Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Adaption 9-5 Aero Steg-2

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259

    Adaption 9-5 Aero Steg-2

    Farsan min har en -00 Aero som han köpte ny och installerade Nordic Chip-2 i den redan som ny. Han behandlar sina prylar med vördnad och bilen står under vinterhalvåret mest i garage (wow närmar sig sina 5000 mil snart...).
    Nu visade det sig att han hade glömt parkeringslyset på (så är det när man skall visa sig tuff och köra med varselljusen i spoilern) och när han skulle starta så var bilen helt död så det lär bli ett nytt batteri och nu då lär en adaption behövas, gör man detta på något speciellt sätt eller räcker det med detta som jag fann här på forumet:

    "För bilar med Trionic (5 och 7):
    1. Genomför en fullgasaccelerstion på så hög växel som möjligt, starta från ca 2000 varv/min. Adaptionen sker i varvtalsområdet 2750-3250 varv/min. Minsta tid för passage av adaptionsområdet bör vara längre än 3 sek (så att laddtrycket hinner stabilisera sig), varför det är lämpligt att utföra adaptionen i motlut. På bilar med automatlåda sker adaptionen i området 3750-4250 varv/min.

    Genomför proceduren ett par gånger."
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Följer du den beskrivningen blir de kanon. Men tänk på att köra lungt och försiktigt i 10 min först då det är annat som ska adaptera sig innan man kör adaptionen enligt beskrivningen ovan.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Annars funkar normal körning i nån dag eller två, om det ens behövs...

    På mina Nordic trimmade 9-5'or har jag inte upplevt att de behövts adapteras efter att man tagit bort batteriet.

    Slå Nordic en signal vetja'...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Nja, behövs, det är väl alltid en definition ?
    Rådet är att även en standardbil skall för att erhålla optimal funktion "genomlida" vissa manövrar.

    Rådet är, kör normal på landsväg i minst några mil, kör som vanligt folk, inget speziellt. Gör sedan: kör på fyran 1500 rpm, dra fullt upp till 4000 rpm.

    Notera, man vill gärna börja en bit under adaptionsområdet. Helst gå en bit ovan för att känna att spisen drar gött.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    ...... Helst gå en bit ovan för att känna att spisen drar gött.
    Javisst undrar om det håller när man blir stoppad av Haffa. Näemen jag var tvungen för att göra en adaption
    Men du har ju helt rätt i det du säger doktorn.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Jag adapterar bilen varje gång jag tar den ur garaget. Fullgas genom växlarna!
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag adapterar bilen varje gång jag tar den ur garaget. Fullgas genom växlarna!
    börjar från och med garage porten öppnas då jag tycker att det är stor skillnad om man kör lunt med bilen en period och sen ska dra på då går den sämre än om man åker runt och gasar för jämna men det är väl adaption men att det är en sån skillnad

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 168
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Rådet är att även en standardbil skall för att erhålla optimal funktion "genomlida" vissa manövrar.
    Det är kul att höra från "obergurun" också....
    ESP

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, behövs, det är väl alltid en definition ?
    Rådet är att även en standardbil skall för att erhålla optimal funktion "genomlida" vissa manövrar.

    Rådet är, kör normal på landsväg i minst några mil, kör som vanligt folk, inget speziellt. Gör sedan: kör på fyran 1500 rpm, dra fullt upp till 4000 rpm.

    Notera, man vill gärna börja en bit under adaptionsområdet. Helst gå en bit ovan för att känna att spisen drar gött.
    hur är det nu..!
    Som jag förstått så gäller först Bränsle adaption nån mil,,sen som du säger lite mer tryck.. Alltså från botten o upp.
    Inte ge på fullt från "noll" innan själva bränsle adaptionen..!!
    ?

    Medans många andra säger att T7 är likt T5,, direkt adaption vid rpm talen 2000-3500 ( + -rpm )



    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    OM bilen har varit spänningslös eller man av andra anledningar tappat ALLA adapterade värden så bör man köra lite vanligt nå'tt antal mil.
    Låt säga nå'n halvtimmes bilfärd för att uppleva vår vackra natur....

    Adaptionsområdet för boostregleringen är större på T7 än T5, samt den kräver något mindre tid för att slinka igenom. Dock för enkelhetens skull tyrcker jag att man kör så att man börjar vid 1500 rpm. Då reagerar TuRbon så måttligt snabbt, vilket kan vara fördelaktigt.
    Att man drar så långt upp som 4000 rpm ger även den fördelen att man får möjlighet att känna på att motorn drar bra.

    Att köra boostadaption med en gång är inte helt smart, beroende på att det finns mycket som inte är "inlärt/anpassat" a.k.a. "adaption" ännu.
    Vilket kan påverka slutresultatet.
    Dock, någorlunda moderna bilar är inte svårta att lära, annat var det förr....

    I princip är det bara o åk !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM bilen har varit spänningslös eller man av andra anledningar tappat ALLA adapterade värden så bör man köra lite vanligt nå'tt antal mil.
    Låt säga nå'n halvtimmes bilfärd för att uppleva vår vackra natur....

    Adaptionsområdet för boostregleringen är större på T7 än T5, samt den kräver något mindre tid för att slinka igenom. Dock för enkelhetens skull tyrcker jag att man kör så att man börjar vid 1500 rpm. Då reagerar TuRbon så måttligt snabbt, vilket kan vara fördelaktigt.
    Att man drar så långt upp som 4000 rpm ger även den fördelen att man får möjlighet att känna på att motorn drar bra.

    Att köra boostadaption med en gång är inte helt smart, beroende på att det finns mycket som inte är "inlärt/anpassat" a.k.a. "adaption" ännu.
    Vilket kan påverka slutresultatet.
    Dock, någorlunda moderna bilar är inte svårta att lära, annat var det förr....

    I princip är det bara o åk !
    tnx

    Då hade man inte fel iallafall då...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM bilen har varit spänningslös eller man av andra anledningar tappat ALLA adapterade värden så bör man köra lite vanligt nå'tt antal mil.
    Låt säga nå'n halvtimmes bilfärd för att uppleva vår vackra natur....

    Adaptionsområdet för boostregleringen är större på T7 än T5, samt den kräver något mindre tid för att slinka igenom. Dock för enkelhetens skull tyrcker jag att man kör så att man börjar vid 1500 rpm. Då reagerar TuRbon så måttligt snabbt, vilket kan vara fördelaktigt.
    Att man drar så långt upp som 4000 rpm ger även den fördelen att man får möjlighet att känna på att motorn drar bra.

    Att köra boostadaption med en gång är inte helt smart, beroende på att det finns mycket som inte är "inlärt/anpassat" a.k.a. "adaption" ännu.
    Vilket kan påverka slutresultatet.
    Dock, någorlunda moderna bilar är inte svårta att lära, annat var det förr....

    I princip är det bara o åk !
    Nyligen hade jag haft batteriet bortkopplad i några timmar och märkte då att motorns karaktär var inte den samma igen. Bilen var mycket lättare att köra än innan dvs ner man drar iväg i ettan så behövdes det inte så mycket ballansering/slirning med kopplingen för att få en ryckfri rullning på bilen. Övergången mellan alla växlar kändes överhuvudtaget mycket bättre/mjukare än innan, tyvärr så återfick bilen sitt ursprungliga beteende ner adaptionen var slutförd

    Kan man göra nånting åt detta, skulle vilja ha hela tiden denna lyxiga kännslan av bilen...
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  13. #13
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 138
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM bilen har varit spänningslös eller man av andra anledningar tappat ALLA adapterade värden så bör man köra lite vanligt nå'tt antal mil.
    Låt säga nå'n halvtimmes bilfärd för att uppleva vår vackra natur....

    Adaptionsområdet för boostregleringen är större på T7 än T5, samt den kräver något mindre tid för att slinka igenom. Dock för enkelhetens skull tyrcker jag att man kör så att man börjar vid 1500 rpm. Då reagerar TuRbon så måttligt snabbt, vilket kan vara fördelaktigt.
    Att man drar så långt upp som 4000 rpm ger även den fördelen att man får möjlighet att känna på att motorn drar bra.

    Att köra boostadaption med en gång är inte helt smart, beroende på att det finns mycket som inte är "inlärt/anpassat" a.k.a. "adaption" ännu.
    Vilket kan påverka slutresultatet.
    Dock, någorlunda moderna bilar är inte svårta att lära, annat var det förr....

    I princip är det bara o åk !
    Nyligen hade jag haft batteriet bortkopplad i några timmar och märkte då att motorns karaktär var inte den samma igen. Bilen var mycket lättare att köra än innan dvs ner man drar iväg i ettan så behövdes det inte så mycket ballansering/slirning med kopplingen för att få en ryckfri rullning på bilen. Övergången mellan alla växlar kändes överhuvudtaget mycket bättre/mjukare än innan, tyvärr så återfick bilen sitt ursprungliga beteende ner adaptionen var slutförd

    Kan man göra nånting åt detta, skulle vilja ha hela tiden denna lyxiga kännslan av bilen...
    Skicka i ett redigt program..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariehamn, Åland
    Inlägg
    320
    Hej!
    Hur är då den absolut bästa versionen av T5 adaption. Jag har ju dessutom automat. Kan någon ge en kort lektion? Behöver T5 mycket längre tid? Med automaten börjar det ju gå undan värre i 4000 varv på hög växel och åland är litet
    mvh
    /h
    Saab 9-3 SS -08
    Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98

Liknande ämnen

  1. Dålig adaption E85 på 9-5 Aero.
    Av Izyda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 21:49
  2. Steg 3 Adaption?
    Av ZyRonNR1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 12:16
  3. adaption 9000 aero -91
    Av MrMonza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 18:06
  4. Adaption ss aero
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 12:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •