Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vevhusventilationen och 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    7

    Vevhusventilationen och 9-5

    Jag har kollat in en 9-5:a från 2002 som jag även överväger att köpa. Killen som säljer bilen har haft den sen 2006 men då jag frågade om vevhusventilationen är uppgraderad svarade han att han inte har en aning. Finns det något enkelt sett att se under huven om ventilationen är den nyaste?

    Bilen har gått 15 000 mil och turbon är nybytt. Man börjar ju tänka att möjligen kan detta ha samband med dålig ventilation. Å andra sidan är bilen chiptrimmad med BSR steg 1, så detta kan ju tänkas ha ökat slitaget på turbon. Håller Saabmotorerna för bsr chiptrim eller bör man undvika trimmade exemplar om man vill ha så lite motortrubbel som möjligt?

    Tacksam för svar!
    Saab 9-5 Aero Kombi -00 Automat

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    364

    Re: Vevhusventilationen och 9-5

    nu får nån rätta mig om jag har fel,men jag har för mig att den uppgraderade vhv sitter på från årsmodell -02- eller om det var -04-. så med andra ord så borde den nyare ver sitta på den redan.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Vevhusventilationen och 9-5

    Citat Ursprungligen postat av bullfisher
    nu får nån rätta mig om jag har fel,men jag har för mig att den uppgraderade vhv sitter på från årsmodell -02- eller om det var -04-. så med andra ord så borde den nyare ver sitta på den redan.
    Tror den sitter från -04:a. Jag har en -02 som inte har senaste (men skall få nu).

    Om turboraset beror på dålig vevhusvent eller bara dålig kvalité på turbon låter jag vara osagt. Men Mitsuaggregaten som sitter i Aero-modellerna verkar hålla längre än Garretaggregaten, som sitter i de andra, vilket talar emot att det skulle vara vevhusventen som orsakar det...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. Hur ser jag om vevhusventilationen är tät?
    Av Vector87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 20:02
  2. Vevhusventilationen
    Av PM13 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 16:55
  3. vevhusventilationen!
    Av carneby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 16:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •