Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: T5 kolvar + stakar i T7 motor

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502

    T7 stakar?

    Vad tål T7ans vevstakar. Bilen är en viggen, om det är någon skillnad.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Finns nog ingen som nått gränsen för vad T7 stakarna tål än, så 500+
    Är väl en rimlig uppskattning.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    502
    räcker för mig
    Tack.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Hur mycket skiljer det på i tjocklek på toppackningen mellan T5 / T7?

    Om det nu inte är mkt som skiljer måste det väl vara bättre att svarva av kolvarna lite och kunna använda T7 packningen???

    Frågan är alltså hur mkt behöver kolvarna svarvas av?

    Kolvar och stakar det handlar om är från en: 9000 2,3i

    För jag antar att T7 packningen är bättre

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    1.1mm ska man ta bort från kolvarna.

    Mvh/Roberth

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Tackar
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 024
    Medlem#
    6874

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Har du använt sök funktionen?

    Undra om de inte skulle gå att ta lite mer än 1.1mm bara för att vara på den säkra sidan+lite till, eller är de risk att man tar bort lite för mkt styrka från kolvtaket då?

    Mvh/Roberth

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Ja jag har läst lite här och där och det råder lite delade meningar, men 1,1 mm verkar ju funka.

    Mvh
    Lars
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Borde man inte i rimlighetens namn också vara tvungen till att även försänka urfräsningarna för ventilerna i kolvtoppen med 1,1mm också, om det nu är så små marginaler

    För om man bara tar i ytterkant av kolven borde väl ventilerna slå i kolvarna????

    Om det nu inte är så tight, varför har man då fräst ur kolvarna för ventilerna...
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Hej!

    Rätt så vilseledande detta med att nämna 2,3i kolvar o stakar som T5.

    Även att det är T5 styrsystem på denna maskinen är ju kolven inte en turbo kolv. Stake är 153 lång och dessa kolvar har fräsning för ventiler.

    Kolven är 34mm i kompressionshöjd och denna kolven ska du inte leka med.

    Nu skriver du fel eller har du tagit fel kolvsats att leka med.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    747

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Så du menar att detta inte skulle funka i min motor??
    Finns det helt plötsligt ett annat namn än ( generation T5 ) på motorerna mellan
    -94 till -98?

    Å andra sidan kan jag inte förstå hur du kan påstå att det vilseledande när man preciserar vilken motor de kommer från
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-23 klockan 17:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
    VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
    Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Citat Ursprungligen postat av xoxzzj
    Hur mycket skiljer det på i tjocklek på toppackningen mellan T5 / T7?

    Om det nu inte är mkt som skiljer måste det väl vara bättre att svarva av kolvarna lite och kunna använda T7 packningen???

    Frågan är alltså hur mkt behöver kolvarna svarvas av?

    Kolvar och stakar det handlar om är från en: 9000 2,3i
    Du har namngivit tema som:

    För jag antar att T7 packningen är bättre

    Mvh
    Lars
    Hej!

    Lugnt

    Du ser väl att fast du skirvit rätt vad för kolvar du tänkt dig att merparten missuppfattar allt ändå

    T5 turbokolvar som alla pratar om från en b234l-L-R har 40,6mm kompressionshöjd och passar med 147mm stakar. Där fins det passa med material att ta bort ifrån kolvtoppen med lugn samvete. Dessa kolvar saknar är inte frästa för ventiler.
    Det är dessa kolvar som man kan svarva ner med 1,1mm för att macha en t7 topplockspackning.

    Kolvar som du skriver om är sugis kolvar med 34mm kompressionshöjd och där fins det inte mkt. att ta ifrån kolvtoppen.

    Mao. dessa kolvar och stakar ska du inte använda:
    Kolvar och stakar det handlar om är från en: 9000 2,3i

    T5 kolvar + stakar i T7 motor
    fast kolvar du skulle använda är "inte T5" kolvar.

    Det skrivs mkt om t5/t7 hit o dit då man pratar HW så, lätt att missa viktig o relevant data.

    Mvh H-engine

    PS: T7 packning ska du ha om du planerar för E85 men glöm inte att plana motorblocket med. Viktig!
    jag tror = att vilseledda fakta

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Varför endast om du skall köra E85? E ju inte fel om du ska trimma mycke också.

    Vad är målet me motorapplikationen?
    Ska du inte ha jättemycke effekt utan stabil steg 3 kan du ju köra med T5 packning. Ska du passera detta och köra mycke hästar så köp JE kolvar på en gång och kör med T7 staken istället. Så skulle jag iaf. Lycka till!!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-23 klockan 18:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  14. #14

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Tänkte låna tråden för jag har samma setup och ville bara höra med er som vet, nu är det så att jag kör med en 9-5 aero 2002 med original block med T5 kolvar och stakar från en saab 9000 1997 och T7 packningen. kolvarna är nersvarvade 1.2 mm och ni skriver här i tråden 1.1mm så jag undrar är det mkt skillnad på den 1 mm, typ att min är känsligare för effekt eller så? hur mkt tror ni man kan ligga på i effekt och ha en hyfsad "säkerhets marginal" på min bil med denna setup.Mitt mål i framtiden är att ligga närmare 400 hästar i motorn på 98bf ,om det nu skulle hålla ! jag är ingen expert på detta område så om jag missat nåt eller ni behöver veta mer så bara säg till!
    Tack på förhand Björn

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Vet ej vart "hysteri" har kommit från att en T5 packning höller ej shit om har har typ 400-500hk i bilen. Vet själv j 10+ bilar i är närheten i vart effekt ligger i detta läge och inget trassel med papper fast blivit hård kört många år. Vad bör minnas då att orig papper funkar som en "säkring" om något går fel (spik) och man borde analysera nogra vad var orskak varför pappret sköt ut och inte bara tänka att fel är altid i pappret. Är medveten om ett par bilar var ägaren har tänkt att felet låg i pappret och därför den den sjötes ut, men vissa har sedan "lärt" sig den hårda vägen igenom en paj kolvsats att det faktiskt fanns en annan orsak var orig topplocks papper sköt ut....
    Som jag skrev i den andra tråden om samma ämne, kör själv orig T5 papper is lek bilen med 2.4bar ladd och 650hk. Förra pappret var i bruk över 1år och såg att par hundra hådra repor och var som nu när den kom ut när det var dax att laga topp tack till SP dreven.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Precis som Olde säger så är det viktigt att man har koll på att motorn går bra, då topplockspackningen tål en hel del stryk om topp och block är rent och plant när man drar ihop det. Sen en annan bra grej brukar vara att ha nya topplocksbultar, inte många kronor att köpa nya när man ändå river isär.

    Sen onelegidiot, T5 kolvar tål en hel del, upp till 400 ska inte vara några problem. Dock så har jag inte hört något om hur hållfastheten i kolven påverkas när man svarvar ner dom. Dock så borde detta inte vara nämnvärt, utan snarare att de e viktigt att den mappas in rätt! Sen att dina va svarvade 1,2mm resp 1,1 e ju 1 tiondels milimeter, inte 1 mm som du skriver. De är inte mycke att prata om. Jag skulle föredra de än att dra ventilerna i kolvtoppen ^^.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  17. #17

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    "Dock så borde detta inte vara nämnvärt, utan snarare att de e viktigt att den mappas in rätt! Sen att dina va svarvade 1,2mm resp 1,1 e ju 1 tiondels milimeter, inte 1 mm som du skriver."

    skrev lite fel där!

    Tack för svaret!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Sjävklart! Lycka till me projektet, öppna gärna en tråd.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-23 klockan 18:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: T5 kolvar + stakar i T7 motor

    Hej!

    När ni skriver om nya topplockbultar, E85 med sin snabba förbränning stressar bultar mkt. mer, så eftermarknads dito är att rekommendera.
    Vid upprepade höga belastningar med E85 kommer denna stress att resultera i läckage av förbränningstryck in mot kylsystemet och resultera i.. ni vet vad.
    Detta är min slutsats och erfarenhet iom att en sådan motor (650Nm med E85, standard packning och bultar) efter att den byggt hög kylsystemtryck och fått orent förbränning vid tomgång pga kylvättskeförlust mot cylinder, fick efterdragning av bultar ett antal ggr. utan att packning skadats. Om man kört samma motor efter detta på bensin ett antal mil, fick man koks från förbränning att täta och systemet normaliserades.
    Så, packning som packning, men, en fast klämmkraft från topplocksbultar är ju att prioritera.

    T5-kolvens styrka ligger i den tjocka kolvring brygga och partiet runt kolvbulten så att banta toppen med 1.1mm är ju inte frågan om, man hyvlar bara kanten på den utan att påverka tjockleken av själva kolvtoppensmassa.
    Samtidigt får man snyggare HC värde med att sänka höjden på fickan mellan övre kolvringen och kolvtoppen.


    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528

    Momentdragning T5 stakar i T7 motor

    Hej har läst och fått nån tråd skickad till mig här på forumet men inte nått direkt klart svar.

    Ni som har satt i T5 kolvar i T7 motorer vad har ni skruvat dem med för moment? Och sen det måste ju finnas ett moment som funkar så man slipper dra 20nm sen 70gr?

    110nm har jag fått till mig av en firma att man kan dra ramlagren utan att dra i grader.
    Ng 9-3ss 2.0t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •