Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kupéluftburken strippad på ALL plast, orolig.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Kupéluftburken strippad på ALL plast, orolig.

    Bil = Saab 9-5 2.0t -98

    Eftersom det luktade avgaser i kupén så fort man hamnade bakom en bil och fläkten var på så kollade jag vad bilmekanikern egentligen satt i för kupéfilter på servicen i slutet av juni. Jag hade förberett mig genom att köpa ett helt nytt kupéfilter på Speedparts. Jag upptäckte att mekanikern hade lyckats göra följande idiotiska grejer (och hädanefter kommer jag alltid att serva bilen på auktoriserad Saab-verkstad):

    Ryckt sönder luftslangen som går till handskfacket (för att handskfacket ska kunna fungera som kylskåp på sommaren) precis där den går in till handskfacket.
    Ej skruvat fast locket till luftburken (innanför locket sitter kupéfiltret). En de sex skruvarna var endast iskruvad halvt och en skruv var inte iskruvad mer än att den var satt i hålet.
    Jag tog ut kupéfiltret och upptäckte då att han låtit bli att montera skumgummiremsan som ska sitta över kupéfiltret för att det ska bli helt tätt och luft inte ska kunna passera utan att gå genom kupéfiltret.
    Jag upptäckte också att han helt sonika rensat luftburken på allt plast som fanns. Denna plast formade en sorts ställning i luftburken för att kupéfiltret skulle kunna sitta fast i denna ställning och framför allt för att lättare kunna glida in kupéfiltret. Frågan är om mekanikern nu har förstört någon viktig funktion som denna plastställning hade?
    Jag tog skumgummiremsan från det nya kupéfiltret jag köpt. Denna skumgummiremsa monterade jag på plats och återanvände bilmekanikerns kupéfilter som verkade ok. (Det var ett kolfilter av exakt samma storlek som jag haft tidigare = originalstorlek.) Förutom detta klistrade jag fast en tunn skumgummiremsa i underkant av kupéfiltret eftersom en sådan saknades. Jag användedubbelhäftande tejp för detta. Så monterade jag locket till luftburken ordentligt samt kopplade i luftslangen till handskfacket i båda ändar. Först fick jag skära bort den del av slangen mot handsfacket som var trasig. Det gick bra för slangen är längre än den egentligen behöver vara (av skälet att underlätta när man tar bort handsfacket) av funktionella skäl i vart fall.
    Det jag undrar över i min bedrövelse och besvikelse är om om mekanikern genom att rensa bort all plast nu har förstört någon viktig funktion som denna plastställning hade?

    När jag bytte kupéfiltret allra första gången var 2007 och då hade jag precis köpt bilen begagnad. Det gamla kupéluftfiltret var då aldrig bytt på bilen(!) vilket innebar problem för mig när jag skulle montera ett kolfilter för det fick inte plats! Jag fick då hjälp av Saab i Kalmar av en av deras anställda som gjorde rent genom att dra ut den gamla mellanskiljaren mellan luftfiltret och tillsats-kolfiltret. Tack vare det fick jag plats med ett kolfilter av modernt mått. Detta var egentligen inget problem, det löstes lätt. Det är nu det blivit problem!

    Den senaste mekanikerna har alltså verkligen gjort rent hus! Han har tagit bort resten av insatsen som filtret gled in i. Ärligt talat kommer jag inte riktigt ihåg om det var av plast eller metall. Men det är nu helt borta, puts väck! Det finns inget kvar att hålla filtret på plats! Om man lyckas sticka ner näsan och titta in och lysa med en ficklampa så ser man till vänster den gamla vanliga metallväggen eller vad det är, men till höger ser man nu två aluminiumrör och sen kommer ingenting förrän 5 cm senare och det är väl då baksidan på luftburken. När jag skjuter in filtret så är det enda stöd som filtret får till höger just de två aluminiumrören. Om det inte vore för att jag monterade skumgummiremsan i taket över filtret så skulle filtret stå och vingla med ett spel på 0,5-1,0 cm! Så var det inte innan, då gled jag in filtret i någon sorts perfekt anpassat utrymme. Hur såg det ut? Jag kommer inte ihåg. Vad är det som har hänt egentligen, varför gjorde mekanikern så?

    Måste jag nu be Saab gå in och rätta till och montera tillbaka så det blir som innan?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 723

    Re: Kupéluftburken strippad på ALL plast, orolig.

    Varför inte be "mekanikern" att återställa bilen i det skick du lämnade in den i?

    Mvh
    Martin

Liknande ämnen

  1. Orolig över kassetten..
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 19:47
  2. Strippad 9000
    Av ToBi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 10:45
  3. Orolig tempgivare
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-01, 11:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •