Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Uppgradera väghållning OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216

    Väghållning i 9-3 2,0t?

    Tjenare!

    Nu vill jag ha väghållning i min 9-3 2,0t -01 som motsvarar Aero/Viggen eller bättre. Tycker den gungar alldeles för mycket och vill ha den mer slimmad mot vägen helt enkelt.

    Kan man köpa begagnade Aero dämpare + fjädrar?

    Eller funkar det med en sänknigssats?

    OBS! hyffsat ekonomiska tips.

    mvh/ Björn.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 685
    Aero/Viggen väghållning är inget att hänga i julgranen. Dock bättre än helt original 9-3 men personligen skulle jag satsa på ordentliga dämpare och sänkfjädrar. Skillnaden är som natt och dag.
    Detta kombinerat med uretanbussningar i framvagnen, uppdaterad styrväxelklämma med stag samt möjligen en tjockare bakre krängningshämmare.
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    joo, det e klart men det kostar ju då också.

    skulle jag märka skillnad på sänkfjädrar och krängningshämmare fram?

    Jag såg på abbotracing sålde dom något som hette "strut racing bar" som man satte under bilen, vad var det?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Kolla med GE motor, dom har ett kit med fjädrar och dämpare till din bil för runt 4000 kr. Inte mycket dyrare än vad en uppsättning viggen/aero dämpare och fjädrar kostar på skroten.

    "strut racing bar" är nog subframestaget skulle jag tippa på!

    // Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 258
    Citat Ursprungligen postat av Bjirnen
    krängningshämmare fram?
    Styvare/grövre främre k-hämmare
    Resultat: Mindre överstyrning
    Vid för mycket: Extrem understyrning. Dålig instyrning. Lyfter inre framhjulet i kurvor. Mycket hjulspinn på FWD bilar.

    Vekare/tunnare främre k-hämmare
    Resultat: Mindre understyrning och bra instyrning
    Vid för mycket: Överstyrning, Ostadig instyrning, lyfter inre bakhjul i kurvor.


    Så att du gör rätt operation

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 685
    Citat Ursprungligen postat av Bjirnen
    joo, det e klart men det kostar ju då också.

    skulle jag märka skillnad på sänkfjädrar och krängningshämmare fram?

    Jag såg på abbotracing sålde dom något som hette "strut racing bar" som man satte under bilen, vad var det?
    Bara nya dämpare och fjädrar gör under!
    Resten som jag listade i mitt första inlägg var bonus
    Om du byter sänkfjädrar skall du nog också byta dämpare!
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Det där GE-motor väghållningskitet verkade ju interessant

    Någon som testat det innan och kan ge synpunkter på det?

    Märker man skillnad i styvhet genom att montera fjäderbensstag i fram?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    342
    Jag har testat och kan säga att det är inga problem, du ska inte ha det om du planerar att köra mycket på bana då et är lite av en blandning mellan sport och komfort.

    Ganska hårda, men fortfarande mjuka nog att ge bra komfort vid gupp m.m.

    // Tommy
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-01 klockan 13:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 688
    Det låter precis som jag vill ha det. Ska provköra en bil med GE's chassikit om två veckor så får jag se omdet passar mig eller inte
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-01 klockan 13:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Bilen kommer ju mestadels användas till vardags så lite komfort vill man ju ha och den ska även kunna erhålla bättre väghållning än Viggen/Aero Vid attack.

    Tror ni GE uppfyller mina krav?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419
    Jag har GE på min bil, fjädrar och dämpare. Kan säga att det blev en helt ny bil. Innan var man ju rädd att man skulle studsa av vägen om den var lite gungig och man hade lite högre hastighet. Men det blev mycket bättre med nya dämpare och fjädrar. Inte så stötig heller som jag trodde den skulle bli, trodde man skulle bli av helt med komforten.

    Tyvärr har jag inga bilde om du vill se efter sänkning...

    Mvh Patrik
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-01 klockan 13:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    216
    Okej, det låter ju precis som den modden jag vill ha

    Skulle du kunna ordna bilder kanske?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nyköping/Uppsala
    Inlägg
    754
    Hej,

    Jag kör på Bilstein Sportdämpare och H&R-fjädrar. Blev en helt annan bil. Tycker inte att man känner av att det skulle vara sämre komfort förutom vid låga farter, typ 30 km/h vid gupp och bulor. Jag är nöjd. Kittet kostar ca 7000 kr, men det är det värt. Är väl lite hårdare än GE´s grejjer kanske.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Uppgradera väghållning OG9-3

    Hej!

    Hade tänkt att uppgradera väghållningen i 9-3:an i vinter. Power-flex bussningar och har troligen fått tag på ett kräningshämmarstag arb 22 bak till og 9-3.

    Hjälper detta stag mycket? och vilka bussningar tycker ni att man ska byta (ni som redan gjort detta)

    Hade tänkt att kanske svetsa på ett stag i den övre kräningshämmaren fram i motorrummet. (i mellan böjarna till fjäderbenstornen)

    Ps: Kör just nu med h&r fjädrar och bilstein stötdämpare.

    //Andreas

  15. #15

    Re: Uppgradera väghållning og 9-3

    Jag har nyss bytat till bussningskit light från EXD, är sjukt nöjd med det, nästan all torque-steer har fursvunnit (sitter steg 1 i bilen). Välidgt prisvärt även om det är lite meck att få ut de gamla bussningarna. Rekomenderas varmt.

    Mvh
    Saablös på okänd framtid

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: Uppgradera väghållning og 9-3

    okej,

    Tackar för snabbt svar.Men johan vilka bussningar är det egentiligen i denna sats?

    Läste en gång till nu och såg att de bakre bärarmsbussningarna inte var med.Är dessa inte bra att byta?

    //Andreas

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    137

    Re: Uppgradera väghållning og 9-3

    Jag bytte alla bussningar, dvs stora kittet, och det blev en sanslös stor skillnad, en helt ny bil (kör med org dämpare och fjädrar).
    Innan bytet skrapade däcken i innerskärmarna om man var 2 eller fler i baksätet, vid gupp (har för hög profil på däcken och lite slitna dämpare)...men nu efter bytet finns inga tendenser till skrap.
    Jag har arb22:an också men iom att den åkte på nästan samtidigt så kan jag inte avgöra hur mycket den gör.

  18. #18
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 258

    Re: Uppgradera väghållning og 9-3

    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    okej,

    Tackar för snabbt svar.Men johan vilka bussningar är det egentiligen i denna sats?

    Läste en gång till nu och såg att de bakre bärarmsbussningarna inte var med.Är dessa inte bra att byta?

    //Andreas
    Vi har två "kit"
    Bussningsset "light" innehåller bussningar till krängningshämmare fram, samt de främre i bärarmarna.
    Bussningsset "komplett" innehåller samtliga bussningar (utom till styrväxeln), dvs hela länkarmarna och bakaxeln.

    Lösa bussningar finns också om man t.ex. vill ha för bara framvagnen.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630

    Re: Uppgradera väghållning og 9-3

    Hej!

    Detta har jag sätt.Vad åker du med henrik?

    Även erat bakre kräningshämmar stag.märks det stor skillnad?

    //Andreas

  20. #20
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 258

    Re: Uppgradera väghållning og 9-3

    Jag har uniball framvagn på mina egna bilar, då de är lite mer racing betonade än t.ex. svärmors bil.

    Svärmor har på sin bil:
    Bussningsset komplett
    Gula koni + Kilen fjädrar
    ARB22

    Det finns ju en liten "vägledning" här: EXD Custom chassiguide

    ARB22an gör väldigt mycket skillnad för pengarna helt klart. Blir som en ny bil i kurvorna!

    När jag själv började uppgradera satte jag dit ARB22an först, sedan bussningar. Sedan blev det extremare

    Hälsningar,
    Henrik
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-01 klockan 13:52. Anledning: Uppdaterat länk

Liknande ämnen

  1. Uppgradera mjukvara eller uppgradera hårdvaran vid trim? OG9-5
    Av vectorkarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •