Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 92

Ämne: Saab 900 TurboS 1992. Fotobilen. Blinkers 8/3!

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. Miniupdate! 5/9

    Hallå Saabvänner.

    Idag har jag dragit elen för stereon. Tänkte det skulle bli ganska lätt iom att tidigare ägare haft stereo i och låtit kablaget sitta kvar. dessvärre fanns ingen tändningskabel från bilen, så svårigheten bestod i att finna denna. Gjort nu iaf.
    Har även bytt ut vakuumslangarna mot nya från do88, bilder kommer. tyvärr är tomgången fortfarande sådär. Ibland skitbra(normal) och ibland obefintlig... Känns troligt att spjället i tomgångsmotorn kärvar, därav dem ojämna gången.. Hmm. Imorogn ska jag eventuellt stoppa i slutsteget men prio kommer ligga på att se över abs-utrustningen runt om.
    Nu är det snart Sverige, hoppas på seger.

    God kväll!

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Saab 900 TurboS 1992. Nyvaxad!

    Hallå igen.

    Idag har jag givit bilen dess första polering/vaxning i min ägo. Alltid något speciellt med just den. Blev skitbra! Är fruktansvärt nöjd. Tyckte att den var skapligt blank innan men den blev långt mycket bättre ändå . Hade först på Meguiars scratch remover och gick över hela bilen med den, efter det förseglades glansen med Meguiars vax, minns inte namnet nu och flarran står i garaget. Mycket bra produkter iaf, Meguiars rekommenderas! Har också beslutat att lämna in bilen på Saab i veckan. Känner att jag inte har tid i veckorna och helgerna är över alldeles för fort. Fick ändå en skaplig hacka för Specialen så det finns fortfarande lite buffert att ta av, kan kosta på mig och bilen det. Men tomgången är jag iaf fast besluten om att fixa själv. Tror ni att det är tomgångsmotorn iaf? Köpte den ju begagnad, hade suttit på en bil som rullat 33k mil. Hur långt ska man kunna trycka in spjället på dom? Som det är nu går det inte mer än ett par millimeter...

    Lite bilder över resultatet från dagens övningar :







    /Isak

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Hej. Det är en utbredd missuppfattning att tomgångsmotorn till Lucas skulle vara känslig. Det är en robust konstruktion som sällan falerar och man ska inte kunna röra ventilen med handen. Om du kan det kuggar den över och kan möjligtvis gå sönder pga det. Jag har dock haft exakt samma problem som du och tryckt in ventilen (i okunnighet) utan att den gick sönder. För att testa den kan du ta bort slangarna (och plugga dem). Starta och stäng av bilen och be nån kolla om ventilen rör sig. Lucas har ju rätt mycket startgas och ventilen skruvar tillbaka när man slår av bilen och ut igen efter start. Om den rör sig kan du utesluta ventilen och det är istället styrningen till den som är fel. Alternativt kan du utesluta ventilen om du har den där startgasen, dvs att den varvar upp till en 2000 varv vid start, men sen snabbt ner igen. Det är tomgångsventilen som sköter det.
    I mitt fall var det otroligt nog avgaskammen som stod en kugge fel. Jag fixade det och tomgången har sedan dess aldrig strulat på fem år. Kan säkert finnas andra orsaker, men klart är att misständningar kan göra att den får svårt att reglera.
    Om du inte fixat bromsljuset är det lättaste att ta bort vänster högtalargaller och lossa lite/smörja på bulten till bromspedalen. Brukar vara där den kärvar.
    Lycka till med projektet!
    Svart 900 T16 91

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Hej. Det är en utbredd missuppfattning att tomgångsmotorn till Lucas skulle vara känslig. Det är en robust konstruktion som sällan falerar och man ska inte kunna röra ventilen med handen. Om du kan det kuggar den över och kan möjligtvis gå sönder pga det. Jag har dock haft exakt samma problem som du och tryckt in ventilen (i okunnighet) utan att den gick sönder. För att testa den kan du ta bort slangarna (och plugga dem). Starta och stäng av bilen och be nån kolla om ventilen rör sig. Lucas har ju rätt mycket startgas och ventilen skruvar tillbaka när man slår av bilen och ut igen efter start. Om den rör sig kan du utesluta ventilen och det är istället styrningen till den som är fel. Alternativt kan du utesluta ventilen om du har den där startgasen, dvs att den varvar upp till en 2000 varv vid start, men sen snabbt ner igen. Det är tomgångsventilen som sköter det.
    I mitt fall var det otroligt nog avgaskammen som stod en kugge fel. Jag fixade det och tomgången har sedan dess aldrig strulat på fem år. Kan säkert finnas andra orsaker, men klart är att misständningar kan göra att den får svårt att reglera.
    Om du inte fixat bromsljuset är det lättaste att ta bort vänster högtalargaller och lossa lite/smörja på bulten till bromspedalen. Brukar vara där den kärvar.
    Lycka till med projektet!

    Ska kolla det där med tomgångsmotorn. Kanske inte är den ändå då... Hmm. Tack för svar!

    /Isak

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Hallå igen.

    Bilen är numer stationerad på SAAB för översyn, och det har framgått att det är fler fel än jag räknat med. Abs-sensor högerfram ska bytas, det fick dom fram på felkod. Lambdan är tydligen tokslut, likaså katalysatorn varför avgasvärdena inte skulle behöva skämmas i jämförelse med Tjenobyl! Vidare bytta bromsslangar runt om då dessa var skadade, likaså bromsrör bak. Fjäderskål hf var rostskadad. Förardörren fastnade i sitt yttersta läge då gångjärnen pajat. Avgasröret hände halvlöst så det ska hängas upp, tyckte det var lika bra att få denna egentligen ganska enkla operation utförd när de har tillgång till lyft. Ny Mobil1 olja, stift och filter ska också utföras där. En rejäl service helt enkelt.

    Har besiktning nästa torsdag, då hoppas jag att det ska vara klart.

    Desto roligare är att jag har en uppsättning Aero 16" i fint skick med helt nya Kumhodäck som ska på så fort jag får hem kärran. Detsamma gäller för originalblinkers i gott skick som jag planerar sätta på runt nästa helg, om inte tidigare. Förresten, finns det olika nyanser av orange på dessa originalblinkers? Vissa tycks mig väldigt orangea (snyggast) medan andra är mer gula. Kollade på skruvat.se häromdan är där fanns det mycket riktigt två olika varianter, men deras orangea tycks väldigt mörk och inte så rolig. Kan nån redogöra för vad som är original?

    Har förresten glömt att nämna mitt senaste fynd. En Nardi Original LÄDERratt i absolut yttersta toppskick! Håller det inte för omöjligt att den kan ha varit monterad nån gång, men definitivt nyskick ändå - verkligen inte en enda skråma! Komplett med nav, tutknapp + centrumkudde - i skinn! Ett riktigt fynd alltså. Tror den kommer att göta sig fruktansvärt bra i min turboS.




    /Isak

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    111

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Härligt att TurboS'en får lite vård, det kommer den må gott av!

    Mvh
    /Victor

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Oj, missade det där med ratten. Den ligger högt på min önskelista också, senast förra veckan blötte jag ner sidorna i Saabs tillbehörslista med dreggel över just en dylik ratt. Stort Grattis! Trä-Nardis är ju en dussinratt jmf med denna.

    Annars låter det ju som att projektet har en del jobb framför sig, men du kommer nog lära dig mkt på köpet.
    MEDLEM 7032.

  8. #28
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Hej!

    Instämmer med TurboCab, riktigt ovanlig ratt du har lyckats få tag på! Jag personligen har nog aldrig sett någon till salu, och inte heller monterad i någon bil. Tror den kommer sitta mycket bra.

    MVH

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Så, nu har det hänt grejor kan jag säga!

    Bilen är numer uthämtad från SAAB och mår väldigt gott. Ny olja (Mobil1), nytt oljefilter, nya stift.

    Vidare ny abs-sensor hf, nya bromsrör + slangar runt om. Nytt fjäderfäste hf. Tomgången fixad. 3" racekat på. Ny lambda. Nya gångjärn till dörrarna på båda sidor. + en massa mer, minns inte allt nu, kvittot är i bilen.

    Det första jag gjorde var att smacka på Aero 16" med nya Kumhosulor. Bra är bara förnamnet.. Drog till besiktningen i torsdags och kom hem oerhört nöjd - blankt papper! I fredags satte jag på original blinkers, det gjorde enorm skillnad. Jäklar vad bra det blev. Dessutom min nya ratt som jag fick till ett kalaspris, är mer än nöjd . Idag har jag monterat slutsteg för lite mer tryck.

    Har inte så mycket att säga. Lite bilder kanske vore på sin plats Den svarta Aeron tillhör min far och är i mycket bra skick. En 88a som gått 28k mil men rör på sig som en vessla. Går oerhört bra!








    Fler bilder på garaget.org/esak och garaget.org/pedman
    Lägg gärna en kommentar där också.

    /Isak

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. "Vill tillbaka till rampljuset!"

    Citat Ursprungligen postat av joH900

    Tror den kommer sitta mycket bra.

    MVH
    Det gör den ...

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    Kul att du fått ordning på det mesta. Vad var det för fel på tomgången?

    Väldigt fina bilder också. Kul miljö. Över den där kaserngården har man ju gått några gånger. Det blir nog till att ta lite bilder där på mina nästa år.

    Fortsätt på detta sätt.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Kul att du fått ordning på det mesta. Vad var det för fel på tomgången?

    Väldigt fina bilder också. Kul miljö. Över den där kaserngården har man ju gått några gånger. Det blir nog till att ta lite bilder där på mina nästa år.

    Fortsätt på detta sätt.

    /Jonas
    Tack Jonas

    Tomgången var ibland skitbra för att i nästa sekund vara kass - obefintlig. Den gamla lambdan var tokpaj, likaså katten varför avgasvärdena vaf flera hundra procent över det tillåtna. Lambdan skickade fel signaler vilket fuckade upp tomgången. Typiskt Lucasinsprutningen med denna inkonsekvens på tomgångsproblemet har jag förstått. Men nu går den bra som sagt

    /Isak

  13. #33
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    Sjukt fin ratt!

    Gött med blankt papper på bes

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    Underbart!!! Anar att det verkstadsbesöket inte var helt billigt, men med blankt papper och full funktion så var det ju värt varenda öre. Fantastisk bil, och jag får sälla mig till skaran som tycker att 16" Aero passar skitbra på en AeroKupe. Jag har det ju på min mest för alla andras skull men visst funkar det.

    Fin samling ni har i familjen nu för övrigt!
    MEDLEM 7032.

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    816

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    min förra aero o mina fälgar finns nu i deras familj. kul
    "Född i kvarnkurvan på Kinnekulle Ring
    #7277 Saab 9-3 Aero Coupe -01

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    tack för alla kommentarer. Jo, nog kostade det alltid.. Men bilarna ska vara i skick, annars är det ingen idé att ha dom som farsan brukar säga. Men kan säga att det var värt varenda krona så här när jag har fått köra den några dagar. Den går som en dröm!

    Japp Andreas, dina gamla fälgar. Blir du inte sugen på din gamle Aero när du ser den? hehe..

    Igår fettade jag in skinnklädseln. Även dörrsidorna i skinn fick sig en översyn. Vilken skillnad alltså! Sett till lyster och nyans kan man nästan inte tro att det är samma. Bilder kommer. För mörkt just nu.

    Framöver ska nya dörrar inhandlas. Tjoa om ni har några!!! Skick på lack är oväsentligt då de ändå ska lackas om. Viktigare då att de är förskonade mot rost. Har en kontakt som kan göra jobbat med lack för en klart vettig penning.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. OBS!!! Nya bilder 26/9.

    Tjoho!

    Har letat lite och funnit vad som bör vara samma färg som min, på två ytterligare bilar. Den ena bilden har jag snott/lånat från en tråd på 900klubben, startad av Hultman - bilens förra ägare. Bilden är tagen av joh900 här på forumet, all cred till honom alltså.
    Nå, vad tror ni, är det samma färg på dessa bilar?
    Min:

    Norsk cab:

    Brittisk aero:


    Vart vänder jag mig om jag vill veta samtliga ägare på bilen samt lite mer historia, finns det någon på Saab eller museet som har koll/tid?

    /Isak

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    82

    Re: Saab 900 TurboS 1992. Update 29/9!

    Hej

    Här ifrån kan du beställa alla gamla ägare. www.svar.ra.se. Kostade 150 kr tror jag det var.

    Dom nyaste får du fram av transportstyrelsen. Jag fick det dom hade på mail på min bil.

    Mvh

    Johannes
    9-5 -04.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    142

    Re: Saab 900 TurboS 1992. Update 29/9!

    Citat Ursprungligen postat av Saab Turbo Karlsson
    Hej

    Här ifrån kan du beställa alla gamla ägare. http://www.svar.ra.se. Kostade 150 kr tror jag det var.

    Dom nyaste får du fram av transportstyrelsen. Jag fick det dom hade på mail på min bil.

    Mvh

    Johannes
    Tusen tack Johannes

    Har beställt uppgifter därifrån nu. Får se när de dyker upp

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: Saab 900 TurboS 1992. Update 29/9!

    Hej!

    Jäkla fin bil måste jag säga! Finns ju inget som slår en riktigt fin og900 Vad skiljer den här färgen från den rubinröda som fanns på Ruby Edition-900:orna? Är din något mörkare eller?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

Liknande ämnen

  1. SAAB 900S 1992
    Av Teamforsbergracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 10:51
  2. Byta vx-olja på 9000 TurboS 1992.
    Av plemeri i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 15:37
  3. Saab 9000 CC 1992
    Av henrikg i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 07:44
  4. SAAB 900S -1992 (råd)
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 22:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •