Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Strålkastartorkare i otakt/stanar på fel ställe

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604

    Re: Laga torkare till strålkastare

    Jo du har nog rätt i det. Ström verkar komma fram iaf. Jag mätte på röd & svart och när jag spolade rusade bägge sidor upp från 0 till 6,(nånting), så det verkar väl vettigt.
    Jag hade isär en för skojs skull och såg den lilla elmotorn. Var kan man köpa en ny enbart sådan? Och vad kostar den? Vet ni det?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Laga torkare till strålkastare


  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Laga torkare till strålkastare

    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162
    Lyfter den här tråden igen.

    Ska försöka sammanfatta de fel som kan uppstå på strålkastartorkarna till 9000 og900 og 9-3 och og 9-5 med mekaniska torkararmar.

    Bra "gör det själv guider" finns med bra bilder. De är inte helt kompletta i sin beskrivning av möjliga fel och hur de ska repareras.


    http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php

    Följande fel kan förekomma var för sig eller flera samtidigt.

    Om torkarmarna inte parkerar så beror det på att den mekaniska elkontakten inte kopplar in på grund av att fett eller smuts försämrar kontakten. Rengöring av kontaktytorna borde ge full funktionalitet igen.

    Problem med kollektorn till elmotorn gör att armarna går rycket eller inte går alls. Torkararmarna kan stå lite hur som helst beroende på när motorn stannar. Demontering
    och rengöring enligt tidigare guider bör säkerställa att motorn fungerar bra. Innan man pillar isär den kan man alltid köra den åt bägge hållen genom polvändning när dreven är demonterade. Snurrar motorn på jämnt utan ryck och gnistor borde den inte behöva öppnas för rengöring.

    Det röda drevet kan kärva i i sin lagring i den stora metallplattan. Försiktig slipning av drevet eller plattan ger ett lite större spel. Om drevet kärvar går motorn tyngre alternativt stannar.

    Om spolningen fortsätter trots att man släppt på spaken så kan en diod som är ingjuten i det svarta "huset" ha gått sönder. en ny diod kan kopplas in utanför torkarmotorn på den gula ledningen. Dioden förhindrar att strömmen går baklänges och driver spolarpumpen under "parkeringsfasen".

    Vid sidan av elmotorn sitter en liten platta. Det ärt ett PTC motstånd som ska skydda motorn mot överhettning t.ex vintertid då torkarmarna kan frysa fast på kofångaren.

    Hoppas att jag har fått med allting. Är det något som känns fel eller behöver kompltteras så hör av er.

    Mvh
    Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Är det nån som har koll på vad slags fett det är i såna här motorer och deras "växellådor"? De är ju ofta torkade och verkar inte precis underlätta jobbet för motor och mekanism. Så vad ska man ersätta det med???

  6. #26
    Sugmotor AlexsStrombergs avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -

    Lykttorkare stannar uppe ofta

    Som titel säger så stannar mina torkare mitt på glaset mer än inte, finns det något man kan göra åt det? På en OG9-5 2000/1.

    Edit: löst

    Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
    Senast redigerat av AlexsStromberg den 2020-03-26 klockan 19:25.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Strålkastartorkare ur funktion OG9-5 -01
    Av Karlqvist i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-01, 12:11
  2. Hjälp med felkod och otäkt lagerljud från motorn!
    Av Swed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •