Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Unhappy Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Jag/Vi behöver hjälp och frågar därför det allvetande forumet hur vi ska gå till väga.

    Vi har anlitat ett aktiebolag för att renovera vårt badrum, alltså vitt med kvitto, offert osv, inget fuljobb vid sidan av. Allt tänkbart helvete som kunnat gå snett har gått snett. Firman i Norrköping som vi har anlitat har skött allt från rivning till "installation" och montering av den nya utrustningen.
    För det första har det ju inte tagit 2-3 veckor som var sagt utan vi är inne på vecka 5 när vi inte kan bo hemma. Hela kåken är lagd i ett lager byggdamm för att "plasta in sig" när man bilat golvet har man ju inte gjort. Utöver detta har de sabbat tapeten när de burit ner saker(dragit mot), plockat fram vår privata hemma-dammsugare för att suga byggdamm när de glömt sin egen grovdammsugare, använt våra bröllopshanddukar med broderade namn till att torka skit på golvet med osv osv.

    Förutom detta ovanstående är slutresultatet minst sagt bristande:
    *Väggar är satt allmänt ojämt med olika språng i fogen och nivåskillnader känns tydligt på plattorna - tydligen är upp till två mm ok enligt standard.
    *På vissa ställen är nivåskillnaden dock mer än två mm dvs inte ok.
    *Golvet har de inte lagt enligt ritningen utan sista raden har man av någon outgrundlig anledning kapat så de två sista raderna är lika stora rektanglar istället för fyrkanter som det ska vara.
    *Där man sågat ur plattorna för elknappar osv har man tagit ut flr mkt vilket ger ett centimeter stort glapp ovanför med hackande sågtänder i.
    Duschväggen har man först satt upp fel, dvs borrat 8 hål i väggen sen tagit ner det hela och gjort 8 nya. de gamla hålen är fyllda med silikon och det tycker de är ok... snyggt? nej!
    *Bänkskivan i tvättavdelningen är kapad snett och ligger inte an mot väggen, eftersom man satt kakel snett ligger den inte heller an mot andra väggen, det har man löst med silikon i olika tjocklekar.
    *Fönstren som skulle renoveras har man lyckats förstöra ytskiktet på så att det är delvis insyn och inte frostat.

    osv osv, kan fortsätta lääänge känns det som....

    Problemet med det hela är att:
    *Vi ska ha barn den 24 sep, kan alltså komma när som helst, det finns ingen tid att riva och göra om då vi måste ha ett fungerade badrum. Vilket vi har nu, men inte proffsgjort, och ingen finish.
    *Jag vill heller inte ha dom där mer, är så trött på dom så det finns inte, litar inte på att ha dom i mitt hem.

    Prismässigt har vi innan kommit överens om 70 000.-, av detta är 40-50k arbetskostnad vilket innebär en skattereduktion med ca 20k och det vi betalar är i slutet ca 50k. Jag har redan betalat 25k aconto och all inredning osv (ca 45k har jag betalat)

    Detta kommer givetvis bli en tvist av det hela, jag kommer inte betala en spänn till för det resultat som är levererat, vilket idiot som helst ser att det inte är fackmannamässigt gjort. Jag känner dock att jag skulle villja ha en typ av besiktningsman eller utlåtande från någon som har lite tyngd i det den säger och arbetar i branschen. finns det sådana? eller är det konsumentverket bara? Det finns ju någon typ av standardsättande branschorganisation...? Vart vänder jag mig, hur kan jag få hjälp? Eller är det nån typ av jurist man måste ha?? då blåser man ju dock en god summa deg direkt...

    Utöver detta har de använt för långa skruv, så när de släppte på vattnet sprutade det ut genom en motsatt vägg i huset och rann ut längst fasaden, så på måndag ska en annan firma komma och bryta upp golv och väggar i det rummet och ställa i torkar... Detta går ju på deras försäkring, men det gör det ju inte mindre jobbigt. Att behöva bo i en arbetsplats med barn runt hörnet tar fan knäcken på mig.

    Pleeeease help me out!
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Tog ni referenser?
    Det är nästan ett måste med dagens hantverkslurendrejare.
    Bara för att det är ett aktiebolag betyder det inte att man kan sitt jobb.

    Ett tips till er andra; Ta referenser på hantverkare!
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Ja, de hade tyvärr gjort ett Hotell t.ex. med gott resultat... Ja eller ägaren var nöjd i vart fall...
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Man blir ju mörkrädd av att läsa sånt här, lider med dig.
    Enda chansen du har är nog att gå till sverker, tyvärr.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    178

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Jag hittade det här: http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/
    hoppas det är något som kan hjälpa.

    Jag lider med er!! Det är en stor investering och det blir rörigt under en lång tid när sånt här händer. Jag kommer ihåg när vi renoverade badrummet i Jakobsberg, dom var 3 killar som jobbade typ dygnet runt och var superduktiga. Dom var rädda om saker, plastade in allt, och dom la liksom in golvpappen på vägen in till badrummet första gången dom kom in i lägenheten.
    Vi hade en liten fuktskada, så vi fick stå med fläkt i ett par dagar, men jag tror inte det tog mer än 2 veckor. Men man kommer ändå ihåg att det var jobbigt under tiden, eftersom man inte kan leva som normalt.

    Hoppas att det löser sig med allting!!!
    Barn omtalar vad de gör, gubbar vad de gjort, och narrar vad dom ska göra./Johan Oxenstiern

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Jag känner dock att jag skulle villja ha en typ av besiktningsman eller utlåtande från någon som har lite tyngd i det den säger och arbetar i branschen. finns det sådana? eller är det konsumentverket bara? Det finns ju någon typ av standardsättande branschorganisation...? Vart vänder jag mig, hur kan jag få hjälp?
    Vore inte en besiktningsman som man kan anlita vid husköp en bra, opartisk källa?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Ja kanske...? jag har hittat nummer till Byggkeramikrådet som är den i sverige standardsättande organisationen. Ska försöka få tag på nån där och höra vad de säger.

    Sådana besiktningsmän, jag vet inte om de har den spetskompetensen? sen kostar ju en sådan vid husbesiktning 6 000.-... Men det skadar väl inte att ringa och kolla.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Ja kanske...? jag har hittat nummer till Byggkeramikrådet som är den i sverige standardsättande organisationen. Ska försöka få tag på nån där och höra vad de säger.

    Sådana besiktningsmän, jag vet inte om de har den spetskompetensen? sen kostar ju en sådan vid husbesiktning 6 000.-... Men det skadar väl inte att ringa och kolla.
    En husbesiktning är väl ändå betydligt mer omfattande än ett enda badrum?
    Måste gå att få till någon form av timtaxa för detta? En dryg tusenlapp kanske om nu besiktningsmannen ens är intresserad av ett sånt litet jobb?

    Kan väl bli diskussion om eventuell opartiskhet om man lejer en annan byggfirma enbart för besiktningen?

    Surt hursomhelst att betala dyrt för något och sedan blir det bara skit.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Jag hade ringt mitt försäkringsbolag, dom i sin tur tror jag kommer skicka ut en besiktningsman till dig.

    Men det är ju bara vad jag tror iofs
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Hej!

    Har nyss varit i liknande situation, lider med dig!

    För att det ska bli riktigt och "försäkringsbart med ersättning" så är det omgörning som gäller. För att få fram en omgörning om de bråkar så ska du kalla till "särskild besiktning", då kallar din noggrant utvalda(ännu viktigare med referenser, googla mm) besiktnigsman er och entreprenören som då frivilligt få delta, denna besiktning ska gälla juridiskt, vad jag har läst mig till.

    Tar du dit en egen besiktningsman för att kolla läget sk "statusbesiktning" så väger inte den lika tungt om det blir en tvist, återigen, som jag uppfattat det jag läst.

    Tvister är inget att rekommendera då det ofta kostar mer än det smakar och tar mycket energi, inte värt det, så försök sköta det smidigt, det kanske räcker att du nämner att du kommer kalla till särskild besiktning. Vid en sådan får den part som har fel står för besiktningskostnaden.

    Har ni något avtal som beskriver vilka normer som ska följas, BKR, eller enligt ABS 05 eller liknande?

    Mvh
    Matte

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Tråkigt!

    Är du med i villaägarnas riksförbund?
    Om inte, bli medlem där och du får fri rådgivning som berör i princip allt inom hushållet. De kan hjälpa dig med exakt vad du ska göra som nästa steg och säkert också ta fram vilka du ska anlita för en besiktning etc.

    http://www.villaagarna.se/portal/page?_ ... emaORTAL

    Du har inte lite bilder på deras dåliga jobb att visa?
    Vad heter firman? Är den kanske redan svartlistad?

    Lycka till!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Har ni något avtal som beskriver vilka normer som ska följas, BKR, eller enligt ABS 05 eller liknande?
    Mvh
    Matte
    Tror iofs inte det finns några avtal eller normer som säger att det är godkänt att:
    *Väggar är satt allmänt ojämt med olika språng i fogen och nivåskillnader känns tydligt på plattorna - tydligen är upp till två mm ok enligt standard.
    *På vissa ställen är nivåskillnaden dock mer än två mm dvs inte ok.
    *Golvet har de inte lagt enligt ritningen utan sista raden har man av någon outgrundlig anledning kapat så de två sista raderna är lika stora rektanglar istället för fyrkanter som det ska vara.

    *Där man sågat ur plattorna för elknappar osv har man tagit ut flr mkt vilket ger ett centimeter stort glapp ovanför med hackande sågtänder i.

    *Duschväggen har man först satt upp fel, dvs borrat 8 hål i väggen sen tagit ner det hela och gjort 8 nya. de gamla hålen är fyllda med silikon och det tycker de är ok... snyggt? nej!
    *Bänkskivan i tvättavdelningen är kapad snett och ligger inte an mot väggen, eftersom man satt kakel snett ligger den inte heller an mot andra väggen, det har man löst med silikon i olika tjocklekar.
    *Fönstren som skulle renoveras har man lyckats förstöra ytskiktet på så att det är delvis insyn och inte frostat.

    Men det är klart, ska man dra det till sin spets så kanske det är godkänt? Om det inte finns riktiga avtal och normer...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Ja det suger purjo minst sagt, men det känns som jag har mest rätt på min sida, det som bara är slarvigt och dåligt gjort får man väl helt enkelt leva med, finns som sagt varken tid, möjlighet eller ork till 4-5 veckor till utan badrum när vi har barn runt hörnet.... Känns som enda godtagbara lösningen är att de avhjälper de värsta felen som borrhålen, lysknappen och sen skäligt prisavdrag. Alt bara prisavdrag så anlitar jag annan som får rätta till felen...

    MattA; hur får man tag på en sådan "särskild besiktningsman" då, vem utser det? vart sätter man bollen i rullning så att säga? avtal som finns förutom offert är ett sk RO-formulär = Konsumenttjänstlagen och "allmänna bestämmelser - RO 05 Ver 2".... Konsumenttjänstlagen i sig ger ju ganska gott stöd, vad man kan förvänta sig av n hantverkar är ju att det ska vara proffsigt. Sen är ju bolaget reggat på BKR så det är ju den standarden de ska använda så att säga.

    Falcy; är inte med i Villaägarna, men ska kolla på det. Skickar ett PM med namnet.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Jag hade ringt mitt försäkringsbolag, dom i sin tur tror jag kommer skicka ut en besiktningsman till dig.

    Men det är ju bara vad jag tror iofs
    Skulle oxå prata med mitt försäkringsbolag.
    Det är ju dom som ska försäkra detta objekt och de brukar inte vara intresserade att försäkra om något är felgjort.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Besiktningsman som är bra hittar du bäst genom att fråga nära och kära i byggbranschen om han är noggrann och seriös eller hör med andra som renoverat eller med oberoende badrumsfirmor, VVSbutiker kanske är ännu bättre då de inte gör några arbeten, kontakter helt enkelt. Besiktningsman är juh lite som en fotbollsdomare om det är bedömningsfrågor 5 dömer ut och 5 tycker det är ok. BKR.se kanske kan reka en, men av egna erfarnheter så är inte alltid de som står på deras listor de bästa. Referenser är A och O i byggbranschen.

    Efter du letat upp en bra så ringer du och berätat ditt problem och säger du är ute efter en särskild besiktning om inte han är så bra, litet test, så han redan vet hur det går till och sagt det. Sen bestämmer ni ett datum som passar dig och han kontaktar din entreprenör och meddelar han om läget, sen får ni ett besiktningsprotokoll som ska hanteras, rättar inte de till felen inom utsatt tid, enligt protokoll, har du rätt att ta dit en annan entreprenör som gör det, som du betalar med innestående pengar.

    Det första du borde göra är att reklamera med KO:s klagoguide(finns bra mall) som redan nämnts i tråden.

    Märk väl, detta är info jag läst mig till och jag är på inget sätt jurist, så jag reserverar mig för ev fel.

    Mvh
    Matte

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Har du ringt och påtalat att du är missnöjd med det arbete dom har utfört ?
    Sunshine

  17. #17

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    *ryser*

    Det där resultatet du beskriver påminner mig alldeles för mycket om vårt stambyte i Hägersten för ett par år sedan. Nu var det ju föreningen som stod för det, och det var lite krångligare att få det omgjort osv, eftersom man skulle gå mot en för feg mellanhand, och dessutom genom ytterligare en inkompetent projektledare.

    Jag kan trösta dig med att det löste sig i slutändan, men visst tog det tid, ork, ilska osv innan det var klart.

    Mitt tips är att se till att i slutänden få ALLT som ni är missnöjda med åtgärdat på ett eller annat sätt, annars kommer du gå att störa ihjäl dig på den stora fula silikonglipan i badrummet, eller de där millimetrarna där du ser sågbladets inverkan på kaklet ovanför strömbrytaren.

    Ge dig inte, och skaffa hjälp i form av konsumentverket eller liknande för att gå vidare!

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Lite update då:

    En del fler fula fiskar har dykt upp, deras referens som de gav, hotellet där de gjort allt, ägaren av hotellet lovordade denna firman högt... nu i efterhand när jag kollar bolagsengagemang så visar det sig att samma ägare till hotellet är styrelseordförande i hotellet liksom denna hantverkarfirma... bra neutral referens där.... NOT!

    Vi hade ute en besiktningsman efter vi ansåg arbetet slutfört (då de skickat slutfakturan - på annat viss aviserade de inte att det var klart) besiktningsmannen sågade utförandet rätt så bra, på samtliga punkter som jag nämnt ovan + att arbetet inte är utfört enligt HUS AMA som man kan förvänta sig och således inte fackmannamässigt utfört, besiktningsmannen tog även med saker som att de tömt flytspackel i rabatten osv, inte bara grisigt, inte heller fackmannamässigt gjort.

    Jag anlitade även en advokat som dessutom är byggnadsingeniör(stavning?) för lite råd. Vi skrev ihop ett bestridande och yrkade på prisavdrag samt ersättning för förstörd egendom, totalt i storleksordningen som innebär att de var skyldiga oss pengar.

    Företagaren ringde dagen efter, minst sagt sur och otrevlig, gapa och skrek. Han började med att berätta att han skulle stämma oss för ärekränkning och förtal "50 000.- var skall vi ha!!! det har vi snackat om!! och vi var tre stycken!!" Tänkte 'jävla idiot' för mig själv, i detta land får du inte det för våldtäckt, och de var dessutom bara 2. Grunden till stämningen skulle vara att min fru kallat dom för jävla idioter i samband med att de förstörde tapeten i trapphuset utan att säga nåt, utan låtsas som det regnar... Hon sa det inte till dom, men fönstret var öppet när hon gråtande (höggravid) pratade med mig utanför huset...
    Efter att han berättat det, och även som tillägg till vem som hade orsakat grunden för stämningen som han skulle göra så la han till ord som "psycksjuka kärringen" "psyckstörd subba" och nämnde orden som psycksjuk, psyckskadad och kärrngjävel ett flertal ggr... Jag körde samtalet på högtalartelefon på jobbet just för att det skulle finnas vittnen om så behövs....
    Från detta vände han sen till att berätta att han minsann inte skulle ordna nåt, för det gick ju inte vara i ett hus med psycksjuka - utan vi kunde riva slutfkturan, som dessutom var ställd på 8k över offert utan specifikation, och sen dra åt h-e... och det var ju vad vi ville åt eftersom jag inte vill ha det aset i huset som är mitt hem, hade det varit annat skulle man tvingat dom göra om, de kom ändå undan billigt fasten de misste över 50 000.- som vi inte betalar om man ska gå på deras slutfaktura. Vi har även undertecknat ett avtal att fakturan faller och våra krav mot dom faller och efter det har ingen nåt att fordra på den andra parten.

    Som bonus i det hela har jag i veckan av en tillfällighet träffat en annan som också haft med dessa att göra, då skulle de sänka ett tak och sätta in spottar, det började med att de inte dök upp under en vecka och inte gick att få tag på (som i vårt fall) och sen var han helt plötsligt där, hade satt upp taket som under deras arbete hade de spräckt gipsskivor och dragit skruv genom elrören.
    När han som anlitat dom frågat varför han inte svarat på över en vecka och undrade vart han hade varit så var svaret "det ska du ta mig fan skita i vart jag varit din jävel"... han klagade såklart i samma veva på det dåliga arbetet med taket, han fick då vet att han var en "jävla idiot, pajsare och pajas" samt att han kunde dra åt h-e... känns lite som samma manus som de körde mot oss...

    Ska ta lite bilder, har ännu inte fått tummen ur, och lägga upp.

    Vissa brister får vi leva med, andra kommer rättas till av RIKTIGA hantverkare, dock inte nu, vi har beräknat förlossningsdatum imorgon så det får bli till våren tidigast.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Hej.

    Skönt i alla fall att slutfakturan är riven!
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hjälp! Mkt missnöjd med badrumsrenovering!

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    ... Vi har även undertecknat ett avtal att fakturan faller och våra krav mot dom faller och efter det har ingen nåt att fordra på den andra parten.
    "Vi" som i betydelsen att båda parter undertecknat detta?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Missnöjd med steg 1
    Av Woody i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 14:02
  2. Missnöjd med stereon!
    Av hellis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 15:57
  3. Missnöjd Saabägare!
    Av Turbo Tompa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 23:44
  4. Missnöjd grek
    Av Pelle i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-17, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •