Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Turboras? *uppdatering*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Turboras? *uppdatering*

    Hejsan
    Slänger upp en fråga angående min 900t -94.
    I fredags "försvann" mitt laddtryck, ingen rök eller nåt annat spektakulärt, bilen tappade bara orken och laddtrycksnålen stannar rakt upp. Har kollat att AV är hel och att WG ej hoppat av, hör inte nåt luftläckage och inget vin från turbon. Antar att den har skurit? Bilen har ju gått 33000 mil och turbon är förmodligen inte bytt så det kanske var dags...
    Gör det något om man kopplar av WG-stången för att få lite bättre flöde? Jag behöver bilen en del innan jag kan byta turbon... Jag tänker nog sälja bilen sedan, så vad är bästa lösningen? Köpa ny, utbytes eller begagnad turbo? Är det ens värt att fixa den?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Turboras?

    köp en bättre beg, sålde precis en, fick 600kr för en i vettigt skick, så de är inte direkt dyra.

    borde det inte bli en hel del oljerök om turbon skuret ihop?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Turboras?

    luftläckage man hör inte om de är inte så stor så du kan stoppa näven!
    Om du tar loss WG-a stången är katastrof då får du ingen ladd eller inte bättre som du har.
    Att testa turbo då ska du lossa slangen till WG-a klocka då ska den ladda mer om luftläckage är inte så stor eller om turbos är inte kass.

    PS! finns någon boostmätare i bilen som original eller externt?

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av George
    ...PS! finns någon boostmätare i bilen som original eller externt?...
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    ...och laddtrycksnålen stannar rakt upp....
    Verkar som han har en original boostmätare i bilen.

    Mvh Marcus

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av George
    ...PS! finns någon boostmätare i bilen som original eller externt?...
    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    ...och laddtrycksnålen stannar rakt upp....
    Verkar som han har en original boostmätare i bilen.

    Mvh Marcus
    Jo, man är blind iblland men han skrev 900 t och inte 900 T , så kan det bli.
    Eftersom org. boostmätare finns i bilen då har man stor chans att MV kärvar/sönder och
    utgångs lägge mellan C och W är permanent även vid drift dvs öppet.


    Som Pumba skrev turbo ras förknippas med hög oljeförbrukning, rycker och glappar i fläktar.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av George
    luftläckage man hör inte om de är inte så stor så du kan stoppa näven!
    Om du tar loss WG-a stången är katastrof då får du ingen ladd eller inte bättre som du har.
    Att testa turbo då ska du lossa slangen till WG-a klocka då ska den ladda mer om luftläckage är inte så stor eller om turbos är inte kass.

    PS! finns någon boostmätare i bilen som original eller externt?

    Med vänlig hälsning
    George
    Har orginal laddmätare.
    Det blir ingen skillnad på om jag hakar av eller på WG, jag får inget ladd över huvud taget. Jag hakade av den för att få lite mindre avgasmottryck vid varvtal över 2000, känns lite skillnad faktiskt. Det verkar som att turbon står helt eller nästan helt stilla då den inte ger något ljud ifrån sig alls, vilket den gjorde innan...
    Tog lös AV och satte handen för hålet och torrgasade. Normalt sett brukar laddmätaren gå en bit upp på gult då, men nu går den bara till rakt upp=ca 1 bar absoluttryck, dessutom kände man att det blev lite undertryck i tryckröret vilket det väl inte borde bli om det bara är ett luftläckage tycker jag?
    Bilen drar dock inte nån olja vilket jag tycker är lite märkligt...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Eftersom org. boostmätare finns i bilen då har man stor chans att MV kärvar/sönder och
    utgångs lägge mellan C och W är permanent även vid drift dvs öppet.


    Som Pumba skrev turbo ras förknippas med hög oljeförbrukning, rycker och glappar i fläktar.

    Med vänlig hälsning
    George
    Får inte ens grundladd (GLT) som sagt, har även kontrollerat förspänningen på WG vilket var ok.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Turboras?

    Hittade detta på blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Trim_oc ... ?ca=12&w=2

    Garret CB10425N, är det motsvarande som jag har på min bil vad gäller flänsar och olje-/vattenledningar? Eller är dessa bara till 9000?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Turboras?

    att haka av WG-a? betyder att du lossar stången till klaffen och inget annat.
    att lossa slangen till WG-a klocka är helt annat.
    Bra om vi pratar samma språk.
    Okej,
    Du kan lossa gruva slangen till turbos kompressor och känn efter glapp på fläkten. Om allt ser okej då kan du starta motor och lossa igen samma slang och kolla om impeller snurrar. Var inte rädd händer inget med motor endast att luftfilter blir åt sidåsatt vid denna test .

    MV ska du kolla att mäta impedans på vardera spolar ca 3ohm.

    Läckage till boostmätare är offtast problem ( endast GLT blir då) ty slangen har spruckit/torkat ur är bra kännetäcken och det kan man se med ögon. Att testa det kan du lossa T- korset och mata tryckluft tex. 1bar till endast den slang till boostmätare och kolla om de kommer fram.

    Skriv gärna några rader efter att du testat lite så kan man ta ställning igen och gå vidare i fall man inte hittat felet.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Turboras?

    Haka av WG = ta loss stången, Ja!

    Som sagt, jag har INTE ens grundladd, därför tänker jag inte bemöda mig med att kolla MV mm.
    Laddtrycksmätaren funkar, den visar undertryck vid motorbroms och låglast, men stannar rakt upp när man gasar = inget laddtryck alls. Bilen går mycket sämre än min gamla V4 med 68hk, så att mätaren visar rätt är det inget tvivel om...
    Tack för tipsen iallafall, ska se om jag kan komma åt och skruva av snorkeln och känna på impellern, det är ju rätt trångt där nere.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Turboras?

    Jag har hela tiden hoppats att turbos klarat sig ty man inte har bevis.

    PS! Förstår vad du menar med helt öppet klaff. Man vill få motor att gå som sugis.
    Nu kanske kan man konstatera att impellern sitter fast och turbin bromsar avgas flöde
    dock mindre med öppet klaff.

    Lycka till.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Turboras?

    Skruvade av slang mellan luftfilter och kobra samt slang mellan IC och övre tryckrör. När jag kör motorn och gasar så flödar ingen luft alls in i kobran eller ut från IC. Antar att man kan säga rätt säkert att turbon är kass då?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Turboras?

    Citat Ursprungligen postat av wesslan_theman
    Skruvade av slang mellan luftfilter och kobra samt slang mellan IC och övre tryckrör. När jag kör motorn och gasar så flödar ingen luft alls in i kobran eller ut från IC. Antar att man kan säga rätt säkert att turbon är kass då?
    Jo, tyvärr turbos har sagt sitt. Med handen i kompressorhuset kunde man känna att impellern sitter fast.
    En sak som man undrar är vart tog olja vägen, du hade ingen rök?
    Kan vara nått att tänka vid nästa montering av turbos att kolla noga om röret som matar turbos är inte koksatt dvs att olja kommer ut från turbos i returen till tråget. Bra att veta är att oljetrycks lampan registrerar inte för hög olja tryck och om felet hade varit täppt i olja
    matnings röret då kunde man se endast på en graderat oljetrycksmätare och inte med lampan.
    Olja tryckgivare till lampan ligger på samma olja stam som olja matning till turbo men strax innan och all högre tryck efter den påverkar inte lampan eller reduceringsventil då den tror att man har sugis som saknar turbos.

    Hoppas du förstår vad jag ville säga och kan bortse från mitt inlägg om du hittat massvis med olja i IC annars kan du tänka på vad jag skrev.

    Resumé: om man inte hittar någon olja vid turbos då förklarar saken att boven i dramaten har varit brist på smörjning av turbos.

    Lycka till
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Turboras?

    Så, efter mycket stök fick jag ur turbon idag. Jäklar vad trångt dom byggt där. Drog av en grenrörsbult och upptäckte att en annan redan var av sen innan... Vad tror ni om att köra med 5 bultar istället för 7? De två som gått av sitter inte på samma cylinder. Tänkte skaffa en ny grenrörspackning, smeta på "avgaspasta" och hoppas att det håller någorlunda tätt.

    Turbon är helt stum när man försöker vrida på kompressorhjulet. Det syns inte nåt tydligt fel annars. Oljetryckröret var lite geggigt på turbosidan, men det har helt klart kommit fram olja. Antar att lagren koksat igen efter 33000 mil helt enkelt eller vad tror ni?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. Ris. Storrensning & uppdatering i FAQ bl.a?
    Av Myrmeldjyr i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 13:50
  2. Uppdatering Navigator
    Av karlp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 16:13
  3. Uppdatering vlåda
    Av wuffee i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-26, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •