Ursprungligen postat av Nordin87
Vad jag läst mig till så är det "felaktig" cambervinkel som ger det fenomen du beskriver.
Är främre bärarmsbussningen på bakaxeln bytt på bilen? Både bussning 3 & 4 bidra till felaktigt slitage på däcken. På min bil (signaturen) så var bakdäcken "åttakantiga"/vågiga på insidan när jag köpte den = genererade ett oljud. Vid kontroll av bussning 3 så var de i dåligt skick och byttes till PowerFlex diton. Det tog bort en del av slitaget på bakdäcken men inte allt. I höstas byttes samtliga bussning nummer 4 och vid 4-hjulinställningen efter bytet så blev värdena "bra" vänster bak inom tol höger bak strax utanför.
På vissa ställen "korrigerar" man med att justera toe in/out för att kompensera felaktig camber för att försöka jämna ut slitaget på däcken så mkt som möjligt.
A och O är att fjädrar och dämpare bak också är i bra skick det har inverkan på slitage.
Hoppas det klarnade lite bättre nu.
//B