Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 80

Ämne: Byte bussning 3 & 4, shimsning camber i bakvagn OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Byte bussning 3 & 4, shimsning camber i bakvagn OG9-5

    Hejsan!

    Provar med att fixa till en guide för att byta bussning nr 3 & 4 enligt bild, samt shimsning, för att komma till rätta med den extrema cambern på 9-5:an.
    Om någon ser något felaktigt, eller vill lägga till något, meddela en moderator.

    Tråd att läsa gällande shims: Mall till shims för camber bakvagnen OG9-5

    Tråd att läsa om kvalitet eller brist på kvalitet på bussning 4: Vart köpa yttre bussning till bakvagn på OG9-5



    Börja med att hissa upp bilen och plocka bort bakhjulen. Om du inte har någon lyft så rekommenderar jag någon form av pallbock/ar. Säkerheten är viktig.

    Plocka bort plastskyddet som sitter på den undre tvärlänken. Bryt lite försiktigt på clipsen med en skruvmejsel, både på över och undersidan.


    Nästa steg blir att lossa bromsskiva, bromsok och bygeln som bromsoket sitter fast i.

    Börja med att plocka bort fjädern från oket.


    Lossa bromsoket, insex stl 7.


    Sedan plockar du bort bygeln, 2 skruvar med sexkantskalle, stl 18.


    Dra handbromsen och lossa den lilla skruven som håller skivan, torx stl 30. Släpp handbromsen.


    Nu kan du förhoppningsvis dra loss skivan från navet. Det kan hända att skivan sitter lite i handbromsbackarna. I så fall får man lossa på justeringen som sitter i ovankant på insidan av skivan. Det finns ett hål i skivan (utan gängor) där man kan pilla in en skruvmejsel och skruva på justeringen.

    Så här ser justeringsskruven ut. Sitter ovanför fjädern.


    Dags att plocka bort handbromsbromsbackarna. Plocka först bort fjädern på baksidan i nederkant av bromsskölden. Ta sedan loss fjädrarna i över- och underkant. Se bilden ovan. Jag tillverkade mig ett eget litet verktyg för ändamålet, men det går säkert bra med en tång också.


    Sedan ska fjädern som sitter mitt på varje bromsback bort. Svårt att se på bilden (ovan), men det skymtar något till höger bakom navet. Här får man trycka ihop fjädern tillsammans med brickan och sedan vrida pinnen i mitten 90 grader och släppa efter. Nu trillar allt bort. Haka av bromsvajern och pilla bort hävarmen som gör att bromsbackarna delar på sig. Håll koll på denna då det finns en liten plopp som lätt trillar av.

    Här syns bromsvajern och längst till vänster i bilden ser man delar av hävarmen.


    Nu är det dags att lossa på lite skruvar till bussningarna.
    Innan skruvarna till konsolen för främre länkarmsbussningen (3) lossas, markera konsolens position i chassit så den kan återmonteras i exakt samma position så att inte toe vinkeln ändras.
    Det är totalt 5st skruvar att lossa, alla med sexkantskalle stl 18. OBS! Bara lossa, inte skruva av än. Det är lättare att lossa på allt medan sakerna fortfarande sitter ihop nämligen.
    När det gäller skruvarna till bussningarna nr 4, så sitter det ett låsbleck som håller muttern. Pga detta är det lättare att skruva på skruven ist. Håll ändå emot på muttern med en nyckel, så att du inte drar sönder blecket. Skruva även bort skruven som håller krängningshämmaren i längslänken, sexkantskalle stl 16.



    Och nu skruvar vi bort skruven som håller dämparen. Sexkantskalle stl 21.


    Dags att börja skruva av lite då. Jag använde mig av mutterknackare. Går avsevärt mycket fortare. Man ska dock se till så gängorna är något så när rena (stålborste) och mycket smörja så det inte kärvar.
    Ta först skruven till övre tvärlänken. Lossa sedan gummistroppen som håller bromsvajern. Lossa fästet som håller bromsvajern och bromsrör i längslänken och sedan fästet för bussning nr 3. Vänta med att plocka skruven till undre tvärlänken. Nu kan du vrida ut hela paketet i överkant. Detta gör att det blir mycket lättare att komma åt muttrarna som håller navet. Lossa kontakten till ABS-givaren. Ta bort de två muttrarna som håller fästet till bromsröret och kabeln, sexkantskalle stl 15. Dessa 2 muttrar är 2 av de totalt 6 som finns på insidan av navet.


    Nu ska du även kunna ta skruven till undre tvärlänken så är det löst sedan.

    Lossa nu på skruven som håller fästet på längslänken (bussning nr 3). Sexkantskalle stl 18.


    Tänk på att skruvarna till övre och undre tvärlänk och skruven som håller fästet i längslänken, ska sitta på samma håll när du sätter ihop grejorna senare.

    Dags att lossa på navet. (Du har väl lossat de 2 muttrarna till fästet för bromsröret nämnt ovan?) Dessa skruvar är väldigt långa så en lång hylsa är att föredra. Själv hade jag ingen lång 15-hylsa, så jag fick borra upp hålet inne i hylsan för att den skulle nå ända ner på muttern. Sedan var det precis att spärrskaftet fick fatt i hylsan, men det gick. Jag hade även problem med att skruvarna lossade från navet ist för att muttern lossade från skruven. Detta gör inte så mycket, det går att fixa senare. Då var navet också loss.


    Då var det dags att ge sig på de gamla bussningarna. Jag började med den stora nr 3. Spelar ingen roll vilken man börjar med annars. En press är alltid bra att ha, gör det helt klart mycket enklare. Dock har inte jag någon sådan så här blir det hemmapularvarianten.
    Om man har tur sitter inte bussningarna så hårt och då kan man använda sig av en tvåarmad avdragare till att pressa ut bussningarna med. I mitt fall gick det givetvis inte lätt. Jag använde dock avdragaren till att pressa ut innehållet i bussningarna med. Då slipper man såga/elda gummi, vilket är jobbigare och tar längre tid. Dessutom är elda inte så hälsosamt.


    På bilden sitter inte avdragaren på plats. Jag vill bara visa principen.

    När man har pressat ut gummit är det bara till att börja såga i metallringen som sitter kvar. Ta det försiktigt så att du inte sågar för mycket. Man vill inte ha märke där den nya bussningen ska sitta. Ju fler spår man sågar desto lättare att få bort den gamla ringen. Jag nöjde mig med ett spår, sedan pressade jag ut ringen med avdragaren. Ringen som sitter där är 60mm i ytterdiameter, så man behöver en rund platta som är mindre, men som samtidigt inte trillar igenom. Det jag hittade hemma var 57mm och jag skulle inte rekommendera mindre än så.

    Sedan dags för bussning nr 4. Använde avdragaren här också för att pressa ut innehållet. Dessa bussningar är i själva verket kulleder, så det var själva kulan jag pressade ut. Kan säkerkt gå att slå ut kulan med en stor hammare om man inte har tillgång till avdragare. Sedan återstår bara den yttre ringen och samma princip som för bussning nr 3. Denna ring har ytterdiameter 45mm.


    Den nedre kulan, på båda sidor, såg inte särskilt frisk ut. Här syns den nedre och den övre kulan. Viss skillnad i skicket.


    Då var det dags för montering. Nr 3 bytte jag till PF. Lätt som en plätt att sätta dit.(OBS! Vänd bussningen åt rätt håll) Bara att trycka dit med fingrarna. Nr 4 går bra att knacka i med en lite större hammare och en rörbit som passar mot den yttre ringen på den nya bussningen, men som samtidigt ger plats åt själva kuldelen inuti. (Att förvara bussning nr 4 i frysen innan montering gör att den krymper och det lilla kan göra skillnad vid montering, borsta även ur hålet för bussningen så det är så rent från smuts och ojämnheter som möjligt) Utanpå denna rörbit lägger man en platta som gör att man slår på hela ringen samtidigt.

    Bussningar på plats.


    Dags då för shimsning av navet.
    Det är sagt i annan tråd att ett shims på 0,3mm ska motsvara ca 0,5grader. Har man mycket fel så kan det bli flera eller tjockare shims. Det är då rekommenderat att fixa något enstaka tjockt shims ist för många tunna. Jag kunde inte få tag på något som passade tjockleksmässigt så nöjde mig med många tunna iaf. Jag hade 2,82grader på ena sidan och 2.58 på den andra. Jag lade emellan så att jag hamnade på ca 1,3 grader efter shimsning. Återstår att se vad det blir efter uppmätningen.
    Shimsen tillverkade jag genom att först göra en mall i papper som passade på navet. Sedan kontrollerade jag måtten mot ritningen som också finns i annan tråd på forumet.

    Så här ser mina shims ut.


    Har man nu som jag, lyckats skruva ut hela pinnskruven från navet, är det dags att fixa det. Jag smetade på gänglås modell stark och drog dit skruven genom att skruva på muttern. När det tog stopp fortsatte jag skruva lite till vilket medför att muttern lossnar. Visserligen på fel håll, men nu är den lös iaf. På med stålborsten och massor med smörja sedan vänta på att gänglåset ska stelna. Nu gick det fint att skruva av muttern. På med shimsen och skruva ihop.


    Nu är det i princip bara att sätta ihop grejorna i omvänd ordning.
    En hjulinställning är på sin plats efter denna operation. Dels för att man vill veta hur mycket operationen har gjort på cambern, men även för att man ändrar på toe in.

    Muttrarna till navet ska dras med 50Nm + 30grader
    Skruvar/muttrar till tvärlänkar och fästet till längslänken 90Nm + 60grader
    Skruvar till fästet i karossen 90Nm + 30grader
    Skruv/mutter till krängninghämmaren 50Nm
    Skruven till stötdämparen 190Nm
    Skruvar som håller bromsoksbygeln 80Nm
    Skruv till bromsskiva 4Nm

    Hoppas detta hjälper någon. Fyll gärna på om det är något ni vill bidra med eller ge kritik på sådant som kanske inte är så bra.

    Man måste inte tvunget ta loss allt från bilen så som jag gjort. Det går att utföra detta ändå. Jag tyckte dock, med de verktyg jag hade tillgång till, att det var lättare med allt löst. Dessutom skulle jag måtta till shimsen och det gör man inte gärna med navet påskruvat.

    Mvh Per-Ola
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Per-Ola den 2019-05-08 klockan 22:03. Anledning: Bildlänkar uppdaterade

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    56

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Mycket bra! Bussningarna har jag bytt men behöver också shimsa bakvagnen. Ser inte så farligt jobbigt ut och med denna guiden kommer det gå galant. Tack!

    Edit: I detta inlägg finns ritning till shims: Länk
    I denna tråden diskuteras shims och vinklar mera
    Mall till shims för camber bakvagnen OG9-5

    /Moderator
    Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96
    Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Om du nu enbart ska shimsa behöver du inte plocka isär allt. Det räcker med att lossa de sex muttrarna på navet så pass, att det blir ett mellanrum stort nog att pilla in shimsen i. Blir visserligen svårare att komma åt på baksidan. Spaciellt den ena muttern sitter riktigt illa till.

    Lycka till!

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    56

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Japp, det är jag med på, men tack för förtydligandet. Vad använde du för material till shimsen? Funkar det med helt vanlig plåt man har liggandes i garaget?
    Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96
    Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773
    Kanonguide.
    Överväger att byta bussning nr. 4 själv nu istället för att lämna bort.

    En liten fråga? Eftersom nr. 4 borde påverka cambern, är det inte idé att kolla hur cambern blir efter utbyte av dessa innan man shimsar?
    Kanske räcker med endast byte av bussningarna?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Kan mycket väl vara en god idé att göra mätningen innan shimsning. Att jag inte gjorde så beror på, att det i annan tråd framkommer, att cambern ska ligga mellan -0,5 - -1,0grader. Jag siktade på -1,3 för att inte ta i för mycket och hoppas på att bussningsbytet tar hand om resterande vinkel. En chansning från min sida helt enkelt. Vad slutresultatet blev vet jag snart då bilen ska på mätning inom en snar framtid.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Citat ur en del av det Per-Ola skrev:
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola

    Då var det dags för montering. Nr 3 bytte jag till PF. Lätt som en plätt att sätta dit. Bara att trycka dit med fingrarna. Nr 4 går bra att knacka i med en lite större hammare och en rörbit som passar mot den yttre ringen på den nya bussningen, men som samtidigt ger plats åt själva kuldelen innuti. Utanpå denna ring lägger man en platta som gör att man slår på hela ringen samtidigt.

    Bussningar på plats.

    En fundering bara.. Kan man använda en av de kasserade yttre ringarna att slå i den nya bussningen med? Vore smidigt att veta att man har grejjerna inna man börjar!

    Angående Camber och shimsning, finns det något sätt att mäta Camber själv eller måste man lämna in på hjulinställning för det? Vore kul att veta om det blir någon skillnad efter bytet

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Kan man använda en av de kasserade yttre ringarna att slå i den nya bussningen med? Vore smidigt att veta att man har grejjerna inna man börjar!
    Så länge man inte sågat sönder den gamla ringen alltför mycket så ska det nog inte vara några problem. Mät och kolla så att den sväljer den nya bussningen på djupet bara.

    Vad använde du för material till shimsen? Funkar det med helt vanlig plåt man har liggandes i garaget?
    Jag skulle rekommendera något som är hårdare än vanlig "bonnaplåt". Vet faktiskt inte vad jag själv använde för något, har det på jobbet. Är iaf hårdare än vanlig plåt.

    Angående Camber och shimsning, finns det något sätt att mäta Camber själv eller måste man lämna in på hjulinställning för det? Vore kul att veta om det blir någon skillnad efter bytet
    Det går utmärkt att mäta cambern själv. Man behöver dock tillverka en fixtur så man kan mäta avståndet mellan vänster och höger fälg både i över- och underkant. Allra helst ska man kunna mäta bägge hjulen individuellt också, då cambern kan vara olika på bägge sidor. Tar man bara måttet mellan fälgarna så får man snittet på bägge sidor. Stämmer då inte till 100%. Hoppas du förstår vad jag menar.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    958

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Tids uppfattning på detta?


    Åke
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Om man är lite van vid att skruva och allt flyter på utan jäkelskap så tycker jag
    man fixar det på en dag. Beror också på shimsningen, om man har färdiga shims när man börjar eller man ska tillverka under resans gång. Tog två hela dagar för mig. Dock en hel del jäkelskap, modifiering av 15-hylsa till muttrarna på navet och inklusive tillverkning av shims och diverse letande av rörbitar och distanser mm för själva pressjobbet. Dessutom tog jag en del bilder också. Fick också köra till saab och köpa skruv till bromsoksbygeln, då dessa helt enkelt inte pallade med det moment som de skulle dras med.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Finns det plats till att byta bussning nr 4 utan att ta ner längslänken eller behöva montera bort navet? Tänker då mest på den nedre där det ser trängre ut!

    Vill alltså kunna byta dessa bussningar med allt annat på plats, utom dämparna som också ska bytas... går det??

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 176

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    På jobbet har vi både pressverktyg och slagverktyg för att byta tvärlänksbussningarna och längslänkbussningarna på plats utan att ta ner hela spindeln. Borde finnas nåt liknande verktyg på t.ex. Biltema. Jag har bytt många sådana bussningar men aldrig tagit ner spindeln. Att ta ner hela spindeln känns lite overkill. Men snygg guide.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Man måste givetvis inte ta ner allt. Har man dock inte tillgång till riktiga verktyg som är till för just detta jobb, så är det mycket lättare att plocka ner allt. Det ska som sagt både sågas och bankas mm. Plocka bort navet behövs dock inte i något av fallen. Ska man shimsa räcker det att man lossar så pass att man får imellan shimsen. Jag tyckte dock att det blev lite lättare att måtta och tillverka shimsen med navet borta.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Kan tilläga nu när jag håller på med detta för fullt att även om man har Saabs egna verktyg så måste navet bort.
    Mothållshylsan kommer inte rakt mot spindeln och blir som ett stopp,värst blir det på den nedre bussningen,den fick jag även värma då den satt som f!

    tar man bort hela navet så kommer man åt ordentligt men spindeln kan vara kvar i bilen.

    Har bilder på att demontera/montera bärarmsbusningarna dom inre,kan lägga upp om det finns intresse.

    /M

    Edit: på ena sidan gick det utan att ta bort på spindeln,var nog inte lika våldsam på första sidan tror jag.
    Akta skinnet!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    137

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    vad gör camber? och vad är det som blir bättre? brukar det vara bussning 3 och 4 som är dåligt har det med att göra att bakvagnen kan hoppa i sidled. för på min bil värkar det som hela bakaxeln är slapp har det med bussningarna att göra?
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  16. #16
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Citat Ursprungligen postat av spoony
    vad gör camber?
    Förklaring på vad camber är... http://lmgtfy.com/?q=camber

    Givetvis kan slappa bussningar vara felet med att din bakvagn beter sig så! Min var likadan, den hoppade lite i sidled när man körde över tex brunnslock eller liknande i en svag sväng, I mitt fall försvann det efter att jag bytte stötdämpare!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    137

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av spoony
    vad gör camber?
    Förklaring på vad camber är... http://lmgtfy.com/?q=camber

    Givetvis kan slappa bussningar vara felet med att din bakvagn beter sig så! Min var likadan, den hoppade lite i sidled när man körde över tex brunnslock eller liknande i en svag sväng, I mitt fall försvann det efter att jag bytte stötdämpare!
    okej för det är så min gör med. Det är lite otrevligt i över 200km/h
    9-5 kombi -00 2,0t med Aero motor med steg3
    9-5 sedan -98 2,3t steg1

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 519

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    LÄgger upp bilder på tillvägagångssätt för att byta dom inre bussningarna.

    Däremot innan ni ger er på detta så ska ni kolla om ni VERKLIGEN behöver byta dom,på Saab här i Visby har dom aldrig bytt några,däremot ett hundratal av dom andra. På min bil var det säkert inte nödvändigt men jag gjorde det för säkerhets skull,med facit i hand så skulle jag struntat i det,märkte ingen skillnad på dom bussningarna alls.



    Här har jag hängt ner hela bryggan vilket är ett måste för att få ur bultarna,annars tar dom i tanken,har du hängt av hela avgaset så kan du lägga ner hela bryggan på golvet.


    När du ska pressa ur bussningen så är det VIKTIGT med ett mellanlägg i form att nåt liknande ni ser på bilden,annars pressar du ihop armen så den nya bussningen inte "nyper" fast,hände på en av mina armar trpts mellanlägget,då fick jag pressa ut armen an aning så den blev bredare plus att jag använde bussningsmonteringsvätska.



    För att få ur bussningen utan det verktyg jag använder på bild så använd rör i rätt dimension och knacka ur,använd klokt mothåll så det blir ordentligt gensvar,likadant när du ska ha i bussningen.

    Tidsåtgången för HELA jobbet med byte av ALLA bussningar var från att rulla in till att rulla ca 6 timmar med kafferast.

    VIKTIGT: Tänk på att bakvagnsbryggan har flytande muttrar precis som infästningen vid främre länkarmen,det går att få det snett,en inställning efter hela demontaget är nödvändigt annars är jobbet ogjort. Kan återkomma med skillnaden efter min 4-hjulsinställning imorgon bitti.
    Hitills har oljudet från bakhjulen försvunnit men spårigheten är kvar samt att ratten inte blir rak vid färd rakt fram.

    Mvh Magnus
    Akta skinnet!

  19. #19

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    Hej på er
    Idag har jag och en vän bytt bussningar i bakvagnen. Det vi bytte var #3 och #4 som sitter i bärarmen. Vi passade samtidigt på att montera nya stötdämpare och fjädrar bak. Vi var 2 st som jobbade på en varsin sida, men fick assistans senare.

    Vi gjorde ungefär såhär:
    - Hissa bilen och ta bort däcken.
    - Montera loss bromsoket i hela sitt stycke. Ta alltså INTE bort metallfjädern utanpå bromsoket, eller de 2 glidpinnar med torx som sitter under en plastplugg. Skruva inte av någon bromsledning. Lägg bara hela oket med bromsledning på, ned på en träkloss, kartong eller något, så du inte sträcker ledningarna i onödan.
    - Haka av fjädern som håller handbromswiren mot en liten arm. Syns om man tittar underifrån bilen, mot bromsskölden. Vi behövde inte röra något mer i handbromsens komponenter.
    - Ta av plastkåpan på nedre armen, den som sitter med 2 metallclips. Eventuellt behövs inte detta?
    - Skruva loss allt framme vid bussning #3 som sitter upp mot karossen. 3 stora och 1 liten skruv.
    - Bort med bulten som sitter i krängningshämmargummigrejen #7
    - Lossa bultarna som går igenom bussning #4, ta bort den övre helt
    - Ta ett domkraft och pressa lätt mot underdelen av stötdämparen, och skruva loss den stora bulten som håller stötdäpare+fjäder mot bärarmen. Här behöver du hylsa 21 mm. Se till att ha precis lagom tryck med domkraftet så du inte låser bulten.
    - Bryt lite lätt så stötdämparen lossar från bärarmen.
    - Sväng ut bromsskiva, nav och bärarm från den övre bussningen (#4).
    - Skurva loss de 2 högra skruvarna som håller en konsoll, som håller bromsrör + abs-ledning.
    - Ta bort bulten som går igenom nedre bussning #4.

    Om jag inte glömt något, är det faktist bara att rycka loss hela armen nu, om du inte redan sitter med den i knät

    Nu tog 2 personer hand om bärarmarna, och jag tog hand om stötdämparna, eftersom vi som sagt fått assistans av en till kille.

    De hamrade först ut inre delen av bussning #3. Sedan tog de körnare och huggmejsel och tvingade en bit av den yttre hylsan inåt och nedåt. De försökte alltså inte knacka ur den eller så, utan gick på att hamra loss skiten inåt på ett ställe. När den var invikt/inhamrat var det bara att slå några slag så trillade hela ringen ut. Nu satt det kvar ytterligare en ring, en aluminiumhistoria. Den var så mjuk så en vanlig kolstålskniv användes för att kila, hugga bryta loss den sista ringen (den tog typ 40 sekunder att få bort).

    Bussning #4 var svårare. Först hamrade de ut mittenstycket. Man fick slå ett par rejäla tag med släggan på alla 4 innan de gav med sig. De tål en *hel* del stryk de där bussningarna. Sedan tog de tigersåg med ett kort metallblad och sågade ett spår i kvarvvarande hylsa och hamrade loss den. Nya bussningen hämtades från frysen och så knackades de in en efter en med drivdorn och handslägga, med ett medelstort städ som stöd under. Man måste vara 2 personer för att lyckas med detta. En som håller armen och en som slår. De svor och slet lite och mumlade om "press skulle man ha men de är ju så dyra..."

    Jag slet med toppmuttern på vardera stötdämpare under tiden. Vad som fungerade bäst här var att ta bågfilen och såga (lätt) bort all rost och smuts som satt i gängorna. Hade en hel del WD40 också vilket faktiskt hjälpte till för glidet. Sen var det svetstång i toppen av stötdämparpinnen, och skruva skruva skruva. Naturligtvis komprimerade jag fjädern med 2 fjäderkompressorer.

    Montering skedde inte i omvänd ordning och vissa saker fick göras om. Skyller på pizzabrist, blodiga knogar, mörker, kramp etc.

    Vi shimsade inget.

    Att göra detta på 6 timmar, själv, utan att ha gjort det tidigare tror jag inte alls är möjligt. Kanske om man har specialverktyg av för mig okänt slag, och ultra-tur. Min polare jobbade ultrafort och jag betvivlar starkt att det går att göra som vi gjorde, på kortare tid. Mellan kl 12 och 14 rev vi. Sen var det kaffe 20 minuter, för att montera och hamra i/ur bussningar mellan kl 14:30 - 18:30

    Imorgon skall jag ta framvagnen, sedan blir det inställning av vinklar på verkstad.


    En fråga:
    När man lossat de 4 muttrar som sitter på de långa skurvarna, som sitter på navet. Är det något mer som håller navet och bromsskölden mot länkarmen? Det nämns någonstans att det är 6 skruvar, men jag såg bara 4. Är de 2 andra åtkomliga om man demonterar bromsskiva och bromsbackarna? Tänker på framtida shimsning nämligen.

  20. #20

    Re: Guide byte bussning 3 & 4 samt shimsning camber 9-5

    6 muttrar är det.
    2 blir åtkomliga bakom bygeln för bromsrör eller om det var handbromsvajern.
    Hursom är det 2 muttrar på 2 av bultarna.

    mvh
    loca

Liknande ämnen

  1. Vart köpa yttre bussning till bakvagn på OG9-5
    Av Johan_2335 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 11:57
  2. byte bakvagns bussning 9-5
    Av eddy79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 21:28
  3. Byte av Krängningshämmare bussning bak... 9-5 -98
    Av Chrill i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 08:35
  4. Byte bussning
    Av xtreme i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 21:31
  5. Problem vid byte av bussning
    Av _Ant0n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 22:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •