Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dra AUX/USB till handskfacket samt rattkontroll og9-3 '00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Dra AUX/USB till handskfacket samt rattkontroll og9-3 '00

    Tja!

    Införskaffade en ny huvudenhet för ett par dagar sedan, det blev en Kenwood KDC-BT8044UY. Köpte även det där facket som ska fylla ut tomrummet som blir.

    Stereon har både USB och AUX (3,5mm) på baksidan. Jag tänkte dra USB:n till handskfacket, men när jag plockade ur originalstereon idag stötte jag på patrull. Hade fått för mig att det redan skulle finnas en lucka i handskfacket som man kunde pilla fram kabeln i men ack så fel jag hade. Känner mig inte så taggad på att riva bort hela handskfacket då jag varken har tid eller kunskap...

    Är det någon som har gjort en liknande installation och kan dela med sig med lite tips?

    Köpte även Kenwoods adapter till Saabs rattstyrning. Förstår inte riktigt vart jag ska koppla in denna. Dom hjälpte mig på Bra Ljud i Bil (Norrköping) med att koppla in denna adapter i ISO-kablaget så att det bara skulle vara att koppla in, men när jag plockade ur originalstereon så såg det inte alls ut som jag tänkt mig. Adaptern heter "KEN-SA2, HG 7536" och den verkar vara rätt iaf. Det är en liten tåt som är märkt "Remote control" som jag inte fattar vart den ska.

    Bilen i fråga är en og9-3 2,0T '00 med AS2-systemet.

    Tacksam för svar!

    /Tim

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    39

    Re: Dra AUX/USB till handskfacket samt rattkontroll og9-3 '00

    Handskfacket är inte svårt att plocka ner, gjorde det några gånger när jag hade strul med fläktmotståndet. Hittade en bild som visar alla skruvar.
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006011 ... ovebox.jpg

    Jag kör med pioneer och deras adapter till rattstyrning i min och den skulle kopplas in mellan rattknapparna och SID:en, eller om det kanske var så att dom inte gick vidare till SID:en sen. Normalt så är det SID:en som tolkar signalerna från rattknapparna. Kontakten till rattknapparna ligger under ratten. Jag tror att du måste skruva ner klädseln som sitter under ratten för att komma åt. Där är det viktigt att inte ta fel kabel, har för mig att kablarna till krockkudden är gula.

    Hoppas det blev något klarare nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Dra AUX/USB till handskfacket samt rattkontroll og9-3 '00

    Tack för svar!

    Låter helt klart som att jag inte ska börja pilla med det där själv, får lämna in den hos Bra Ljud I Bil så får dom fixa. Har ingen större lust att av att riskera en smälld airbag...

    /Tim

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Dra AUX/USB till handskfacket samt rattkontroll og9-3 '00

    Ingen risk att du smäller airbag men om du har batteriet inkopplat och kopplar isär kablaget för airbag så kommer lampan för airbagen att lysa.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Dra AUX/USB till handskfacket samt rattkontroll og9-3 '00

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Ingen risk att du smäller airbag men om du har batteriet inkopplat och kopplar isär kablaget för airbag så kommer lampan för airbagen att lysa.
    Jo, jag har kopplat bort minuspolen på batteriet innan jag började pilla.

    Var ute nyss och kollade igen, jag får igång den nya stereon fast inte med fungerande rattkontroll. Verkar som den "tåten" som är över ska in nånstans innan SIDen...

    Om jag plockar ner handskfacket, är det bara att dra USBn bakom stereon och ut vid passagerarsidan (typ där AS3-steget sitter på bilar som har det)? D.v.s. är det "öppet" mellan därimellan? Sen borra typ ett 12mm hål längst in i handskfacket och dra fram den där?

    Fick ett nytt problem också, kom på att det är blåtand i Kenwooden också. Man fick med nån mick som ska sättas nånstans. Känns som att A-stolpen vore vettigt, kan bli klurigt att dra kabel snyggt hela vägen dit...

    PS: Är det nödvändigt att koppla ur batteriet om man bara ska byta stereon? Utan att pilla bland en massa andra sladdar.

    EDIT: tog en halvdan bild på kablaget, så ni kan se vad jag menar:
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... G_0017.jpg

    Den som är inringad grön är den jag inte vet vart den ska. Hittade en blå sladd på Kenwoodens originalkablage som är byglad och märkt "P.cont", kan det va nåt? Syns på bilden också.

    EDIT2: tillåt mig att skämmas. Det finns ju f*nimej en kontakt bak på Kenwooden som är märkt "remote control", kan den va nåt tro? Enklare än jag trodde...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    125

    Re: rattkontroll og9-3 '00 Söker kabel till Keenwood stereo!

    Tar upp denna tråd igen då jag skulle behöva ha tag i detta kablage för rattfunktion till en Keenwood stereo! Någon som vet vart jag får tag på en sådan?

    Tacksam för svar!

    / Jonas

Liknande ämnen

  1. Beskrivning till att byta listen till handskfacket
    Av saab_4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 07:14
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-26, 20:19
  3. Fukt under handskfacket 9-3
    Av Skånesaab i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 00:09
  4. Rattkontroll,tuta och sid lagt av
    Av suss-puss i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 10:18
  5. flytta stereon till handskfacket
    Av Turbo_Knuff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •