Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: FAQ! Knutar, lager och bussningar!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    358

    FAQ! Knutar, lager och bussningar!

    Hallå!

    Nu är jag tillbaks med dumma frågor! Mest för att jag är nyfiken och vill försöka få ett bra hum om det fordon jag har börjat lära mig att älska!

    1. I fredags när jag skulle tuffa hemifrån började bilen låta konstigt vid höger framhjul, jag hade dagen innan kört hem från leksand utan några problem (35 mil). Ljudet låter som ett brummande och ökar gradvis mellan 50 och 90 km/h för att sedan försvinna vid ca 110 km/h (snabbare än så har jag inte vågat if det skulle va nåt allvarligt, dessutom är det ju olagligt ). det låter mer när man svänger åt höger och försvinner nästan helt i vänstersväng! Känner även små "högfrekventa" vibrationer i ratten. Misstänker hjullagret men vill gärna ha några andra åsikter om det hela, då det är bytt på verkstad för mindre än ett år sedan! Bilen det gäller är en 900t -96!

    2. På samma bil börjar det dessutom låta lite kluckande vid större rattutslag samt att det kvittrar genom kurvorna då man har nästa fulla rattutslag och gasar, typ rondeller och dyl... kan det vara spindlar eller bussningar eller nåt som håller på att ge sig? Det låter framtill! (Nästan samma ljud som när bussningarna bak håller på att ge sig på en Volvo 440, om nån stackare nu ägt en sådan )

    Vore tacksam för svar!
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 399
    Tycker att du har gjort rätt slutsatser på felen.

    Har du gjort en reparation på en saabverkstad och felet uppkommer inom 2 år och är samma fel så måste saab åtgärda felet utan kostnad.
    Gäller alla verkstäder.

    Men jag skulle också åka in till saab och be dom göra en bedömning på vad det är för fel.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 714
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Har du gjort en reparation på en saabverkstad och felet uppkommer inom 2 år och är samma fel så måste saab åtgärda felet utan kostnad.
    Gäller alla verkstäder.
    Hur menar du nu?
    Garantin på originaldelar eller?
    Annars är väl garantin på reparationer 1 år...
    Men det beror ju på orsaken till felet!
    Om felet uppkommit p.g.a att du kört hårt och misshandlat bilen kan du titta i stjärnorna efter garanti...
    Men om felet beror på materialfel, som när min kopplingshuvudcylinder började läcka 8 månader efter byte, så är det nya delar och gratis arbete som gäller!

    Ang. det kluckande/knakande ljudet i framvagnen tycker jag att du ska kolla så att drivknutarna är fräscha, låter misstänkt likt dåliga knutar!
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 399
    Nej det är inte 1 års garanti utan det är 2 års garanti på reparationer och har varit de ett bra tag nu.
    Gäller alla värkstäder annars är det bara att ta upp det med konsument rådgivaren i din kommun.
    Sen så är det ju vilken bedömning verkstan gör också.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 714
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Nej det är inte 1 års garanti utan det är 2 års garanti på reparationer och har varit de ett bra tag nu.
    Jaha!
    Det var ju bra, har missat det.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    358
    skönt att nån annan än jag ser stenhårt på 2 års reklamationsrätt!

    kanon... tänkte mest höra efter innan jag börjar ta disskussionen med dem! jag hade ju inte bilen då! har haft den i knappt tre månader också tänkte jag se efter vad som gjorts på den... lägger upp alla papper jag fick med och vad fick jag se... ett byte av höger hjullager fram i maj förra året...!! ibland ska man ha tur! ska ringa dem i morgon, hoppas man har tur... alla har ju inte haft det som man sett...

    Kanske man tillochmed får råd med sina efterlängtade 3 spoke fälgar!!!

    Saab 9-5 Aero SC MY02

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 813
    Man ska köpa reservdelar på Mekonomen, 3 års garanti

    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Fett till tripod knutar ?
    Av M,z i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 12:06
  2. Ratt, knutar och nållager till og 900s -92
    Av gouafhg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 02:25
  3. Hur vanligt är det att knutar eller drivaxlar pajar?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •