Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Byte av vevhusventilation OG9-3 B2x5

  1. #1

    Byte av vevhusventilation OG9-3 B2x5

    Jag har en 9-3 aero -02 med ej uppgraderad vevhusventilation. Bilen har gått ca 15000 mil. Var hos en saab-verkstad och de sa att troligen behöver man byta mer än vevhusventilationen (t.ex. kamkedja och oljesil) när man har kört så länge utan att uppgradera den eftersom motorn troligen redan har börjat koxa igen.

    Fick tipset om att lyfta på ventilkåpan och kolla om det var mycket avlagringar där. Det finns en del avlagringar där.

    Här finns en bild på kamkedjan där man också ser avlagringarna:
    http://www.garaget.org/?car=165577&image=1568859

    Frågan är om det inte räcker att byta vevhusventilationen om man mäter oljetrycket och det är tillräckligt högt? Eller ska man behöva ge sig på att byta kamkedja, sil, mm?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Byte av vevhusventilation

    Jag hade inte plockat isär motorn om den går tyst och fint. Uppgradera istället vevhusventilationen och kör med ett några täta olje/filterbyten (max 300mil) för att rensa ut det värsta.

    Byt sedan olja vid max. 1500mil intervaller.

    Skadar dock inte att kolla upp hur långt ut spännaren är på kamkedjesträckaren...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Byte av vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Skooghe
    Var hos en saab-verkstad och de sa att troligen behöver man byta mer än vevhusventilationen (t.ex. kamkedja och oljesil) när man har kört så länge utan att uppgradera den eftersom motorn troligen redan har börjat koxa igen.
    Stämmer det ens med verkligheten?
    Beror inte dessa bitar mycket på hur man kör med bilen, korta sträckor etc.

    Att vevhusventen är dålig, det vet vi ju. Men kan man per automatik bara för det såga hela bilen?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Byte av vevhusventilation

    Be dem som sagt kolla kamkedjesträckaren. Och gå efter det snarare än din vevhusventilation.

    När jag servade bilen hos en aukt. saab verkstad sade de att det inte spelar så stor roll om man uppgraderat vevhusvent, bara den fungerar.

    Det tror jag vad jag vill på, så det blir senaste vevhusvent. när jag byter turbo nu. Tätt följt av ett par täta oljebyten.

    Lite OT: Tycker ni man skall ta ner oljetråget och göra rent det och silen när man har bytt turbo? Kanske kommit ner lite skit där?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Byte av vevhusventilation

    Det är långt ifrån alla bilar som får problem med oilsludge. Precis som Falcy skriver så handlar det mycket om hur bilen brukas och sköts. Man kan inte generalisera.
    Om man konstaterar att bilen har problem med oilsludge så räcker det nog tyvärr inte med att uppgradera vevhusventen och byta olja ett par gånger. Förmodligen har kolvringarna koksat fast och så länge de sitter fast kvarstår problemet. Finns dock en tråd om hur man kan få dessa att släppa om du söker på WD40 metoden.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: Byte av vevhusventilation

    Kapar tråden lite... (hoppas det går bra för tråskaparen)

    Går det på något vis se vilken version av vevhusvent man har?
    har nyligen köpt en og9-3aero. Har ingen historia till bilen och funderar på det där med vevhusventen. Vad är det exakt som byts när man "uppgraderar" ventilationen?
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byte av vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Skinkis
    Går det på något vis se vilken version av vevhusvent man har?
    Kolla denna tråden... viewtopic.php?f=3&t=263637&hilit=vevhusvent där har jag länkat till en beskrivning på hur man byter, där kan du se hur den nya ser ut, bara att lyfta på plasten runt oljestickan & jämföra! Finns även en bild där man ser vad som finns i uppgraderingssatsen!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: Byte av vevhusventilation

    Ser inte riktigt skillnaden, antar att mina bilder inte hjälper heller?





    Bilen tar iofs. ingen olja, den läcker inte heller, inga tecken på blårök heller för den delen, men man blir ju lite nojjig när man läser om allas problem med venten på T7 motorerna...
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byte av vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Skinkis
    Ser inte riktigt skillnaden, antar att mina bilder inte hjälper heller?
    Dina bilder visar tydligt att din bil inte har den senaste versionen!

  10. #10

    Re: Byte av vevhusventilation

    Hejsan!
    Jag bytte min vevhusventilation igår!
    Jag kan se på bilderna att du inte har den senaste versionen. Din ser ut som den jag hade orginal (från 2003). Ventilationen från 2003 är inte lika dålig som de äldre versionerna som finns fast den senaste versionen från 2006 är såklart bättre.

    Jag lämnade in min bil och fick vevhusventilationen bytt. Satsen + ventilkåpspackning + 2 extra slangar gick på 1100 kr på BIVA och mekanikern tog 550 kr ink moms.
    BIVA skulle ha 3000 kr för material och jobbet.

    Min mekaniker sa att min vevhusventilation och motor såg jättebra och ren ut så min vevhusventilation har fungerat som den ska och egentligen var ett byte inte livsviktigt. Men det visste jag ju inte innan. Nu har jag iallafall den senaste versionen och det känns mycket bättre + att det är bra att ha gjort vid ev. försäljning av bilen i framtiden.
    Jag har också planer på att trimma bilen och då är den senaste ventilationen att föredra.

    Hoppas det hjälpte dig lite!
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: Byte av vevhusventilation

    Nu går ju bilen i Australien där klimatet är "något" varmare än i Sverige.
    Jobbade innan som servicerådgivare på VAG och som ni säkerligen vet har VAGs 1,8t motor också seriösa problem med koksning och vevhusventilationen. Vad jag dock har lagt märke till är att problemet är inte lika "känt" här nere som i Sverige, jag antar att eftersom att man kör längre sträckor här samt att det är ett varmare klimat så har man aldrig några problem med att man inte når rätt arbetstemperatur... Någon som följer min tankegång? Att problemet skulle kunna vara klimat-relaterat så att säga?
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  12. #12

    Byte av vevhusventilation

    Hej!

    Kan någon hjälpa mig och kolla om jag har den senaste vevhusventilationen?


    Det är en 9-5 2,3 från 1999. Jag hoppas att bilden hjälper. Jag vet inte riktigt var ni tittar för att avgöra.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    jkpg
    Inlägg
    206

    Re: Byte av vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Lawyerdork
    Hej!

    Kan någon hjälpa mig och kolla om jag har den senaste vevhusventilationen?


    Det är en 9-5 2,3 från 1999. Jag hoppas att bilden hjälper. Jag vet inte riktigt var ni tittar för att avgöra.
    gammal vent.

    mvh Peter

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    19

    Re: Byte av vevhusventilation

    Slik ser siste oppdatering av vevhusvent ut:
    (bildene viser bl.a. t-stykket, oljepåfyllingsrør med slangekobling på halsen, backventil (hvit) og isolasjonsmatte ved kjøleslangene ved spjeldhuset)







    PS:
    Jeg skal også bytte ut slangen som går fra ventildekselet, på bildet viser gml slange.

    Mvh. Karl
    MY99 9-5 B205 man SE Estate

    --O-o-O--

    Om du klikker her kan du lese litt om min bil

  15. #15

    Re: Byte av vevhusventilation

    Tack då förstår jag. Jag har beställt en vevhusventilationsats från Speedparts. Min fråga nu är: Kommer det att läcka olja när jag byter slangarna? Om det är så, hur mycket kommer jag att behöva fylla på.. ca? Ska man tömma motorn¨på olja? Jag bytte olja för ca 50 mil sedan.. känns sådär att byta ut igen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    19

    Re: Byte av vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Lawyerdork
    Kommer det att läcka olja när jag byter slangarna?
    Nei, burde ikke det. Få også med ny backventil dersom denne ikke består båsetesten.
    MY99 9-5 B205 man SE Estate

    --O-o-O--

    Om du klikker her kan du lese litt om min bil

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Byte av vevhusventilation

    Nej det ska inte läcka ut någon olja. Saab Ana Trollhättan rekommenderade byte på min bil trots att den gått 21k mil utan problem.
    Upgraderingen utmärker sig med det nya oljepåfyllningsröret med slanguttaget som inte fanns tidigare:
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    19

    Re: Byte av vevhusventilation

    Se der ja, helt topp PHermansson

    Jeg hadde ikke noe greit utsnitt på mitt bilde for å vise dette helt tydelig.
    MY99 9-5 B205 man SE Estate

    --O-o-O--

    Om du klikker her kan du lese litt om min bil

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Byte av vevhusventilation

    Lånar tråden lite.När man lyfter på ventilkåpan så sitter det två böjda rör där i. Upptäckte att dom var fulla med nåt tjockt klet. Har det nån inverkan på funktionen med tanke på den stora öppning alldeles bredvid?
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byte av vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Lånar tråden lite.När man lyfter på ventilkåpan så sitter det två böjda rör där i. Upptäckte att dom var fulla med nåt tjockt klet. Har det nån inverkan på funktionen med tanke på den stora öppning alldeles bredvid?
    Det ska du såklart rensa bort... kolla även skicket på den övriga vevhusventen!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte av packbox, vevaxel B2x5
    Av fälgen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-03-26, 21:12
  2. Vilken vevhusventilation har jag? OG9-5 B2x5
    Av killerkenny i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-25, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •