Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    hej

    har börjat titta lite på mobilt bredband. vill ha ett abbonemang utan nedladdningsbegränsning och fick syn på bredbandsbolaget. Är det någon som har detta eller vet om det är bra?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    Det är Telenor.
    Och enligt tidningen M3 är Telenor det bästa "allround" nätet.
    Bästa storstadsnät är Tre.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Det är Telenor.
    Och enligt tidningen M3 är Telenor det bästa "allround" nätet.
    Bästa storstadsnät är Tre.
    Say what?

    Enligt Aug 2009-tidningen så var det tele2 som rekommenderades, telenor var inte bäst i något av testen. Däremot så var det Telenor som enda operatör som inte hade någon gräns för ned/uppladdning. Däremot så tvivlar jag att man kommer upp i mer än 25gb / månad med mobilt.

    Vad ska du prets, ha bredbandet till? Jag hoppas du är medveten om att det är väldigt benäget (oavsett operatör) att koppla ner sig titt som tätt. Personligen skulle jag aldrig t.ex ersätta en fast uppkoppling mot mobilt.

    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Say what?

    Enligt Aug 2009-tidningen så var det tele2 som rekommenderades, telenor var inte bäst i något av testen.
    Mvh
    Du har helt rätt!
    Fan pinsamt.
    Jag googlade "bästa mobila bredbandet 2009" och fick då upp M3.
    Dock ser jag nu att testet är från Aug 2008...
    Hur fan kan google ens ge mig 2008 när jag preciserade 2009?

    Men Tre är kvar på tronen bästa storstadsnät va?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Men Tre är kvar på tronen bästa storstadsnät va?
    De skrev inget rent ut direkt - förutom att Tele2 var ganska överlägset bäst enligt deras tester. Det enda test där 3 vinner är "Lägenhet i Stockholm". Annars verkar överlag Tele2 eller Telia vara snäppet vassare.

    Men då trådskaparen önskar ett abonemang utan begränsningar kan jag även säga att Telenor klarade sig rätt bra i alla tester (aldrig i topp dock, men top 3). Enda stället de inte presterade speciellt bra var i det för "Sommarstuga i Dalarna". Där endast Tele2 och Telia verkade ha vettig signal.

    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    varberg
    Inlägg
    133

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    anledningen att ja ska ha mobilt är att jag ska flytta till en lägenhet men vet inte hur länge jag kommer bo där.
    kommer användas åt surfning, spotify och tanka hem ett par avsnitt av tv-serier per vecka.

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    När det ändå diskuteras trådlöst BB så kan jag dra min story.

    Både jag och sambon har sedan många år 3 som mobiloperatör och är mycket nöjda med det. Telia leverar fast telefoni och BB. Nu när 3 gjort reklam för att slopa det fasta jacket så fick vi den spark i baken vi länge behövt då vi under en tid diskuterat att säga upp den fasta telen eftersom vi sällan använder den men våra respektive föräldrar har svårt att förlika sig med tanken på att bara kunna nå oss via mobilen.
    Då vi i dagsläget betalar 175 kr/mån till Telia för abb. och 3s fina lösning endast kostar 45 kr så blir det en nätt besparing på årsbasis.

    Därmed ringde jag Telia för att säga upp det fasta, men fick information att då skulle det kosta mig 500 kr engångsavgift för att jag inte har fast tele samt ytterligare 89 kr/mån på BB-avgiften. Jag blev totalt vansinnig och bestämde mig på en gång att byta leverantör av BB.
    Ringde runt till samtliga leverantörer i min region varpå det visade sig att stationen jag tillhör tydligen var full (Bredbandsbolagets ord) och de kunde därmed inte leverera till mig.

    Alltså sitter jag fast hos Telia. Jag fick för mig denna form av monopol var otillåtet i det moderna landet Sverige, men vad vet jag?
    Alternativet jag har är antingen att driva någon form av process mot Telia för deras monopol (om nu detta ens är möjligt) eller att skaffa mobilt bredband.

    Byter jag till 3 även när det gäller BB så spar jag 266 kr/mån och det vore ju trevligt. Däremot blir det ju inte samma hastighet.
    Satt mig igår och kopplade upp mig via mobilen och turbo 3G. Måste säga att det funkar över förväntan även om det inte går att jämföra med min nuvarande 24 Mbit ADSL-lina. Under bästa förhållande uppnåddes nedladdningshastighet på 550 kb/s, men mestadels låg jag runt 250-350 kb/s. Att surfa och lyssna på Spotify var inga problem, även om det vid några tillfällen gick lite halvsegt att ladda in sidor med mycket info (t ex Aftonblaskans reklamnersållade sida). Under de 4 timmarna jag satt uppkopplad upplevdes inga avbrott eller totalstopp i trafiken. På det hela taget överraskade testet positivt.
    Sedan IPRED röstades igenom har de rena filöverföringarna i mitt nät minskat ganska kraftigt och det är anledningen att jag ens överväger att välja mobilt alternativ. Det är heller ingen nackdel med mobilt när man t ex besöker svärmor, svärfar eller andra släktingar utan egen anslutning. Dessutom planeras en flytt ut till svärfars skogsgård, men inget datum är spikat ännu.
    Mobilt BB skulle i det läget bespara oss en massa flyttkostnader och väntetider, vilket alltid är välkommet.

    Frågan är vad ni gubbar gjort i min sits. Ilskan mot Telia är tämligen stor för närvarande och rent principellt borde man inte gynna dessa utpressare.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    prets, du kan alltid kolla lite på telenor's täckningskarta:
    http://telenor.se/privat/mobiltelefoni/ ... index.html

    Som jag kan se det så verkar det som att de har turbo3g i Varberg - men så vet jag inte vart du ska flytta heller. Får du turbo3g uppkoppling bör det gå skapligt.

    @Stoffe, jag hade nog gjort något liknande. Däremot har jag fortfarande inte speciellt stor tro på mobilt bredband. On a side note, så verkar det dock som att de bygger ut näten ganska mycket. Så det blir väll sakta men säkert bättre.
    Så som temporär lösning så funkar det säkert kanoners.

    Mvh

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: mobilt bredband från bredbandsbolaget?

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    @Stoffe, jag hade nog gjort något liknande. Däremot har jag fortfarande inte speciellt stor tro på mobilt bredband. On a side note, så verkar det dock som att de bygger ut näten ganska mycket. Så det blir väll sakta men säkert bättre.
    Så som temporär lösning så funkar det säkert kanoners.

    Mvh
    Enligt killen jag snackade med på 3 så var det planerad hastighetsökning i mitt område i början av nästa år. Kunde man bara bli av med 20 gb-gränsen också så vore det helt okej. Klarar mig lätt på 1 Mb/s i nedladdningshastighet.

Liknande ämnen

  1. Tre mobilt bredband strular, hjälp!
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 01:31
  2. Tre mobilt bredband, bara att sätta i kabeln?
    Av kvistarn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 11:57
  3. tre mobilt bredband strular!
    Av MattA i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 12:27
  4. 3G-mobil istället för dongle till mobilt bredband.
    Av Sundance Kid i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •