Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: Byte bussning 3 & 4, shimsning camber i bakvagn OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Byte bussning 3 & 4, shimsning camber i bakvagn OG9-5

    Hejsan!

    Provar med att fixa till en guide för att byta bussning nr 3 & 4 enligt bild, samt shimsning, för att komma till rätta med den extrema cambern på 9-5:an.
    Om någon ser något felaktigt, eller vill lägga till något, meddela en moderator.

    Tråd att läsa gällande shims: Mall till shims för camber bakvagnen OG9-5

    Tråd att läsa om kvalitet eller brist på kvalitet på bussning 4: Vart köpa yttre bussning till bakvagn på OG9-5



    Börja med att hissa upp bilen och plocka bort bakhjulen. Om du inte har någon lyft så rekommenderar jag någon form av pallbock/ar. Säkerheten är viktig.

    Plocka bort plastskyddet som sitter på den undre tvärlänken. Bryt lite försiktigt på clipsen med en skruvmejsel, både på över och undersidan.


    Nästa steg blir att lossa bromsskiva, bromsok och bygeln som bromsoket sitter fast i.

    Börja med att plocka bort fjädern från oket.


    Lossa bromsoket, insex stl 7.


    Sedan plockar du bort bygeln, 2 skruvar med sexkantskalle, stl 18.


    Dra handbromsen och lossa den lilla skruven som håller skivan, torx stl 30. Släpp handbromsen.


    Nu kan du förhoppningsvis dra loss skivan från navet. Det kan hända att skivan sitter lite i handbromsbackarna. I så fall får man lossa på justeringen som sitter i ovankant på insidan av skivan. Det finns ett hål i skivan (utan gängor) där man kan pilla in en skruvmejsel och skruva på justeringen.

    Så här ser justeringsskruven ut. Sitter ovanför fjädern.


    Dags att plocka bort handbromsbromsbackarna. Plocka först bort fjädern på baksidan i nederkant av bromsskölden. Ta sedan loss fjädrarna i över- och underkant. Se bilden ovan. Jag tillverkade mig ett eget litet verktyg för ändamålet, men det går säkert bra med en tång också.


    Sedan ska fjädern som sitter mitt på varje bromsback bort. Svårt att se på bilden (ovan), men det skymtar något till höger bakom navet. Här får man trycka ihop fjädern tillsammans med brickan och sedan vrida pinnen i mitten 90 grader och släppa efter. Nu trillar allt bort. Haka av bromsvajern och pilla bort hävarmen som gör att bromsbackarna delar på sig. Håll koll på denna då det finns en liten plopp som lätt trillar av.

    Här syns bromsvajern och längst till vänster i bilden ser man delar av hävarmen.


    Nu är det dags att lossa på lite skruvar till bussningarna.
    Innan skruvarna till konsolen för främre länkarmsbussningen (3) lossas, markera konsolens position i chassit så den kan återmonteras i exakt samma position så att inte toe vinkeln ändras.
    Det är totalt 5st skruvar att lossa, alla med sexkantskalle stl 18. OBS! Bara lossa, inte skruva av än. Det är lättare att lossa på allt medan sakerna fortfarande sitter ihop nämligen.
    När det gäller skruvarna till bussningarna nr 4, så sitter det ett låsbleck som håller muttern. Pga detta är det lättare att skruva på skruven ist. Håll ändå emot på muttern med en nyckel, så att du inte drar sönder blecket. Skruva även bort skruven som håller krängningshämmaren i längslänken, sexkantskalle stl 16.



    Och nu skruvar vi bort skruven som håller dämparen. Sexkantskalle stl 21.


    Dags att börja skruva av lite då. Jag använde mig av mutterknackare. Går avsevärt mycket fortare. Man ska dock se till så gängorna är något så när rena (stålborste) och mycket smörja så det inte kärvar.
    Ta först skruven till övre tvärlänken. Lossa sedan gummistroppen som håller bromsvajern. Lossa fästet som håller bromsvajern och bromsrör i längslänken och sedan fästet för bussning nr 3. Vänta med att plocka skruven till undre tvärlänken. Nu kan du vrida ut hela paketet i överkant. Detta gör att det blir mycket lättare att komma åt muttrarna som håller navet. Lossa kontakten till ABS-givaren. Ta bort de två muttrarna som håller fästet till bromsröret och kabeln, sexkantskalle stl 15. Dessa 2 muttrar är 2 av de totalt 6 som finns på insidan av navet.


    Nu ska du även kunna ta skruven till undre tvärlänken så är det löst sedan.

    Lossa nu på skruven som håller fästet på längslänken (bussning nr 3). Sexkantskalle stl 18.


    Tänk på att skruvarna till övre och undre tvärlänk och skruven som håller fästet i längslänken, ska sitta på samma håll när du sätter ihop grejorna senare.

    Dags att lossa på navet. (Du har väl lossat de 2 muttrarna till fästet för bromsröret nämnt ovan?) Dessa skruvar är väldigt långa så en lång hylsa är att föredra. Själv hade jag ingen lång 15-hylsa, så jag fick borra upp hålet inne i hylsan för att den skulle nå ända ner på muttern. Sedan var det precis att spärrskaftet fick fatt i hylsan, men det gick. Jag hade även problem med att skruvarna lossade från navet ist för att muttern lossade från skruven. Detta gör inte så mycket, det går att fixa senare. Då var navet också loss.


    Då var det dags att ge sig på de gamla bussningarna. Jag började med den stora nr 3. Spelar ingen roll vilken man börjar med annars. En press är alltid bra att ha, gör det helt klart mycket enklare. Dock har inte jag någon sådan så här blir det hemmapularvarianten.
    Om man har tur sitter inte bussningarna så hårt och då kan man använda sig av en tvåarmad avdragare till att pressa ut bussningarna med. I mitt fall gick det givetvis inte lätt. Jag använde dock avdragaren till att pressa ut innehållet i bussningarna med. Då slipper man såga/elda gummi, vilket är jobbigare och tar längre tid. Dessutom är elda inte så hälsosamt.


    På bilden sitter inte avdragaren på plats. Jag vill bara visa principen.

    När man har pressat ut gummit är det bara till att börja såga i metallringen som sitter kvar. Ta det försiktigt så att du inte sågar för mycket. Man vill inte ha märke där den nya bussningen ska sitta. Ju fler spår man sågar desto lättare att få bort den gamla ringen. Jag nöjde mig med ett spår, sedan pressade jag ut ringen med avdragaren. Ringen som sitter där är 60mm i ytterdiameter, så man behöver en rund platta som är mindre, men som samtidigt inte trillar igenom. Det jag hittade hemma var 57mm och jag skulle inte rekommendera mindre än så.

    Sedan dags för bussning nr 4. Använde avdragaren här också för att pressa ut innehållet. Dessa bussningar är i själva verket kulleder, så det var själva kulan jag pressade ut. Kan säkerkt gå att slå ut kulan med en stor hammare om man inte har tillgång till avdragare. Sedan återstår bara den yttre ringen och samma princip som för bussning nr 3. Denna ring har ytterdiameter 45mm.


    Den nedre kulan, på båda sidor, såg inte särskilt frisk ut. Här syns den nedre och den övre kulan. Viss skillnad i skicket.


    Då var det dags för montering. Nr 3 bytte jag till PF. Lätt som en plätt att sätta dit.(OBS! Vänd bussningen åt rätt håll) Bara att trycka dit med fingrarna. Nr 4 går bra att knacka i med en lite större hammare och en rörbit som passar mot den yttre ringen på den nya bussningen, men som samtidigt ger plats åt själva kuldelen inuti. (Att förvara bussning nr 4 i frysen innan montering gör att den krymper och det lilla kan göra skillnad vid montering, borsta även ur hålet för bussningen så det är så rent från smuts och ojämnheter som möjligt) Utanpå denna rörbit lägger man en platta som gör att man slår på hela ringen samtidigt.

    Bussningar på plats.


    Dags då för shimsning av navet.
    Det är sagt i annan tråd att ett shims på 0,3mm ska motsvara ca 0,5grader. Har man mycket fel så kan det bli flera eller tjockare shims. Det är då rekommenderat att fixa något enstaka tjockt shims ist för många tunna. Jag kunde inte få tag på något som passade tjockleksmässigt så nöjde mig med många tunna iaf. Jag hade 2,82grader på ena sidan och 2.58 på den andra. Jag lade emellan så att jag hamnade på ca 1,3 grader efter shimsning. Återstår att se vad det blir efter uppmätningen.
    Shimsen tillverkade jag genom att först göra en mall i papper som passade på navet. Sedan kontrollerade jag måtten mot ritningen som också finns i annan tråd på forumet.

    Så här ser mina shims ut.


    Har man nu som jag, lyckats skruva ut hela pinnskruven från navet, är det dags att fixa det. Jag smetade på gänglås modell stark och drog dit skruven genom att skruva på muttern. När det tog stopp fortsatte jag skruva lite till vilket medför att muttern lossnar. Visserligen på fel håll, men nu är den lös iaf. På med stålborsten och massor med smörja sedan vänta på att gänglåset ska stelna. Nu gick det fint att skruva av muttern. På med shimsen och skruva ihop.


    Nu är det i princip bara att sätta ihop grejorna i omvänd ordning.
    En hjulinställning är på sin plats efter denna operation. Dels för att man vill veta hur mycket operationen har gjort på cambern, men även för att man ändrar på toe in.

    Muttrarna till navet ska dras med 50Nm + 30grader
    Skruvar/muttrar till tvärlänkar och fästet till längslänken 90Nm + 60grader
    Skruvar till fästet i karossen 90Nm + 30grader
    Skruv/mutter till krängninghämmaren 50Nm
    Skruven till stötdämparen 190Nm
    Skruvar som håller bromsoksbygeln 80Nm
    Skruv till bromsskiva 4Nm

    Hoppas detta hjälper någon. Fyll gärna på om det är något ni vill bidra med eller ge kritik på sådant som kanske inte är så bra.

    Man måste inte tvunget ta loss allt från bilen så som jag gjort. Det går att utföra detta ändå. Jag tyckte dock, med de verktyg jag hade tillgång till, att det var lättare med allt löst. Dessutom skulle jag måtta till shimsen och det gör man inte gärna med navet påskruvat.

    Mvh Per-Ola
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Per-Ola den 2019-05-08 klockan 22:03. Anledning: Bildlänkar uppdaterade

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Då detta arbete hägrar för mig i framtiden tänkte jag passa på att höra om inte biltema hostat fram något smidigt verktyg för att pressa ut bussningarna, 4 främst, bytte 3 i vintras.

  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Bra att bilderna är fixade! Ett tips kanske vore att byta från forumbilder.se (som har en dålig track-record vad gäller långtidslagring) till forumets egna bilduppladdning
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Karlstad, Värmlands län
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Kan inte se bilderna

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej Per-Ola!
    Undrar när du knackade in nummer 4, om du värmde metallstycket, hade bussningen i frysen och om du använde något smörjmedel. Köpte du bussningarna på Speedparts?
    Mvh
    Karl

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hej Karl,

    Nej, ingen värme, kyla eller liknande. Åkte dit ganska lätt om jag minns rätt. Inköpta på Speedparts.

    Mvh

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg

    Tack för att du lade tillbaka bilderna jag bad om.
    Det krävdes lite arbete och letande utöver det vanliga. Det uppskattas verkligen att du tog dig tid!
    Blev en hel det detektivarbete innan jag lyckades hitta bilderna. Dessutom lite trixande innan jag fick uppladdningen av bilderna att funka.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej Per-Ola!
    Jag har nu fått dit alla bussningar. Det funkade fint utan att värma bärarmen innan. Däremot fick jag knacka med en liten slägga när jag satte (sista) bussningen i press. Då kunde jag enkelt knacka in de sista 3mm. Två gängstänger av kvalité 8.8 drog jag av innan släggan kom till användning.
    Mvh Karl

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja

    Tack för att du lade tillbaka bilderna jag bad om.
    Det krävdes lite arbete och letande utöver det vanliga. Det uppskattas verkligen att du tog dig tid!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det är bara att redigera själv. Moderatorer kan ändra i alla inlägg, men alla användare kan ändra i sina egna inlägg.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Vilken SAAB 9-5 OG har du mekat med? Bilderna stämmer inte helt överens med utförandet på min OG...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Min var årsmodell -99. Borde inte skilja något av större betydelse vad jag vet.

    Med vänlig hälsning Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kanon, snyggt jobb med FAQ du gjorde Per-Ola

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Kanon, snyggt jobb med FAQ du gjorde Per-Ola
    Tackar!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mange39 Visa inlägg
    kannon ska byta min nr 4 tänkte jag köpte powerflex från Maptun men när jag kollar här så ser det ut vara nr 3 ?
    art nr PFR66110
    Nr 4 i denna tråden finns inte i PF vad jag vet. Antar att det är den stora sk A-bussningen du hade tänkt byta, vilken brukar vara den vanligaste.
    Här är det nr 3 som gäller i så fall och då har du handlat rätt grejor.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    enköping
    Inlägg
    492
    Medlem#
    12744
    kannon ska byta min nr 4 tänkte jag köpte powerflex från Maptun men när jag kollar här så ser det ut vara nr 3 ?
    art nr PFR66110
    9-5 2.0t 08 biopower

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej, Jag får börja med att tacka för denna informativa tråd!

    Jag undrar om det är någon som vet vad det är för gängning på Hjullagrets skruvar & mutter, och/eller var man man kan köpa dessa separat? Har tyvärr inte lyckats hitta det någonstans.
    Muttrarna var tyvärr så rostskadade vid demonteringen att de är utom räddning. Hjullager ser dock ut att vara ok.

    Tacksam för alla hjälp och information!

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Det är väl vanliga flänsmuttrar SAAB benämner dem som flänslåsmutter M10x1.25. Men de har EPC nummer gamla 4345153 nya 90538869

    Köp vanliga flänsmuttrar och använd gänglåsning.

    https://www.buycarparts.co.uk/abs/7801223
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Håller på och bökar med 4ans bussning och de sitter som rena as. drog för några dagar sedan sönder en mindre avdragare och behöver nu en rörstump alt. en större typ av hylsa för att kunna tillverka en egen avdragare.

    Har tidigare fått såga ut innanmälet på andra bussningar och fått såga sönder ytterringen innan jag har fått bort hela bussningen på andra delar av bilen och det kanske är samma taktik som gäller även i detta fall..

    34ans hylsa verkar stämma bra överens med storleken på ytterringen av bussning 4. Har inte hunnit mäta hylsans tjocklek än men bussningarna som jag införskaffat har ett diametermått på 45,21mm i mitt digitala skjutmått.
    SAAB Vector 2.0t M02

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    #SAABniofem Möjligen lite sent svar men i alla fall. Bara till att börja såga den också. Jag gjorde själv så.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Ja nu hade jag med mig en såg som sedan visade sig vara lika vass som en smörkniv men jag fick ut den övre bussningen genom att först använda M12 gängstång för att få spänst på innerkulan och så bankade jag på gängen medans den hade spänst på sig. Detta gick tämligen lätt men sen så fick jag köra samma metod för ytterringen och där var principen den samma fast betydligt mycket mer tålamod krävdes.

    Drog i princip så hår jag kunde med ett normalstort 1/2 tums spärrskaft och sedan så slog jag så ytterringen rörde sig 0,5 mm och sedan var det bara att repetera igen och igen och ingen. Provade använda en lite större momentnyckel för att försöka få mer spänst men då drog jag bara av m12 gängstången.

    Det roliga i kråksången är att bilen var tyst i två dagar efter bytet och nu knarrar den igen som förr. Kan det vara den nedre bussningen som nu fått mer kraft på sig då den tidigare svaga länken (övre bussningen) är utbytt eller kan nya bussningar börja knarra om de händelsevis skulle vara känsliga för att ej monteras helt centralt? Min gissning och förhoppning är på att det är den nedre bussningen som också behöver bytas men ska forska vidare i detta och försöka lokalisera knarr-ljudet i höjdled..

    Notis: Jag använde en 34mm hylsa för att trycka på ytterringen. Min var av märket Bacho och den var ca 0,4 mm mindre än ytterringen så den följde med igenom godset utan att nypa tag själv.
    SAAB Vector 2.0t M02

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Nu är bilderna tillbaka...

    3 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. Vart köpa yttre bussning till bakvagn på OG9-5
    Av Johan_2335 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 11:57
  2. byte bakvagns bussning 9-5
    Av eddy79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 21:28
  3. Byte av Krängningshämmare bussning bak... 9-5 -98
    Av Chrill i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 08:35
  4. Byte bussning
    Av xtreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 21:31
  5. Problem vid byte av bussning
    Av _Ant0n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •