Citat Ursprungligen postat av Nordin87
hej ska snart schimsa min bakvagn. sen ska bilen lämnas in på mätning.
har haft ett stort problem med bakvagnen. den äter upp däcken på insidan. inte jämnt utan vågigt slitage. kan de bero på toe in vinkeln eller är det enbart cambern???
toe in vinkeln har varit bra enligt värdena?!?!?!?!

Vad jag läst mig till så är det "felaktig" cambervinkel som ger det fenomen du beskriver.
Är främre bärarmsbussningen på bakaxeln bytt på bilen? Både bussning 3 & 4 bidra till felaktigt slitage på däcken. På min bil (signaturen) så var bakdäcken "åttakantiga"/vågiga på insidan när jag köpte den = genererade ett oljud. Vid kontroll av bussning 3 så var de i dåligt skick och byttes till PowerFlex diton. Det tog bort en del av slitaget på bakdäcken men inte allt. I höstas byttes samtliga bussning nummer 4 och vid 4-hjulinställningen efter bytet så blev värdena "bra" vänster bak inom tol höger bak strax utanför.

På vissa ställen "korrigerar" man med att justera toe in/out för att kompensera felaktig camber för att försöka jämna ut slitaget på däcken så mkt som möjligt.

A och O är att fjädrar och dämpare bak också är i bra skick det har inverkan på slitage.
Hoppas det klarnade lite bättre nu.

//B