Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Skillnader mellan B205L och B205R?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Skillnader mellan B205L och B205R?

    Bilen är en 9-3 (150hk aut) från -01.
    Tänkte montera en styrenhet från en B205R, men vad skiljer på dessa två motorer? Måste ju ha rätt hårdvara för att det ska fungera optimalt.

    Har själv kommit fram till att det inte verkar skilja på så många komponenter.

    *Turbo skall ju vara en TD04(rätt enkelt).
    *Spridare är samma bruna (Art:9181322)
    *BTR verkar skilja men båda är 3,0Bar, vad är skillnaden? (Enligt EPC skiljer det på motornummer/tillv) Kanske inte har någon betydelse.
    *Verkar sitta andra insugningsventiler i B205R. Har väl kanske inte så stor betydelse det heller.

    Någon som har några synpunker?


    Mvh Tobbe

  2. #2
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 129
    Medlem#
    6252

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe_RF
    *Verkar sitta andra insugningsventiler i B205R. Har väl kanske inte så stor betydelse det heller.
    Mvh Tobbe
    Insugsventilerna ska mig veterligen vara samma. Sitter dock andra avgasventiler på som tål lite mer stryk va de gäller värme å sådär.

    Annars så tycker jag de ser bra ut!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Mina ena avgasventil gick av pga. att den inte tålde den högre värmeutvecklingen med en TD04 + 1350mg/c luftmassa, mosade toppen och ena kolven. Avgastempen var inte högre än ca. 800grader när detta hände

    Dvs. Ett mycket bra tips om du ska ta ut mer mos än en original B205R, byt avgasventiler till dem som är gjorda i nimonic för att förebygga att din motor ska se ut som nedanstående:


  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Hej !

    I princip är det lönlöst att byta till B205R s/w+h/w på en aut.
    Saken är den att de har samma motormoment (250 Nm) över nästan hela registret, det är på slutet, som R-motorn har ett övertag.

    Avslutningsvis, avgastemperatur avspeglar inte nödvändigtvis stressen för avgasventilerna, slutsats; mera Nimonic 80A åt folket!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Ang ventiler så är det ju avgas som är tåligare. Tror dock knappast att det kommer att vara ett problem då det endast är tänkt att jag ska åka med orginal SW. Skulle ju lika gärna kunna åka till "trim putte" runt hörnet och köpa ett steg X
    Men hela poängen var ju att få lite mer mos men fortfarande bibehålla alla marginaler på rätt sida. Bilen är en bruksbil, ska inte tävla på något vis...

    Dr Boost: Du tror alltså att det i princip inte skulle märkas någon skillnad alls? Det låter lite konstigt i mina öron.

    Mvh Tobbe

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Finns det ingen som vet vilken skillnad det skulle göra, kanske någon som provat på en aut? Är det en minimal skillnad kanske det inte är någon idè att byta.

    Borde alltså fungera bra med att bara byta turbo och styrenhet?

    //Tobbe

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Du behöver inte byta styrenhet, utan det räcker att du hittar någon med T7 suite som läser in ett aero program i din original styrenhet.

    Jag har själv en 2,0t som jag monterat en TD04-15hl och lagt in en 9-3 aeromapp (B205R).
    Bilen går avsevärt bättre men den är fortfarande ganska trög i bottenregistret om man jämför med en 2,3t med samma mods.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    14

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Mina ena avgasventil gick av pga. att den inte tålde den högre värmeutvecklingen med en TD04 + 1350mg/c luftmassa, mosade toppen och ena kolven. Avgastempen var inte högre än ca. 800grader när detta hände

    Dvs. Ett mycket bra tips om du ska ta ut mer mos än en original B205R, byt avgasventiler till dem som är gjorda i nimonic för att förebygga att din motor ska se ut som nedanstående:
    Ojoj, nu blev jag lite rädd!
    Har en 9-5 2.0t som jag funderar på att uppgradera med TD04 turbo samt 630cc spridare (+mjukvara såklart (trimm)) för att få en B205R.

    Hade dock ingen aning om att jag borde byta avgasventiler!??? Läste någonannanstans att nimonic inte var så lämpligt för E85. Men det verkar vara svårt att få klarhet i detta.

    MVH
    Jakob

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Kommar förmodligen att byta styrdon ändå.
    Fahrer: Det blir alltså en klar kännbar skillnad? Du har dock en 9-5 va?

    Visst går det att gifta in ett styrdon från en bil med manuell låda till min bil med aut?

    //Tobbe

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe_RF
    Finns det ingen som vet vilken skillnad det skulle göra, kanske någon som provat på en aut? Är det en minimal skillnad kanske det inte är någon idè att byta.

    Borde alltså fungera bra med att bara byta turbo och styrenhet?

    //Tobbe
    JO, jag vet... Med std s/w (gäller bilar med automat) så blir skillnaden minimal.
    I mitt tycke inte värt besväret, bättre o sälja delarna o få in lite cash!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Då kanske Dr Boost även vet om det går bra att gifta in en styrenhet från en bil med manuell låda i min bil med automat? Borde på så vis få samma motormoment som på en manuell vilket väl borde göra skillnaden större? Blir väl dock problem vid SPS, går väl ej att välja manuell låda till bil med aut...Detta är ju inget man normalt sett håller på och laborerar med

    Vill gärna reda ut det här för att kunna bestämma mig för hur jag ska göra.
    Det finns ingen som råkar ha lite moment/effekt kurvor på B205R man vs aut.
    Kanske även på B205E aut.


    //Tobbe

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Nej , boxen får information om att bilen är en automat och väljer en mappning med lägre vrid. Båda finns i boxen.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Citat Ursprungligen postat av Nemo
    Nej , boxen får information om att bilen är en automat och väljer en mappning med lägre vrid. Båda finns i boxen.
    Stämmer alldeles riktigt som Tobbe_RF skriver.

    Det enklasteär att hitta någon med T7 suite som kan göra en anpassad B205R mapp till din 9-5 där man höjer momentbegränsarna för att passa dina önskemål bättre.

    Som bekant finns det inga 9-5 aero med B205R motor, så man åker på en mappning hur man än gör.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Bilen det handlar om är en 9-3 B205L aut.

    Visst går det bra att använda en styrenhet från en bil med manuell låda till min bil med aut? Svar ja eller nej?

    Enligt den infon jag har borde det fungera utmärkt, sen att det trots allt blir en momentbegränsning är en annan fråga.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    728

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Citat Ursprungligen postat av Tobbe_RF
    Bilen det handlar om är en 9-3 B205L aut.

    Visst går det bra att använda en styrenhet från en bil med manuell låda till min bil med aut? Svar ja eller nej?

    Enligt den infon jag har borde det fungera utmärkt, sen att det trots allt blir en momentbegränsning är en annan fråga.
    Nemo skrev: Nej , boxen får information om att bilen är en automat och väljer en mappning med lägre vrid. Båda finns i boxen.
    Svaret är alltså ja.
    "Nä det är inte jag som är Djävulen...
    Jag är hans onda tvillingbror."
    900ng med rasad motor, bra anledning till att köpa en 900og. Äntligen!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    9-3 eller 9-5, spelar ingen roll. Trionic känner som skrivet av vilken växellåda som sitter i bilen och väljer mapp därefter.

    Ommappning är det som gäller i ditt fall.


  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    134

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    HELLracing: Ok,det var precis det jag ville få bekräftat, tyckte tidigare svar var lite otydligt och jag förstod helt enkelt inte det.

    Då kommer det snart att sitta en styrenhet från en B205R i bilen så får vi se om det blir en liten skillnad. Förväntar mig inget monster

    Fahrer: Mappning får bli en senare fråga om det blir aktuellt, prioriterar hållbarhet på just den här bilen.
    Enligt mig känns det lite osäkert att ändra en massa parametrar med tex T7suite, även om det säkerligen finns duktigt och kunnigt folk till det som kan få det att fungera bra.

    //Tobbe

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    530

    Re: Skillnader mellan B205L och B205R?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    JO, jag vet... Med std s/w (gäller bilar med automat) så blir skillnaden minimal.
    I mitt tycke inte värt besväret, bättre o sälja delarna o få in lite cash!
    Håller med DrBoost fullständigt i det här fallet!
    Bara bortkastade pengar på HW, om du ska köra std (B205R) mjukvara.
    Trionic väljer som skrivet automatmappen med max 250nm som max vridmoment = riktigt slö bil.

    Lycka till med ditt projekt.

Liknande ämnen

  1. Skillnader mellan kamaxlar, T7
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 07:43
  2. Köpråd och skillnader mellan OG9-3/NG900
    Av Mito i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 15:58
  3. Skillnad på B205L och B205R
    Av daree i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •