Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 85

Ämne: Kolla in mitt projekt

Re: Bättre system....

Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av BeamB
    Kontrons ETX moderkort. PC104 finns med godkännande för att användas i flygplan och tål större tempområden än en kontors PC.

Utan att ha provat det här med MediaCar programvaran så skulle jag välja ett annat installationsprogram än Windows eget så att man kan skapa en mer "skottsäker" windows installation som dessutom bootar snabbare och som tar mindre plats.
    Kollade som hastigast på C, och den hade en range på 0-60 grader, vilket är exakt samma som det mini-itx kort jag kommer att köra med.
    PC104 har väl sin fördel i enkelhet och storlek, men expansionsmöjligheterna är ju starkt begränsade och prismässigt ligger dom väl en bit över vanliga standardkort. (ITX/ATX).

MediaCar är ingen version av Windows, utan bara ett skal/frontend skrivet i VB. Vad gäller Windows generellt som OS så tror jag inte det finns något bättre (läs: något alternativ).
    Det som skulle kunna vara intressant är att göra en skräddarsydd embeddedXP installation, men nu är ju inte det något som gemene man kommer att mickla med.

Citat Ursprungligen postat av DaddyCool
    UTAN att detta ska betraktas som annons
    Aha... så en annons om annonsen är inte att betrakta som en annons.

/Magnus
    Har aldrig påstått att ETX kortet skulle ha nån exended temperature range. Det finns sådana men det är vanligast på PC104 korten. Fördelen med ETX korten är att de tex har CompactFlash kort och att man kan göra byggen helt utan vanlig hårddisk.
    PC104 har en extended ISA buss så man kan epandera den lätt. Har heller aldrig påstått att MediaCar är ett OS. EmbeddedXP låter som överkurs för MediaCar. Jag skulle köra en slimmad version av Windows98 och det är inte svårt att göra. Finns tom färdiga recept på "liten", "mellan" och "stor" installation som kräver miniala kunskaper för att installera om man har en bra installer.

Steg 1
    Reg.datum
    Jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Till mac finns Rouote66, som jag redan har.
    Då är du medveten om att R66 inte är något "riktigt" navigeringsprogram utan mer en ruttplanerare ?`
    Så var det iaf på PC versionen (Pro 2004/2005), man får upp en ikon som talar om vart man är,
    plus att man kan få fram ett litet fönster som visar färdriktning i förhållande till slutdestinationen.

Jag har ingen avsikt att starta ett MAC vs. PC krig här, men min gamla laptop som borde ha formaterats för länge sedan startar på 3-4 sekunder från standby och 15 från Hibernate så jag ser skillnaden som marginell (3-4 vs. 2 röda )
    Strömförbrukningen oroar jag mig inte för så mycket då en modern PC inte drar så speciellt mycket i standby, sedan kan man alltid konfigurera burken att hibernera (stavning ?) efter 12-24 eller vad man önskar och då blir förbrukningen i princip 0.

I slutändan blir det nog frågan om tycke och smak, ekonomi och behov.

/Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Steg 1
    Reg.datum
    Jul 2003

Re: Bättre system....

Citat Ursprungligen postat av BeamB
    Har aldrig påstått att ETX kortet skulle ha nån exended temperature range. Det finns sådana men det är vanligast på PC104 korten. Fördelen med ETX korten är att de tex har CompactFlash kort och att man kan göra byggen helt utan vanlig hårddisk.
    PC104 har en extended ISA buss så man kan epandera den lätt. Har heller aldrig påstått att MediaCar är ett OS. EmbeddedXP låter som överkurs för MediaCar. Jag skulle köra en slimmad version av Windows98 och det är inte svårt att göra. Finns tom färdiga recept på "liten", "mellan" och "stor" installation som kräver miniala kunskaper för att installera om man har en bra installer.
    Erkänner att jag missade punkten mellan ETX och PC104 i ditt inlägg.
    Men jag ser personligen ingen anledning till att välja en lösning som är dyrare, mindre kraftfull och mer begränsad vad gäller expansionsmöjligheter bara för att den är mindre när ett ITX-kort får plats istället för stereon och väler man mATX eller rent utav ATX i skuffen så har man ju inga som helst problem med utrymme.
    Dom flesta PC104/ETX kort jag sett så är Processorn monterad direkt på kortet, så det lär ju bli extra billigt/smidigt den dag den går sönder eller att man vill uppgradera.

CF i all ära, men som systemdisk så lär det bli ganska så segt för att inte tala om dess livslängd (förhållandevis lång, men ändock begränsad).
    Har man dessutom tänkt sig ett system helt utan hårddiskar så lär man vara i det närmaste mångmiljonär för att ha råd med någon form av lagringsutrymme, för 3500:- för 4GB är inte direkt billigt.
    Skulle man av någon anledning nu ändå vilja köra CF så finns det ett flertal ITX kort med CF stöd från början, annars kan man alltid köpa en CF >> IDE adapter för 150:-

OK, det var jag som tolkade dig lite fel om Mediacar... på det du skrev så klurade jag på om du u trodde det var en variant på XP Media Center Edition.

Mac/98/Xp Tycke och smak antar jag...

Jag ratar 98'an (trots minimalismen, resurssnålheten och att den är förhållandevis stabil) helt enkelt p.g.a. att den börjar bli gammal.
    Det börjar bli lite si och så med drivrutiner och program.
    Den saknar stöd för modernare påfund såsom hyperthreading, hibernate, m.m.
    Jag har ett svagt minne av att någon lyckades klämma in en XP installation på 30MB, givetvis är det mesta av funktionalitet borta men det visar ändå vad som är möjligt med lite arbete.

/Magnus
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

Emeritus
    Reg.datum
    Oct 2003
    Varför så snålt med utrymmet? 2,5"-diskar kostar ju inte multum längre. Man får ju 80gigg för lagom pengar

Vad gäller Mac-pc-krig så är väl inte jag heller för det.

Den som skulle klara sig med gamla OS9 kan ju använda funktionaliteten med RAM-disk, det är tufft att kunna starta datorn från internminnet.

Fördelen med mac gäller väl att jag har mycket delar liggande, en hel PowerBook G4 med trasig skärm och hel DVD. Den skulle passa utmärkt som bil-dator. Har ju inbyggd trådlöst nät också så man kan få kontakt med den med sin laptop, bra för fjärrstyr t.ex. Dessutom kan man ha filmer med sig på iPodden, bara att koppla in till firewire-porten.

Route 66 kan faktiskt lite mer än bara ruttplanera även om det inte funkar tipptopp. För den skull blir det nog Garmins eget MapSource via VirtualPC, det funkar finfint.

Steg 1
    Reg.datum
    Jul 2003
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Varför så snålt med utrymmet? 2,5"-diskar kostar ju inte multum längre.

Dessutom kan man ha filmer med sig på iPodden, bara att koppla in till firewire-porten.

För den skull blir det nog Garmins eget MapSource via VirtualPC, det funkar finfint.
    Vet inte om du syftar på mig gällande disken, men jag fick hem en Fujitsu 30GB disk idag, en liten specialare avsedd för automotive segmentet och därmed specad till -20 +85 operating temp, så den kommer att fungera som systemdisk... sedan kommer jag nog att ha en vanlig 200GB standard 3,5" för film/musik (inte lika kritiskt om den inte startar när det är kallt... då kan man iaf lyssna på radio och navigera).

Har du alla prylar redan och om dessutom VirtualPC fungerar smidigt så är det väl inte så mycket att fundera över... lite onödigt att gå över ån efter vatten

Har ett svagt minne av att en del använder iPoden som consol och fjärrkontroll, men det får du nog söka på om du är intresserad.

/Magnus

Steg 2
    Reg.datum
    May 2004
    Jag är väldigt imponerad, fan - det var ju en rejält praktisk sak du byggt! Bra jobbat!
    mvh Johan Kullberg

Grundladd
    Reg.datum
    Jul 2004
    mmm.. men varför inte slippa allt jobb, www.XXXXXX.se
    Har äntligen tagit mitt förnuft till fånga....SAAB!
    900 2,0T Talladega -97

Steg 6
    Reg.datum
    Jul 2003
    eller helt enkelt bara gå in på www.cartft.com och få det billigare...
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Steg 1
    Reg.datum
    Jul 2003
    §9 Marknadsföring och försäljning
    Det är förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet.

/Magnus

Sugmotor
    Reg.datum
    Jan 2003
    Bästa stället att börja på är:
    www.mp3car.com

Själv kör jag numera med Frodoplayer (konstigt namn men funkar klockrent) efter att länge ha använt MediaCar.

Till navigation använder jag Destinator 3, underbart program som är väldigt lättanvänt.

Sugmotor
    Reg.datum
    Nov 2004
    http://users.skynet.be/media-car/galerie.html

på ovanstående sida finns programet + massa installations bilder.

Vet inte hur många här som är xbox fantaster men jag har gjort i princip allt med min xbox som är huvudenheten i mitt hemmbiosystem. Tyvär kan du inte ha GPS på xbox men vill man ha en smidig media spelare för film/musik spel osv.. så är xbmc ett grymt multimedia program på en moddad xbox och allt är gratis! Så xbox+strömomvandlare+tftdisplay ca: 4-5000:- mot 8000:- ++ för en pc. Inte lika mpnga funktioner men startar mycket snabbare, tystare samt lättare att använda. Man kan ha wlan till xbox mé och surfa. Igentligen så kan man instalera linux på den och då kan du säkert göra allt det du kan med din pc tex gps. Men xboxen är smidigare billigare och kanske lite mer anpassad att köras i bilen (tänker mycket på det där med att man slår av/på strömmen hela tiden.) Visst en xbox är en pc men konstruktionen kring strömmen och hur operativsystemet och filsystemet på hdd´n fungerar är ganska olikt en pc. = klarar bättre av att slå av strömmen mitt i en process.!
    Obs. jobbar många år som datatekniker med både mjukvara och hårdvara.

Så ett litet tipps för dem som blev intreserade av detta är en xbox med liknande setup. bara pm;a mig om ni vill ha lite info/hjälp med xbox configurering. Går som sagt skicka filmer osv över nätverk. I min xbox har jag bytt hårdisk och dvdspelare + massa mer så man kan bygga ut den nästan som en vanlig pc!
    9-3 SS 2003 2,2TiD

Sugmotor
    Reg.datum
    Jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av demo1
    http://users.skynet.be/media-car/galerie.html

på ovanstående sida finns programet + massa installations bilder.

Vet inte hur många här som är xbox fantaster men jag har gjort i princip allt med min xbox som är huvudenheten i mitt hemmbiosystem. Tyvär kan du inte ha GPS på xbox men vill man ha en smidig media spelare för film/musik spel osv.. så är xbmc ett grymt multimedia program på en moddad xbox och allt är gratis! Så xbox+strömomvandlare+tftdisplay ca: 4-5000:- mot 8000:- ++ för en pc. Inte lika mpnga funktioner men startar mycket snabbare, tystare samt lättare att använda. Man kan ha wlan till xbox mé och surfa. Igentligen så kan man instalera linux på den och då kan du säkert göra allt det du kan med din pc tex gps. Men xboxen är smidigare billigare och kanske lite mer anpassad att köras i bilen (tänker mycket på det där med att man slår av/på strömmen hela tiden.) Visst en xbox är en pc men konstruktionen kring strömmen och hur operativsystemet och filsystemet på hdd´n fungerar är ganska olikt en pc. = klarar bättre av att slå av strömmen mitt i en process.!
    Obs. jobbar många år som datatekniker med både mjukvara och hårdvara.

Så ett litet tipps för dem som blev intreserade av detta är en xbox med liknande setup. bara pm;a mig om ni vill ha lite info/hjälp med xbox configurering. Går som sagt skicka filmer osv över nätverk. I min xbox har jag bytt hårdisk och dvdspelare + massa mer så man kan bygga ut den nästan som en vanlig pc!

Det borde väl gå att köra GPS på en xbox? Min har ju en USB anslutning? Startar snabbare? Min startar på ca 3 sek från vänteläge tills musik börjar spelas, eller ca 17 sek från viloläge.

Steg 2
    Reg.datum
    Jan 2003
    Hur kopplar man alla 6 högtalare i bilen till en sån "mini pc" ? Man använder väl knappast vanliga stereon och på ljudkortet är det väl bara en phono utgång?

Sugmotor
    Reg.datum
    Jan 2003
    Jag har naturligtvis kopplat in alla mina högtalare via slutsteg eftersom det endast finns lågnivå ut från en dator

Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Medlem#
    2378
    Vill man inte ha touchscreen så kan man ju med fördel installera en sån här (eller en med sladd). http://www.logitech.se/index.cfm/pro...CONTENTID=5006

Tangentbordet kan man ha i form av mjukvarutangentbord på bildskärmen (funkar bra till touchscreen också).

Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    Sep 2003
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vill man inte ha touchscreen så kan man ju med fördel installera en sån här (eller en med sladd). http://www.logitech.se/index.cfm/pro...CONTENTID=5006

Tangentbordet kan man ha i form av mjukvarutangentbord på bildskärmen (funkar bra till touchscreen också).
    Ingen som har en sån här:

http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/452

Skall nog beställa en sån här, ser lite proffsigt ut tror ja...

M.v.h. Andreas J.

Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    Jan 2003
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378

Ingen som har en sån här:

http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/452

Skall nog beställa en sån här, ser lite proffsigt ut tror ja...

M.v.h. Andreas J.
    Den är fräck! Perfekt att styra volym, "spolning" mm med.

Helt original
    Reg.datum
    Dec 2004
    Intressant tråd! Håller själv på att bygga en bil-pc. Så här ser inköpslistan ut än så länge:

Hårdvara:

VIA EPIA MII12000
    512mb ram
    8" LinITX touchscreen
    20 gb 2,5" systemdisk + 200 gb flyttbar
    M1-ATX DC-DC för bilbruk (googla för info! verkar bra)
    Orinco PCMCIA trådlöst nätkort
    Holux-210 GPS mus

Mjukvara:

MediaCar eller Frodoplayer (Helst MediaCar om problemet med Destinator 3 löses)
    Destinator 3 för navigation
    Netstumbler för wardriving

Har beställt dator och nätagg från USA och skärm från UK. Allt det andra ligger redan och skräpar. Ska bli kul att börja bygga när grejerna kommer

Btw, är det någon som vill dela med sig av svenska pratet till Destinator? Visserligen låter hon trevlig den där engelskan, men skulle hellre vilja ha svenskt tal.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

Steg 6
    Reg.datum
    Jul 2003
    Någon som har hittat på en skärm som är anpassad efter dubbel-din?

Alltså som bara är att montera rakt in utan att behöva göra en egen ram?

/S
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Sugmotor
    Reg.datum
    Jan 2003
    Du har PM

Citat Ursprungligen postat av Günter
    Intressant tråd! Håller själv på att bygga en bil-pc. Så här ser inköpslistan ut än så länge:

Hårdvara:

VIA EPIA MII12000
    512mb ram
    8" LinITX touchscreen
    20 gb 2,5" systemdisk + 200 gb flyttbar
    M1-ATX DC-DC för bilbruk (googla för info! verkar bra)
    Orinco PCMCIA trådlöst nätkort
    Holux-210 GPS mus

Mjukvara:

MediaCar eller Frodoplayer (Helst MediaCar om problemet med Destinator 3 löses)
    Destinator 3 för navigation
    Netstumbler för wardriving

Har beställt dator och nätagg från USA och skärm från UK. Allt det andra ligger redan och skräpar. Ska bli kul att börja bygga när grejerna kommer

Btw, är det någon som vill dela med sig av svenska pratet till Destinator? Visserligen låter hon trevlig den där engelskan, men skulle hellre vilja ha svenskt tal.

Liknande ämnen

1. www.pixeltown.nu - Mitt lilla projekt! :)
    Av redbull i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 16:38
  2. Anvende Saabgrejer paa mitt vw-projekt..
    Av fastoldvw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 00:07
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 06:14
  4. kolla mitt apc nummer
    Av ragezor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 17:10

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar