Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

  1. #1
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Tjena!
    Var och köpte en uppsättning 16" aero 92 tror jag bestämt att de heter?
    Ska inte de vara blankpolerade runt "kanterna" eller har det sålts opolerade oxå?
    Annars är det väl tiden som tagit ut sin rätt...



    Mvh Kim

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Den fälgen du köpt brukar kort kallas 16" Aero. Aero 92 är en annan fälg som enbart finns i 15".

    Vad gäller blankpoleringen så beror det på betraktaren, eller definitionen av blankpolering. Kanten/fälghornet har aldig varit spegelblank, men var i sitt ursprung mer polerad än det man brukar kalla "borstad aluminium".
    Självklart fanns det även nägon form av skyddslack på den polerade delen, och vad vet jag. Kankse är kanten lite mattare enbart för att lacken ska få fäste.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  3. #3
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Den fälgen du köpt brukar kort kallas 16" Aero. Aero 92 är en annan fälg som enbart finns i 15".

    Vad gäller blankpoleringen så beror det på betraktaren, eller definitionen av blankpolering. Kanten/fälghornet har aldig varit spegelblank, men var i sitt ursprung mer polerad än det man brukar kalla "borstad aluminium".
    Självklart fanns det även nägon form av skyddslack på den polerade delen, och vad vet jag. Kankse är kanten lite mattare enbart för att lacken ska få fäste.
    Ok!
    Om du tittar på bilden är den normal eller ska den vara lite blankare.
    För jag har även sett dessa fälgar riktigt polerade i kanterna så man nästan kan spegla sig i dem..
    Men de kommer inte från saab så blanka då utan det är polerat efter??

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Din fälg ser faktiskt rätt så original ut på bilden. Som Rodder redan förtydligat så är det polerade fälgar du ser resultet av entusiasm bland fansen här på forumet. Original så är faktsikt kanten svarvad, och inte slät utan smala fina räfflor skall det vara. Sen var det lackat ovanpå det. Så det ser inte alls särskilt polerat ut! När man tar bort lacken och polerar så försvinner både lacken och räfflorna (om man gnider som f-n) och då blir det ju snyggt så klart! Kika gärna på Törnos projekt-tråd här på forumet! Jag tror även jag har en bild på en helt original ny 16" Aero nånstans i min tråd, och dom ser nästan lite matta ut.

    Synd på dina fälgar att någon klåpar-däckare satt en stor vikt på lackade ytan... det blir inte riktigt bra i längden... Om du får för dig göra en superrenovering av dem ala Törnos tex så se till att däckaren sätter klistervikter på baksidan bara. Det är jag JÄTTENOGA med nuförtiden, inga mer vikter på kanterna på någon fälg.

    Aero92 är den assymetriska 15" fälg som var original på og900 redan från 1991 till formen, men även denna fälg har grått centrum och svarvad kant, är dock mkt ovanlig. Syns på 9000 ibland!
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Din fälg ser faktiskt rätt så original ut på bilden. Som Rodder redan förtydligat så är det polerade fälgar du ser resultet av entusiasm bland fansen här på forumet. Original så är faktsikt kanten svarvad, och inte slät utan smala fina räfflor skall det vara. Sen var det lackat ovanpå det. Så det ser inte alls särskilt polerat ut! När man tar bort lacken och polerar så försvinner både lacken och räfflorna (om man gnider som f-n) och då blir det ju snyggt så klart! Kika gärna på Törnos projekt-tråd här på forumet! Jag tror även jag har en bild på en helt original ny 16" Aero nånstans i min tråd, och dom ser nästan lite matta ut.

    Synd på dina fälgar att någon klåpar-däckare satt en stor vikt på lackade ytan... det blir inte riktigt bra i längden... Om du får för dig göra en superrenovering av dem ala Törnos tex så se till att däckaren sätter klistervikter på baksidan bara. Det är jag JÄTTENOGA med nuförtiden, inga mer vikter på kanterna på någon fälg.

    Aero92 är den assymetriska 15" fälg som var original på og900 redan från 1991 till formen, men även denna fälg har grått centrum och svarvad kant, är dock mkt ovanlig. Syns på 9000 ibland!
    Hej!
    Ok så de heter 16" aero..
    Ja vikterna ska bort direkt och eventuellt lackas om,tänkte ta dem samtidigt som mina superaero isf,har ju en kompis som är lakerare

  6. #6
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Förresten vad kan fälgarna vara värda utan däck 2-2500:-

  7. #7
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    240

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Ja ungefär, fick 2500 för några utan däck som jag putsat upp. Så kring där...
    Super Aero kan man få någon 500ing till för om de är i bra skick.
    Men 'renoveringsobjekt' har jag inte betalat med än 800-1000 kr för..
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    16" Aero fanns ju även i en Silverlackad version. Den är inte så djäkla dum heller, så orkar man inte polera upp den så kan man ju lacka allt silver. Man förlorar ju det snygga Gråa centrat, men om det också har skador så är det ju inte mkt att tveka på.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Jag gav 300 för alla fyra på blocket och jag vill ju inte påstå att de är renoveringsobjekt,inga kantskador mm. bara otvättade så jag gjorde ett riktigt klipp!!!

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Hej Kim!

    Precis som beskrivs ovanför så kallas dessa fälgar 16" Aerofälgar med polerad fälgkant.

    Man kan precis som nämns slipa ned och polera fram riktigt fin glans i den polerade fälgkanten.

    Här är några exempel på hur den kan komma att se ut.







    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #11
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    394

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Hej Kim!

    Precis som beskrivs ovanför så kallas dessa fälgar 16" Aerofälgar med polerad fälgkant.

    Man kan precis som nämns slipa ned och polera fram riktigt fin glans i den polerade fälgkanten.

    Här är några exempel på hur den kan komma att se ut.







    Mvh Michael
    Läckert som tusan!!!
    Undrar hur det hade sett ut med superaero,nä fy det hade nog blivit riktigt fult..
    Men ni får hålla med om att det var ett riktigt kap för fyra fälgar av den kvaliten!!

    Mvh Kim

  12. #12
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    240

    Re: Aero-92 fälgar blankpolerade eller inte?

    Jo det var det faktist,, hmm det har jag aldrig tänkt på med superaero fälgarna alltså... Vore nog läckert
    (förövrigt gillar jag Aero92 Fälgarna också, tycker de kan göra sig ganska fint på en 900 Cab tillexempel..)
    Själv håller jag på med några 16" Crosspoke att polera upp, de är grymt risiga nu, men blir riktigt läckra när de har polerad kant.
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

Liknande ämnen

  1. Nåt sätt att fräscha upp blankpolerade fälgar själv?
    Av Prodigal_Son i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 15:59
  2. Smakråd lacka fälgar eller inte?
    Av Gasser i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:49
  3. 17'' eller 18'' Super Aero fälgar?
    Av Woody i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 21:29
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-13, 00:40
  5. AERO X fälgar? Finns dem att få tag på? 19" eller 20
    Av gogi i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 10:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •