Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Är inte Castrol Magnatec 5W-40 bra för en B2x5

  1. #1

    Är inte Castrol Magnatec 5W-40 bra för en B2x5

    Hejsan!

    Idag var det dags att göra ett oljebyte på kärran! Åkte till återförsäljaren och bad om ett oljefilter samt 4 liter mobil1 motorolja som instruktionsboken rekommenderar. Jag blev lite förvånad när killen på andra sidan disken svarade att de inte sålde mobil1 längre. I hyllan stod istället en "OKQ8" olja. Jag blev skeptisk och tog mitt oljefilter och tackade för mig.

    Mitt sökande efter mobil1 fortsatte på både mekonomen och autoexperten men ingen hade mobil1. Däremot hade de en olja som heter "Castrol Magnatec 5w-40 på 4 liters dunk. Det var den "Bästa" oljan de hade och även den dyraste. Enligt instruktionsboken skulle jag ha 5w-40 eller 5w-30 och APIvärdet skulle vara minst API/SJ. Castrololjan har APIvärde API SM/CF vilket är bättre än SJ. Så jag tänkte att den här oljan skulle vara duglig till saaben min.

    Men nu när jag läser runt lite på internet så får jag veta att oljan inte är helsyntetisk trots att det står det på dunken och att vissa fått problem med "Tickande" motorer. Sedan uppfyller den tydligen inte heller "GM-LL-A-025" som Saab sagt att deras oljor måste göra. Tydligen ska denna OKQ8 olja som jag avfärdade som skit uppfylla "GM-LL-A-025".

    Så vad säger ni? Ska jag tömma ut all olja och leta vidare efter Mobil1 eller kan jag köra med den här oljan i 500 mil till nästa service. Och en bonusfråga: Vilken olja fyller verkstaden bilen med på servicen? Enligt instruktionsboken ska det ju vara mobil1 men om de slutat med den så kanske de använder OKQ8an?


    Mvh// Jocke
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Om du ska byte om 500mil är det inga problem , GM oljan vill man ha om man kör med långa bytesintervall.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Hej !

    Så, ytterligare ett försök att avliva en seg myt...

    En olja med relevant GM-LL spec är ett mycket bra val oavsett om man kör långa bytesintervaller eller ej. Kanske i synnerhet för B2x5 motorerna.
    Bara för att man kör med korta intervaller innnebär det INTE att man kan/bör tumma på kvalitén/kraven. Det är iofs sant att vissa oljor är känsliga för långa bytesintervaller o följdaktligen direkt olämpliga.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    En olja med relevant GM-LL spec är ett mycket bra val oavsett om man kör långa bytesintervaller eller ej. Kanske i synnerhet för B2x5 motorerna
    Hej !

    Är den olja något att rekomendera om man kör trimmat och hårt då och då ??

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Det var inte händelsevis Q8 Formula G Long-Life SAE 5W-30?

    Den ska nämligen uppfylla kraven enligt GM-LL-A-025.

    Däremot uppfyller Castrol Magnatec 5w-40 INTE ovanstående krav enligt produktdatabladet.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    den där mobil1 rekommendationen tror jag lever kvar från början då LL oljorna kom till bla saab, då var Mobil en av pionjärerna och i USA tex så fanns det absolut inget annat att tillgå. Idag finns det många valmöjligheter och att låsa sig till just Mobil 1 och tycka att den är bäst bara för att saab en gång rekommenderade den är nog att ta i.

  7. #7

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Märkte att motorn tickade lite grand efter en 30 minuters trip blandad körning. Vet inte om den gjorde det innan bytet också, har ju blivit lite paranoid nu
    Jag kör den här oljan tills servicen om 500 mil. En 500 kr olja som har 5w-40 som rekommenderas och API värde som är över minumum så tycker jag inte motorn borde ta stryk under 500 mil?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Oljan du använder klarar kraven som Saab ställde för T7 motorn åtmindstonde fram till 2000, och skulle då klara 1600 mil eller 800mil vid hård belasting. Kolla handboken.

  9. #9
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Hejsan!

    Idag var det dags att göra ett oljebyte på kärran! Åkte till återförsäljaren och bad om ett oljefilter samt 4 liter mobil1 motorolja som instruktionsboken rekommenderar. Jag blev lite förvånad när killen på andra sidan disken svarade att de inte sålde mobil1 längre. I hyllan stod istället en "OKQ8" olja. Jag blev skeptisk och tog mitt oljefilter och tackade för mig.

    Mitt sökande efter mobil1 fortsatte på både mekonomen och autoexperten men ingen hade mobil1. Däremot hade de en olja som heter "Castrol Magnatec 5w-40 på 4 liters dunk. Det var den "Bästa" oljan de hade och även den dyraste. Enligt instruktionsboken skulle jag ha 5w-40 eller 5w-30 och APIvärdet skulle vara minst API/SJ. Castrololjan har APIvärde API SM/CF vilket är bättre än SJ. Så jag tänkte att den här oljan skulle vara duglig till saaben min.

    Men nu när jag läser runt lite på internet så får jag veta att oljan inte är helsyntetisk trots att det står det på dunken och att vissa fått problem med "Tickande" motorer. Sedan uppfyller den tydligen inte heller "GM-LL-A-025" som Saab sagt att deras oljor måste göra. Tydligen ska denna OKQ8 olja som jag avfärdade som skit uppfylla "GM-LL-A-025".

    Så vad säger ni? Ska jag tömma ut all olja och leta vidare efter Mobil1 eller kan jag köra med den här oljan i 500 mil till nästa service. Och en bonusfråga: Vilken olja fyller verkstaden bilen med på servicen? Enligt instruktionsboken ska det ju vara mobil1 men om de slutat med den så kanske de använder OKQ8an?


    Mvh// Jocke
    Låter som att du var på Saab ANA. Var det där du var så hade du kunnat köpa dig 5W30 GM oljan. Den är GM-LL-A-025 godkänd.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    hej! jag kör med just den castrol oljan, i min 9-5 aero steg 3, servar var 1000 mil och kör ganska hårt.. , på dessa 1000 mil fyller jag på en liter olja, och under ventilkåpan finns absolut inget koks

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798

    Re: Är inte Castrol Magnatec 5w-40 bra för en Saab T7 suite?

    OKQ8 har inte haft en olja som uppfyller GM-LL-A-025 så länge, men då den olja släpptes så övergick vissa återförsäljare från att sälja Mobil 1 till den nämnda Q8 oljan istället. När jag pratade med lokala Saab handlaren så hade dem bytt eftersom det är OK som äger den Saab återförsäljaren.

    OK äger ett flertal bilåterförsäljare:
    http://www.ok.se/?_PageId=194

    GM's egna olja finns annars att köpa för ungefär halva priset av Q8 oljan.

Liknande ämnen

  1. Castrol MagnaTec 5w-40, Dexos2 OK ?
    Av Bobzi i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 18:06
  2. Castrol Magnatec 5W-40 olja
    Av kallekula33 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 14:00
  3. castrol magnatec eller shell utra helix
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 17:58
  4. Duger Castrol Magnatec i en 9000 CS 2,3 med steg 1?
    Av Niklas71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 02:27
  5. Är Castrol Magnatec godkänd?
    Av 9-5 halmstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-01-18, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •