Då detta arbete hägrar för mig i framtiden tänkte jag passa på att höra om inte biltema hostat fram något smidigt verktyg för att pressa ut bussningarna, 4 främst, bytte 3 i vintras.
Då detta arbete hägrar för mig i framtiden tänkte jag passa på att höra om inte biltema hostat fram något smidigt verktyg för att pressa ut bussningarna, 4 främst, bytte 3 i vintras.
Bra att bilderna är fixade! Ett tips kanske vore att byta från forumbilder.se (som har en dålig track-record vad gäller långtidslagring) till forumets egna bilduppladdning
Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.
Kan inte se bilderna
Hej Per-Ola!
Undrar när du knackade in nummer 4, om du värmde metallstycket, hade bussningen i frysen och om du använde något smörjmedel. Köpte du bussningarna på Speedparts?
Mvh
Karl
Tack för att du lade tillbaka bilderna jag bad om.
Det krävdes lite arbete och letande utöver det vanliga. Det uppskattas verkligen att du tog dig tid!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Lägger in shims ritning så den är lagrad i forumet.
shim.jpg
Du bör kunna redigera detta nu. Så blir det "ännu perfektare"!
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det är bara att redigera själv. Moderatorer kan ändra i alla inlägg, men alla användare kan ändra i sina egna inlägg.
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Hej Karl,
Nej, ingen värme, kyla eller liknande. Åkte dit ganska lätt om jag minns rätt. Inköpta på Speedparts.
Mvh
- - - Uppdaterad - - -
Blev en hel det detektivarbete innan jag lyckades hitta bilderna. Dessutom lite trixande innan jag fick uppladdningen av bilderna att funka.
Mvh
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
Hej Per-Ola!
Jag har nu fått dit alla bussningar. Det funkade fint utan att värma bärarmen innan. Däremot fick jag knacka med en liten slägga när jag satte (sista) bussningen i press. Då kunde jag enkelt knacka in de sista 3mm. Två gängstänger av kvalité 8.8 drog jag av innan släggan kom till användning.
Mvh Karl
Vilken SAAB 9-5 OG har du mekat med? Bilderna stämmer inte helt överens med utförandet på min OG...
Min var årsmodell -99. Borde inte skilja något av större betydelse vad jag vet.
Med vänlig hälsning Per-Ola
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
Kanon, snyggt jobb med FAQ du gjorde Per-Ola
kannon ska byta min nr 4 tänkte jag köpte powerflex från Maptun men när jag kollar här så ser det ut vara nr 3 ?
art nr PFR66110
9-5 2.0t 08 biopower
Tackar!
- - - Uppdaterad - - -
Nr 4 i denna tråden finns inte i PF vad jag vet. Antar att det är den stora sk A-bussningen du hade tänkt byta, vilken brukar vara den vanligaste.
Här är det nr 3 som gäller i så fall och då har du handlat rätt grejor.
Mvh
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
Hej, Jag får börja med att tacka för denna informativa tråd!
Jag undrar om det är någon som vet vad det är för gängning på Hjullagrets skruvar & mutter, och/eller var man man kan köpa dessa separat? Har tyvärr inte lyckats hitta det någonstans.
Muttrarna var tyvärr så rostskadade vid demonteringen att de är utom räddning. Hjullager ser dock ut att vara ok.
Tacksam för alla hjälp och information!
Det är väl vanliga flänsmuttrar SAAB benämner dem som flänslåsmutter M10x1.25. Men de har EPC nummer gamla 4345153 nya 90538869
Köp vanliga flänsmuttrar och använd gänglåsning.
https://www.buycarparts.co.uk/abs/7801223
Håller på och bökar med 4ans bussning och de sitter som rena as. drog för några dagar sedan sönder en mindre avdragare och behöver nu en rörstump alt. en större typ av hylsa för att kunna tillverka en egen avdragare.
Har tidigare fått såga ut innanmälet på andra bussningar och fått såga sönder ytterringen innan jag har fått bort hela bussningen på andra delar av bilen och det kanske är samma taktik som gäller även i detta fall..
34ans hylsa verkar stämma bra överens med storleken på ytterringen av bussning 4. Har inte hunnit mäta hylsans tjocklek än men bussningarna som jag införskaffat har ett diametermått på 45,21mm i mitt digitala skjutmått.
SAAB Vector 2.0t M02
#SAABniofem Möjligen lite sent svar men i alla fall. Bara till att börja såga den också. Jag gjorde själv så.
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
Ja nu hade jag med mig en såg som sedan visade sig vara lika vass som en smörkniv men jag fick ut den övre bussningen genom att först använda M12 gängstång för att få spänst på innerkulan och så bankade jag på gängen medans den hade spänst på sig. Detta gick tämligen lätt men sen så fick jag köra samma metod för ytterringen och där var principen den samma fast betydligt mycket mer tålamod krävdes.
Drog i princip så hår jag kunde med ett normalstort 1/2 tums spärrskaft och sedan så slog jag så ytterringen rörde sig 0,5 mm och sedan var det bara att repetera igen och igen och ingen. Provade använda en lite större momentnyckel för att försöka få mer spänst men då drog jag bara av m12 gängstången.
Det roliga i kråksången är att bilen var tyst i två dagar efter bytet och nu knarrar den igen som förr. Kan det vara den nedre bussningen som nu fått mer kraft på sig då den tidigare svaga länken (övre bussningen) är utbytt eller kan nya bussningar börja knarra om de händelsevis skulle vara känsliga för att ej monteras helt centralt? Min gissning och förhoppning är på att det är den nedre bussningen som också behöver bytas men ska forska vidare i detta och försöka lokalisera knarr-ljudet i höjdled..
Notis: Jag använde en 34mm hylsa för att trycka på ytterringen. Min var av märket Bacho och den var ca 0,4 mm mindre än ytterringen så den följde med igenom godset utan att nypa tag själv.
SAAB Vector 2.0t M02