Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Olja i vatten och vatten i olja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Olja i vatten och vatten i olja

    Hej jag heter Danne

    ag har en saab 9000 cse 2.3 Fulltrycksturbo -97 A50 jubileumsmodellen.

    Jag märkte för ett tag sen att mitt expansionskärl såg väldigt funky ut
    Jag plockade ned det samt returslangen. Och insåg att det är olja, not good tänkte jag....

    Jag rengjorde så gott jag kunde, för att vi skulle i och med detta hem till Karlstad igen efter en tripp. Iaf jag tog ned expansionskärlet idag igen och det var ännu värre :/ Slangarna har jag inte bytt ut än men det jag funderar på är vad detta beror på. Märkte även när jag kollade oljan att toppen på stickan var av samma kulör som i slangarna. Vad tror ni detta beror på? Har tänkt i banorna att det kunde vara läckage från oljekylaren eller toppen? Och vad skulle kunna göra att jag märker det på oljestickan? Och vad bör jag göra åt det? byta kylare + slangar stoppar ju inte läckagett.

    Bilen går för övrigt bra, inte varm har intehller problem med att den huckrar eller tvekar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Har du funderat på att det kan vara din topplockspacknig som håller på att ge sig? Brukar vara den vanligaste orsaken till sådana symptom som din bil har.

    Testa att göra ett kompressionsprov till att börja med.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    ....och kör för guds skull inte med bilen.
    Kylvätseblandad olja är ingen höjdare då oljans egenskaper drastisk försämras, med otur så havererar hela motorn....

    mvh Jonas

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Jo jag tror nog att det är topplockspackningen jag med efter vidare efter forskning... Jag har beställt sotningsats + termostat etc och ska försöka mig på att byta detta själv då det var så dyrt att lämna in på verkstad, kan inget om bilar men som man brukar säga , doing is learning

    Testa att göra ett kompressionsprov till att börja med
    Hur gör man detta? Måste jag lämna i den för att göra det? Jag hade även tänkt byta ut alla vatten slangar från expansionskärlet, och försöka rengöra kylaren. Några knep eller tips om detta?

    Samt om någon kunde ge mig tips på vilka nycklar och dylikt som jag troligen kommer behöva skulle detta uppskattas. Jag har läst att man kommer behöva en momentnyckel st 27 eller nåt?

    mvh Danne

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Citat Ursprungligen postat av Doni
    Hur gör man detta? Måste jag lämna i den för att göra det?
    Njaee inte om man har en kompressionsmätare (kan köpas på Biltema, Mekonomen mm).
    Denna drar man i där tändstiftet sitter och kör sedan på startmotorn.
    Trycket mäts och man jämför sedan trycket från de olika cylindrarna med varandra.

    Citat Ursprungligen postat av Doni
    Jag hade även tänkt byta ut alla vatten slangar från expansionskärlet, och försöka rengöra kylaren. Några knep eller tips om detta?
    De där slangarna är ganska dyra.....jag hade fixat problemet....slängt i kylarrengöring, kört en stund och tappat ur, kanske ett par gånger.
    Minst ett oljebyte hade jag oxo gjort.

    Citat Ursprungligen postat av Doni
    Samt om någon kunde ge mig tips på vilka nycklar och dylikt som jag troligen kommer behöva skulle detta uppskattas. Jag har läst att man kommer behöva en momentnyckel st 27 eller nåt?
    Jag hade i ditt läge börjat med att skaffa mig en verkstadshandbok typ Hyenes (stavning), denna kan avar bra att ha om man aldrig bytt packning förut.
    Utöver vanliga garageverktyg d.v.s fasta nyckal och hylsnyckelsats kommer du att behöva en:
    • Momentnyckel 0-100Nm
    • Utvändig torx till topplocksskruven (kommer inte ihpg storlek)
    • Något att låsa remspännaren med, läs oxo:
    viewtopic.php?f=30&t=165691

    När du sedan fått isär allt måste du kolla upp planheten på toppen.
    Är den skev måste den planas annars har du samma problem igen trots packningsbytet OM det nu är det som felar.....


    mvh Jonas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Ok tackar! Är det någon som vet vilken storlek jag ska använda på Torxen? testade googla men he gick int så bra

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Köp en torxsats på biltema för 109kr http://www.biltema.se/products/product. ... mId=125009

    Ps. Har för mig det ska vara E12 om jag inte missminner mig.

    Lycka till med arbetet.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    När du ändå så river ner skiten så se till att plana toppen, var inte dum snål
    Saablös dåre

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Köp en torxsats på biltema för 109kr http://www.biltema.se/products/product. ... mId=125009

    Ps. Har för mig det ska vara E12 om jag inte missminner mig.

    Lycka till med arbetet.
    E16 ska det vara.

    Mvh
    Henrik

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    4

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Tack grabbar!!!

    Jo jag håller på att kolla upp vem/vilka som planar toppar i Karlstad, så kommer jag lämna i det där.

    postar bilder efter arbetets gång och uppdaterar er efter hur det går-

  11. #11

    Re: Olja i vatten och vatten i olja

    Ett tips att få bort oljan i kylsystemet efter du bytt packning är stoppa i en sån där maskindiskmedel tablett o vatten, kör en dag byt sen vatten o en till tablett, kör lite till skölj sen rent med vatten.
    Dom gör så på Scania lastbilarna på jobbet dom har tydligen problem med oljekylarna o det funkar bra, dom har haft massa lastbilar med olja i kylsystemet o diskmedlet funkar bättre än div kylarrengörare, + Billigare.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

Liknande ämnen

  1. 19T anslutningar olja/vatten
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 13:24
  2. Olja Vatten in/ut TD04
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-22, 14:29
  3. Blaskig olja vatten i den?
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 13:03
  4. Nivågivare för olja o vatten
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •