2 händer det inget. mellan jord och pin 26 kommer det fram 9,74. och mellan den andra man skall mäta 1,47... vad säger detta? och när jag mäter mv så stårmaskinen på samma som när jag mäter boxen allså 20k... då får jag inte utslag alls på mv..... ja vad säger ni nu???
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    256

    Re: databox

    Det viktiga är att det inte är kontackt mellan stift 2 och jord (t.ex. stift 24) och stift 26 och jord...du har inte jord i höljet till boxen.
    Lättast är det att använda "pip" funtionen i multimetern.
    Men har du utslag mellan stift 26 och jord så är det kortis i drivsteget men det har vi nästa konstaterat förut.

    Att du inte får något utslag när du mäter MV är att 20k är ett förstort mätområde på multimetern då du bara skall ha ca 3ohm där...så sänk mätområdet på multimetern.

    Edit: såg att du skickat pm men jag svarar här i stället.
    Kör Saab 9-3 -00 T5Suite steg3

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    hej igen.. nej ingen jord till boxen. sitter med grejorna här i knäet fram för datorn med både boxen och mv...ang mv.. jag stälde multimetern nu på 200 och då har jag från den enna pinen till den andra 0,31 och den andra 01,5..... sen ang min mätning steget..då är det en transistor som har bränt...skall beställa en sådan då....mvh
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641

    Re: databox

    Du skall ha c:a 3 ohm i båda spolarna i MV (mätt mellan mittstift till de andra), annars går trissorna i drivsteget. Har du mätt det du säger är säkert alla tre trissorna sönder.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: databox

    mätte igen... från mitten på mv till vänster är där 0,31 och från mitten till höger är där 01,5 och det är med multimetern på 200 ohm...
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641

    Re: databox

    Det är två likadana spolar i MV och du skall som jag sa mäta c:a 3 ohm i båda spolarna, med de värdena som du redovisar är MV kass och måste bytas, även drivstegets tre trissor måste bytas och boxen kontrollmätas innan ny MV testkörs.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad hände med min databox?
    Av Da Bear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-29, 00:37
  2. Databox 95
    Av Masitaly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 22:51
  3. passar en databox
    Av Kim.carlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 11:25
  4. databox motronic
    Av jetor_88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 16:18
  5. databox ng900-97
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •