Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    20

    Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Tjenare

    De som inte orkar läsa vad jag har att skriva eller tycker att jag borde ha sökt behöver inte besvära sig ... jag har försökt söka på "Saab 9-5" men det går inte riktigt, hehe.

    Nu till dilemmat, jag har länge funderat på att byta "upp" mig till en Saab 9-5 från min Saab 9000cse 1995, och har sedan länge surfat runt lite på blocket och liknande sidor. Då, när jag kollar runt på olika annonser, så ser jag att det är väldigt normalt med ett motorbyte, även vid ca 15000 mil, och av att ha läst en del trådar här på STCS t.ex, så är det bedrövligt mycket problem med dessa bilar(min uppfattning). Årsmodellerna jag syftar på är runt -00 strecket.

    Alltså, är det väldigt dåliga motorer i dessa bilar? Jag smutskastar verkligen inte 9-5an, jag vill bara ha svar från erfaret folk som äger dessa bilar. Motorras vid 12000 mil? Kamkedjebyte?

    Tanken var att byta upp mig till en bil med lite mer driftsäkerhet och säkerhet i allmänhet, och då ska det ju vara ett riktigt uppbyte. Även fast komforten i 9000 inte går av för hackor. Saab är ju det enda bilmärket jag kan tänka mig att ratta, så 9-5an är liksom "nästa steg", med min inkomst då. Mycket medveten om att det är en dyrare bil att äga, men det får man ta.

    Jag förbiser problem som "oil-sludge" och liknande, då det går att åtgärda relativt simpelt, om inte de stora skadorna har skett.

    Så, tell me... är det värt det?

    Mvh

    Johannes
    Saab 9-3 Aero M1

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Hejsan.
    Motorbyten beror antagligen oftast på oilsludge relaterade grejer fram till 03 då det problemet är åtgärdat, kan även bero på söndertrimning eller hårdkörning.
    Kolvar och stakar är lite vekare i T7 motorerna (som 9-5 har) om man jämför med T5 motorerna (som 9000 har).
    Har själv suttit i samma tankar som du då jag vill ha lite nymoderniteter som 9-5 erbjuder men jag är så petig så jag skulle nog till en börjar köpa bilen som ett objekt att ha på sidan om min 9000 för att sedan uppgradera komponenter i motorn (tex byta till T5'ans kolvar stakar, kammar m.m) men mest för att jag vill prova att få ut stabila 300hk ur en sådan motor och den ska hålla.

    Annars är det en mycket trevlig bil, känns lite modernare (dock föredrar jag 9000 modellens lite större instrument och just att 9000 har så många fler smidiga fack i insrtumenten), motorljudet är klart mindre i kupén samt vindbrus m.m, däremot så tycker jag att vägbrus i högre hastigheter är lägre på 9000.

    Det jag egentligen tycker bäst om på 9-5 som 9000 inte har är reglerbar intervall på första läget på vindrutetorkaren, riktigt trevlig finnes.

    Men tycker nästan att de är lite samma lika om man väger upp fördelar och nackdelar, komforten känns högre i 9-5 i vissa lägen och andra inte.
    Motorn föredrar jag 9000 om man har en tidigare 9-5 och just att det är lättare att komma åt och mecka i en 9000.
    Gillar den nyare looken på 9-5 och att den känns modernare invändigt (går att få med 2 färgad instrument vilket är trevligt), gillar facken smidigheten och säterna bättre i 9000.
    9-5 är en säkrare bil.
    Som sagt så finns det både för och nackdelar i mitt tycke och till slut så är det nog smak som avgör om man går på 9-5 eller 9000.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    På 9-5 av årsmodeller äldre än 04 så kan oilsludge ställa till det med kamkedjebyte, turboras, kolvhaveri och annat "roligt". Om man är spekulant på en sådan årsmodell så bör man undersöka bilen nogrant före köp.

    Driftsäkerheten anses vara väldigt hög på T5-motorerna i 9k, speciellt efter 1994. Samma påstående gäller inte för T7-motorerna i 9-5 (annat än möjligen efter -04 ?). Rent allmänt föredrar jag att ratta 9000 framför 9-5 men det är ju rent subjektivt.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  4. #4

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Jag tyckte inte att det var värt det, när jag var i ditt läge. Jag har kört Saab sen -93 och fram till 2008. Då när jag sålde min 9000 så gick jag över till Volvo, för att slippa de bedrövliga T7:orna o 9-5´s lika tråkiga inredning o smårost. Nu är det dax att gå tillbaka till Saab igen o köpa på mig en par år gammal 9-5.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Hejsan.
    ...text...
    Har själv suttit i samma tankar som du då jag vill ha lite nymoderniteter som 9-5 erbjuder men jag är så petig så jag skulle nog till en börjar köpa bilen som ett objekt att ha på sidan om min 9000 för att sedan uppgradera komponenter i motorn (tex byta till T5'ans kolvar stakar, kammar m.m) men mest för att jag vill prova att få ut stabila 300hk ur en sådan motor och den ska hålla.

    .....
    9-5 är en säkrare bil.
    Som sagt så finns det både för och nackdelar i mitt tycke och till slut så är det nog smak som avgör om man går på 9-5 eller 9000.
    Hej,

    Hirsch 305 hk, byter dem kolvar osv?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Citat Ursprungligen postat av potatis
    Hejsan.
    ...text...
    Har själv suttit i samma tankar som du då jag vill ha lite nymoderniteter som 9-5 erbjuder men jag är så petig så jag skulle nog till en börjar köpa bilen som ett objekt att ha på sidan om min 9000 för att sedan uppgradera komponenter i motorn (tex byta till T5'ans kolvar stakar, kammar m.m) men mest för att jag vill prova att få ut stabila 300hk ur en sådan motor och den ska hålla.

    .....
    9-5 är en säkrare bil.
    Som sagt så finns det både för och nackdelar i mitt tycke och till slut så är det nog smak som avgör om man går på 9-5 eller 9000.
    Hej,

    Hirsch 305 hk, byter dem kolvar osv?

    Mvh
    Johan
    Det tror jag inte, men man har hört rätt ofta om folk som har problem med spräckta kolvar, knäckta stakar på trimmade 9-5.
    Det fungerar säkert med original om man kör vettigt, men jag är hellre på säkra sidan och slänger i lite grövre grejer.
    Men det är som sagt bara vad jag hade gjort.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Hej,

    Okej, då tolkar jag dig som att Hirsch s/w(305 hk) inte är skadlig för motorn eftersom deras s/w är godkända av Saab, det gäller med andra ord välja en leverantör som gör s/w så h/w håller(det vill säga har kompetensen att göra ett bra program).

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Byta från Saab 9000 --> Saab 9-5

    Det är klart att jag tycker att det är skadligt för motorn, därför som jag skulle ta till grövre delar själv.
    På Hirsch så har de nog tyckt att original ska räcka, men jag hade inte litat på det
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43
  2. Byta från sug- till turbomotor i Saab 9000?
    Av nissen3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 02:51
  3. byta från saab till toyota?
    Av läppglans i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •