Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Uppgradering av SAAB 900NG -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4

    Uppgradering av SAAB 900NG -98

    Tja, ny här på forumet! Har suttit här och lurkat och kollat andras fina byggen så jag tänkte väl att jag tar och gör en liten tråd om mitt egna lilla projekt då

    Händer inte saker så snabbt men jag har gjort lite tidigare så kan lägga upp bilder på det så länge. Uppdateringar kommer sedan att ske när jag får pengar och tid

    Bilen är en NG900 från 1998. Vid inköpet hade mätaren precis slått över till 19000 mil, så den är inte direkt grön på vägarna

    Monterat [x]
    Inhandlat [/]
    Kommande [ ]

    Bilen såg ut såhär när jag köpte den:


    Rosten på huven ska givetvis fixas.


    Bakändan ser lite tam ut, ska fixa 3" och kanske en viggenvinge.


    Vänster sida är ju iaf rostfri, höger sida är det rost i hjulhuset men det ska fixas. Tyvärr glömde jag fota högersidan... :oops:

    Vad jag tänkt göra med bilen är följande:

    Motor:

    3" Kat-back [x]
    3" dp+racekisse [x]
    Chip [x]
    Öppet filter [x]
    Dumpventil [x]

    Chassi:

    Sänkfjädrar/G&M Motorsport [x]
    Sportdämpare/G&M Motorsport [x]
    Bussningar/EXD Custom [x]
    ARB22 [ ]

    Kaross:

    Rostlagning [/]
    Viggenkjolar+vinge [ ]
    Toning [x]

    Inredning:

    Laddtrycks mätare [x]
    Oljetryck+temp mätare [ ]
    Steraoinstallation [x]
    Mitt lilla projekt

    Kör SAAB 900 2.0T -98

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4

    Re: Uppgradering av SAAB 900NG -98

    Bilen i garaget, börjat pilla lite smått.


    Här syns rosten i höger bak hjulhus iaf. Ska fixas snarast.


    Orginalstereo...uhhhh...


    Har fått i öppna luftfiltret iaf...och tagit bort orginal avlastningsventil för att få i...


    ...Den här dumpventilen! Ska väl låta lite roligare när man släpper på gasen och växlar nu då.


    Gillar Saabs "Cockpit" starkt...vad är det jag skymtar till vänster i bild?


    En laddtrycksmätare graderad till 2 bar...borde räcka för mina modesta planer iaf
    Mitt lilla projekt

    Kör SAAB 900 2.0T -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4

    Re: Uppgradering av SAAB 900NG -98


    Har fått dumpventilen installerad, lackade också röret till luftfiltret svart istället för den fula röda färgen...svart var den enda färg jag hade att tillgå


    Har fixat rosten i hjulhuset och satt på lite mysigare vintefälgar. Det vart rosthål rakt igenom skärmkanten vilket jag inte såg när jag köpte bilen, när jag slet lös den lilla list biten så följde stora delar av plåten med iaf :roll: Men nu är det ny plåt där. Tack till Jörgen för svetsningen!


    Nu är det väl bara den här fläcken kvar att ta hand om så är bilen rostfri sen...får la bli när man har tid...


    Har lyckats med att koppla in laddtrycksmätaren ordentligt också

    Eftersom jag tröttnat på den här:


    ...så har jag börjat pilla på en stereo installation också, inte färdig än men här är det jag gjort hitintills.


    Blaupunkt gt 3,5" i instrument brädan...ingen jättehöjdare men det höjjer ju ljudbilden lite iaf.


    Blaupunkt 6,5" GT-series i dörrsidan. Vart ett riktigt h-vete att få dit.


    Vart tvungen att slita dän hela dörrsidan och installera distanser för att kunna få dit högtalarna


    Har dragit högtalarkabel och signalkabel i höger tröskel bak till skuffen. +-kabel drog jag genom vänster tröskel för att minimera störningar.


    Har ett par pioneer 6x9" i orginal uttagen bak, de ska antagligen bytas ut men de får sitta i tillsvidare...

    Har ingen bra huvudenhet eller något slutsteg än så den här får duga tills ekonomin tillåter något nytt:


    En gammal SONY stereo, får fungera tills något nytt kommer i. Ursäkta Kortet, måste ställt in Cepia av misstag :oops:
    Mitt lilla projekt

    Kör SAAB 900 2.0T -98

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4

    Re: Uppgradering av SAAB 900NG -98

    Fått hjälpa av min vän jörgen och hans far att slakta på ett 3" avgassystem. Nu låter bilen riktigt mysigt med 3", öppet filter och dump Hoppas på att kärrans prestanda ska motsvara ljudet någon gång också :oops: Jaja, det kommer väl det också

    Kunde inte motstå att åka ut i vintermörkret och fota lite på bilen, gillar faktiskt formerna orginal och börjar undra om jag verkligen ska slänga på viggen grejjer...


    3" utblåset...


    En bild till på utblåset...


    Bakändan ser lite mer arg ut med 3" jämfört med orginal

    Har pillat lite mer stereo. Fixat klart baslåda, fast jag fyskade lite... :oops: Byggde efter ritning




    Så blev lådan iaf...

    Dessa basar skall jag ha i:




    De är visserligen gamla som stryk men jag hoppas på att de ska spela hyffsat bra så länge tills jag orkar skaffa nytt. Då blir det väl lite mer seriöst lådbygge också.

    Fick ett litet paket igår också:



    Och innehållet var:




    Ett MDS Audiphile POWER steg Inte det värsta som finns men det duger för mig. Dett skall driva mina basar och 6*9orna. Har ett Autostudio PRO2.4 på hemväg också, det ska driva mina 6,5or i fram.


    Så såg det ut monterat




    Och så såg det ut monterat och klart med steget.

    Gör en liten fuling och sätter båda stegen på lådans rygg då jag inte vill börja skära och plasta i bilen än, men det kommer till nästa uppdatering av ljudet. Detta får duga tillsvidare.

    Nu har jag pillat lite mer med stereon, har ju fått hem ett autostudio 2.4 PRO...



    Så tog jag och drog alla strömkablar på baksidan av baslådan så jag bara behöver dra fram ström fram till Powerblocket...





    Så blev det ju tillslut, nu ska bara chabraket in i bilen så får vi se hur det poppar på nu

    PS. Här kommer nån Randombild på våra katter som precis fått mat DS.



    har bytt fälgar till ett par begagnade JP, var ju inte det jag skulle ha men med dålig ekonomi och i behov av nya däck så fick det bli "budget" Har också Tonat rutorna på bilen, dock min första toning själv så det blev inte riktigt så som jag hoppats på om vi säger så... :oops: Var på Ljudia dagarna också och de hade så pass bra priser så jag kunde inte motstå att punga ut för ett par nya XLNT-1200 från Zachry, satt och räknade lite på låda och Volymen på den låda jag hade till mina Jensen passade precis Dock så blev avstämningen helt fel med 4st 3" portar men efter lite kapande och ändring av längden så blev det bra tillsut (lådan borde egentligen ha en 4" port på ca:30cm). Lådan är nu avstämd till 34Hz, vilket kan anses som lågt men den får duga tills jag har tid och pengar att bygga nytt...får väl ta och lägga upp lite bilder nu också då.


    Lagom fet upphängning, och snygga är de också


    Hyffsat tunga magneter också, bra kontroll på basarna

    Håller på och spelar in dem nu så jag vet inte riktigt hur mycket det kommer trycka på när man ger på lite mer effekt men bara inspelningen ger ordentlig mersmak


    toningen blev väl lite si sådär, är ju första gången så det blev en hel del elaka bubblor och veck Får väl slita ner det och göra om när jag får tid. Sidorutorna blev hyffsat bra men bakluckan ser för j*vlig ut :? Fast jag skyller på biltemas budget toninig ändå


    "Nya" Fälgarna också, innan toning dock...blev väl hyffsat bra iaf...blir väl nya saker till nästa säsong, dessa får duga i år...

    Fick ett par fina paket


    Paket nummer ett...vad kan finnas här?


    Hm...papper och metal? Aha, en gungbräda?


    Mmm, sportdämpare och sänkfjädrar från G&M Motorsport

    I det andra paketet då?


    Från EXD Custom...en massor av plast typ...


    Aha, det var bussningar till framvagnen!

    Lite bilder på chassie mek följer:


    Har fått på ena fjädern och dämparen här.


    Fjäderbensvridlagret vart helt slut så jag fick palla mig iväg till Mekonomen 20 minuter innan stängning för att köpa två nya


    Nu ska bara bussningarna på också sedan är denna sidan klar.

    Nu är dämparna och bussningarna på äntligen!


    En "före" bild, inte så jättefint direkt


    Ny vs. gamla fjädrarna, "Lite" skillnad


    Försöker få dän fjäderbenet.


    Här kommer det av


    Jörgen plockar dän fjäder och dämpare.


    Att få dän de gamla bussningarna var ingen barnlek direkt, tog nog längst tid av alltihop...


    Så såg bussningarna ut när vi tillslut fick ur dem Dags att byta kanske


    Ihopmonterat fjäderben med lite underredsmassa på.


    Nu sitter allt på bilen igen, nya dämpare, fjädrar och EXD Custom bussningar!

    Har inte tagit några kort när det byttes i bak men det gör väl inget

    Nu har jag varit nere på Säve och kollat, en del riktigt snabba bilar och en del riktigt snygga sådana också Fick ju bland annat se Totte köra 8.95 med sin Totte 152 Special

    Passade på Att knäppa några kort på min pärla också...och min Sambo passade på att knäppa 20 till

    Här kommer några av dem, jag vet att den behöver poleras och vaxas


    Utanför garaget hemmavid.


    Ytterliggare en bild hemifrån innan vi åkte.




    Framme vid Säve, nya chassit gillar inte gräset...blev riktigt stötigt :P

    Bilen är iaf lagom låg nu, det tyckte iaf mina extraljus när ett fartgupp åt upp dem på vägen hem genom skövde

    Min motor har tryckt ut olja från ventilkåpan de sista dagarna och eftersom jag var ledig och inte hade något bättre för mig så tänkte jag serva bilen lite när jag ändå höll på.

    Sagt och gjort ut i garaget och plocka dän kåpan:


    Stiften ur först, man ser också att lite olja läckt ur här.


    Stiften såg väl sådär ut, gått lite torrt kanske? Vad kan vara orsaken?


    Tillslut fick jag av kåpan efter en del strul iaf.


    Kamkedjan och dreven såg helt ok ut iaf, inte för att jag vet hur man ser om de är dåliga eller inte men kedja är bra spända och så.


    Flickvännen hjälper till och meka tillbaka kåpan. Hon har ont i ryggen men hjälper till så mycket hon orkar Snällt älsklingen Synd bara att packningen var ett helvete att få dit, den bara ville vrida sig och inte ligga still hela tiden


    Fick för mig att byta olja och olje filter också, se så fint det rinner!
    Ny biltema olja i motorn och nytt filter därifrån också. I växellådan ligger det nu 1,9liter fin redline olja och skvalpar

    Någon har också varit otrevlig mot min huv och rosten i framkant vart för tråkig också så jag fick gott ta och slipa ned huven och spackla lite. Garagelackade huven grafitgrå så länge, inga bilder på detta dock då jag skäms över resultatet Jävligt svårt att lacka med sprayburk...får göra om och göra rätt när jag har pengar till orginallack och riktig lackerare istället.

    Och här är jag nu, det som skall göras härnäst är att lacka om motorhuven igen (får se om jag har råd med orginallack) och montera en 3" downpipe och racekat så jag kan använda mitt steg 3 program. Någon som har downpipe och kat för en trevlig pening?

    Nå vad tycker ni om pärlan nu då?
    Kommentarer tack!!!
    Mitt lilla projekt

    Kör SAAB 900 2.0T -98

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4

    Re: Uppgradering av SAAB 900NG -98

    Händer tyvärr inte mycket här då jag gått och blivit arbetslös...ska in på besiktning nu på lördag så jag måste ut i garaget och få bromsarna bak bytta...
    Så fort det börjar komma in lite pengar så ska det fortsaättas iaf
    Mitt lilla projekt

    Kör SAAB 900 2.0T -98

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4

    Re: Uppgradering av SAAB 900NG -98 / Uppdaterat 11 Maj

    Hm...här har det inte hänt mycket på länge
    Har plockat upp gamle skorven igen och tänkte fortsätta bygga på den så får vi se vart det slutar :P

    Avgassystemet vart i ett sorgligt skick så det behövde bytas snabbt iaf...här är några bilder på det gamla när jag tog av det.


    Slutröret, antagligen den del som vart i bäst skick :P


    Downpipe och katalysator precis slut :P


    Den här biten var nog värst iaf...

    Ringde upp KL-Racing i Falköping och hämtade en och en halv timme senare det här paketet:

    Innehåller 3" helsystem inklusive downpipe och 100 cells racekatalysator.


    Undersidan av bilen såg rätt fråsch ut så jag tyckte inte det behövdes göras så mycket här...

    Ända rosten vart lite ytrost runt bakaxeln och bakre krängningshämmare:


    Passformen var förvånansvärt bra och installationen gick på några timmar med fikapaus och matrast :P

    Ligger fint och tar inte emot någonstans.


    Denna biten vart jobbigast att få till över bakaxeln men nu ligger det fint


    Äntligen färdigt, puh....

    Har också fått tag på en steg 1 box från speedparts som jag slängde i så länge tills jag har råda att uppgradera turbo, spridare och intercooler. Inandningsluften blir varm alldeles för fort som det är redan nu...

    Körde en repa med dynolicious på Iphonen (inte direkt exakta siffror men det stämde överens när bilen var orginal så det borde stämma rätt bra nu också) och så här såg grafen ut:

    Inga karateväxlar så växelpunkterna är rätt runda :P Kröp iväg på etta och slog av vid 160 på trean men 402m på 15.9s, 0-100 på 7.78s och en uppskattad effekt på 180kw är väl helt okej...kommer mer sen :P

    Ha det så gött till nästa gång!

    MVH/ Danne
    Mitt lilla projekt

    Kör SAAB 900 2.0T -98

Liknande ämnen

  1. Uppgradering av ljud i 900ng 1997
    Av schnauzernissen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 09:58
  2. Ang uppgradering till AS3 i Saab 9-5
    Av panzerknacker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 23:39
  3. Uppgradering till sportbromsskivor på Saab 900NG
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 22:34
  4. Uppgradering Saab 9000 2.0T CSE
    Av McGilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •