Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Även om bilen går fint börjar den dock bli några år. Det känns som ett år i taget nu.

    1. Kommer förmodligen få nedslag i år på höger ljusinsats. Finns det något sätt att "trimma" ljuset? Tex genom att sätta in en fräsch lampa av bättre kvalite? Kan det ge bättre ljus?

    2. CO halten ( heter det väl?) har i fyra år legat precis på gränsen 0.2. Kanske så även i år. Läste någonstans ( tror jag) att man kan blanda in lite etanolbränsle för att sänka detta? Sanning eller myt?

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Var är frågan om vindrutan? :P

    Har du dåligt ljus eller felinställd vinkel?
    Du kan ju själv justera, ställ dig mot en vägg och ställ in lyktorna rakt. Och ja, du får chansa om du inte har något rakt att jämföra med.
    Har du dåligt ljus är det väl bara byta lampan. Är bilden diffus pga sliten reflektor så finns det inga botemedel, utan du får byta hela lyktan.
    Saablös dåre

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Det är förmodligen sliten reflektor han menade. Blev inte någon "bra att veta" förra året men muntligt "nästa år blir det nedslag". Ja då lär det inte hjälpa att sätta i starkare lampa......

    Jo tänkte ta upp vindrutan. Spricka rakt fram. Blir väl inte körförbud. Kanske inte ens ombesiktning inom 30 dagar? Men det är ju klart jag byter om bilen nu går igenom.

    Det man alltid är rädd för att man upptäcker en massa saker. Fast så har jag tänkt i fyra år nu och det har gått bra. Varje gång
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Besiktning är lika roligt varje gång, lite som triss. Ibland händer det
    Saablös dåre

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Besiktning är lika roligt varje gång, lite som triss. Ibland händer det

    Yes! I know
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Det viktigaste är att alla tänddelar är fräscha och fräsch olja och fräscht luftfilter för att få ner CO , sen ser du till att bilen är ordentligt varm när du besiktigar.

    Annars kan du prova lite E85 men det är på egen risk då bilen går för magert då.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det viktigaste är att alla tänddelar är fräscha och fräsch olja och fräscht luftfilter för att få ner CO , sen ser du till att bilen är ordentligt varm när du besiktigar.

    Annars kan du prova lite E85 men det är på egen risk då bilen går för magert då.
    OK. Mycket bra och konkreta tips! Men vad menar du med tänddelar? Stiften ( de rekommenderade) har väl gått 2000 mil. Tändkassetten verkar fungera så den byter jag inte. Finns det något mer rman kan se över här?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    [quote=H-M]
    Citat Ursprungligen postat av "Turbo_Danne":2fphegpl
    Det viktigaste är att alla tänddelar är fräscha och fräsch olja och fräscht luftfilter för att få ner CO , sen ser du till att bilen är ordentligt varm när du besiktigar.

    Annars kan du prova lite E85 men det är på egen risk då bilen går för magert då.
    OK. Mycket bra och konkreta tips! Men vad menar du med tänddelar? Stiften ( de rekommenderade) har väl gått 2000 mil. Tändkassetten verkar fungera så den byter jag inte. Finns det något mer rman kan se över här?[/quote:2fphegpl]

    Om tändstiften suttit i under 2000 mil tycker jag absolut du ska byta. Alltid skönt att ha fräscha grejer under huven. Finns lite olika bud på hur ofta man "ska" byta tändstift men efter 2000 mil är det definitivt klokt att byta.
    Saab 9-3 SC -08

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    1. Kommer förmodligen få nedslag i år på höger ljusinsats. Finns det något sätt att "trimma" ljuset? Tex genom att sätta in en fräsch lampa av bättre kvalite? Kan det ge bättre ljus?
    Glödlampor blir sämre ju äldre de blir så hade jag varit du så hade jag köpt ett par standardlampor från antingen Philips eller Osram och satt i. Det är inte alls säkert att det hjälper men det är heller inte omöjligt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Spricka i vindrutan ska störa siktfältet för att inte vara godkänd. Det beror alltså på hur sprickan sitter. Hade en jobbarkompis som lyckades snacka genom sprickan som satt mitt i det vanliga synfältet. Argumentet var att han var över två meter lång och såldes inte hade samma siktfält som vanliga kortisar.

    CO-halt brukar kunna hålla sig sida om man har ny olja, förutsatt att avgasreningen i övrigt inte är trasig. Men ligger man i gränslandet så brukar en service innan besiktning (olja, filter, tändstift) göra susen.

    Om reflektorn är för sliten så är det inget annat att göra än att byta reflektor (eller hela lampan för den delen). Men bara genom att städa lampan på insidan och tvätta glaset (insida) kan göra stor skillnad på ljuset. Stort varningstecken att pilla på reflektorn. Den ytbeläggningen är ofta extremt känslig och blir oerhört lätt repig. I vissa fall tål den inte heller kemikalier. Ser man att den är skitig/dammig så kan man skölja försiktigt med rent vatten, men akta er för kemikalier och trasor.....


    Lycka till på besiktningen//
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Tack för alla suveräna råd!

    Jag har nog aldrig besiktigat bilen helt varmkörd förut. Sedan har det slumpat sig så att oljan varit i motorn minst 500 mil och att stiften aldrig varit helt färska vid besiktningen.

    Med det i åtanke känns det som om det finns gott hopp att få igenom den ( ännu ett år) om jag gör allt ovanstående. I alla fall vad avser CO halten
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Varmkörning är självklart A&O för fina avgasvärden.
    Senast jag skulle besikta vår 9000 så var värdena på gränsen. Då bad besiktningsmannen om lov för att få köra en sväng för att få upp temperaturen. Efter provsvängen så var det inga problem.

    Så, åk gärna en extrasväng innan besiktningen så den verkligen är varm.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Ooops. Laddade ner mina gamla protokoll. Co verkar det inte vara någon större fara med. Mindes lite fel men ändå bra råd att ta till mig

    Det är"lamdavärdet" som legat på gränsen 1.03. Kan det tyda på att lamdasonden börjar bli sliten eller vad? Är detta något också som kan bättras med en genomvarm motor tror ni?

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det är"lamdavärdet" som legat på gränsen 1.03. Kan det tyda på att lamdasonden börjar bli sliten eller vad? Är detta något också som kan bättras med en genomvarm motor tror ni?
    Högt lambda beror nästan alltid på läckande avgassystem.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Låter som en "bra" förklaring för mig. Jag har helt nytt avgas sedan några månader så man får hoppas det var det som gav det höga värdet. Det gamla läckte säkert något. Bilen har blivit lite tystare
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Snart besiktning 9000. Några frågor om ljus/avgas/vindruta

    Måste bara tack. Men nya stift/ olja och riktigt varmkörd fick jag dessa värden:

    CO= 0.0
    HC = 002
    Lambda = 1.00

    Tom ljusinsatsen gick igenom. Bytte till en ny kvaliitets H1 och det räckte tydligen

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. stenskott vindruta vs besiktning?
    Av kvistarn i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 10:04
  2. Några frågor och funderingar kring ljus i 9-5
    Av Rataxez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 18:08
  3. Tuta-snart besiktning
    Av miltonspappa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 10:35
  4. några frågor om min 9000 CS 2,3-92
    Av Fahlgren i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 23:19
  5. Väghållning 9000 - Några frågor!
    Av Olle_Sthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •